جمعه , 14 اردیبهشت 1403

چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در مدارس البرز آغاز شد

حسین سلیمیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا نقش مدیران، معاونان و مربیان پرورشی مدارس در تبیین ضرورت و مسیر اجرای صحیح و مطلوب این مسابقات را بی بدیل دانست وافزود: نگاه ترویجی و تعمیق بخشی به برگزاری این مسابقات مهم در واقع افزایش شرکت علاقه مندان را در چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز را رقم خواهد زد.

وی بیان داشت: مسابقات قرآن، عترت و نماز در ۱۷ رشته برای دانش آموزان در۲ بخش آوایی و پژوهشی در پایه های مختلف تحصیلی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این مسابقات برای دانش آموزان دوره ابتدایی فقط در مرحله آموزشگاهی سازماندهی شده،خاطرنشان کرد: دانش آموزان ابتدایی پسر در رشته حفظ ،قرائت احکام واذان و دختران در رشته حفظ،قرائت واحکام به رقابت می پردازند.

سلیمیان تصریح کرد: دانش آموزان متوسطه دوره اول و دوم پسران در رشته های حفظ ترتیبی و حفظ ویژه قرائت ترتیل و تحقیق احکام اذان انشای نماز ز مداحی تفسیر قرآن یا همان مفاهیم نهج البلاغه صحیفه سجادیه در مراحل انجام می شود.

وی یادآورشد: در متوسطه دوره اول فقط رشته های آوایی شامل حفظ عمومی یا ترتیبی حفظ ویژه قرائت ترتیل و تحقیق به مرحله استان و کشور راه می یابند ولی در متوسطه دوره دوم کلیه رشته ها هم در مرحله استان و هم در مرحله کشوری برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در رشته های دختران فقط رشته مداحی و اذان وجود ندارد،اضافه کرد: مسابقات مرحله آموزشگاه همزمان با هفته قرآن و عترت آغاز و تا نیمه دی ماه انجام می شود  و مرحله منطقه یا شهرستان هم از بهمن ماه شروع و تا اوایل اسفند پایان می یابد.

رییس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش البرزادامه داد: پس از ارسال اسامی دانش آموزان منتخب به مرحله استانی، نفرات برتر پس از فروردین ماه به مرحله استانی دعوت می شوند.

وی عنوان کرد: دانش آموزان حفظ پنج ،۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل  و در رشته ترتیل از هر مقطع و هر جنسیت یک نفر به مرحله استان و کشور راه می یابند.

سلیمیان اظهارداشت: مسابقات فرهنگیان نیز در رشته های قرائت تحقیق، حفظ ۱۰جز وحفظ کل ،نهج البلاغه وروش تدریس احکام در مراحل منطقه استان و کشور برگزار ونفرات اول هر رشته به مسابقات استان وکشور اعزام می شوند.

وی گفت: مسابقات فرهنگیان هم در مرحله ناحیه یا شهرستان ،بهمن ماه برگزار و مرحله استانی این دوره از مسابقات در نیمه دوم فروردین ماه  و کشوری در تابستان ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

رییس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش البرزتاکید کرد: یکی از بهترین زمینه ها برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و توانمندسازی فرهنگیان همین مسابقات قرآن،عترت و نماز است زیرا مسابقات وسیله ای است تا حس انس و الفت دانش آموزان در حوزه دین و قرآن پیوند یابد و باورها و اعتقادات آنها توسعه و تعمیق پیدا کند.

استان البرز حدود ۵۱۲ هزار دانش آموز و ۲۵ هزار فرهنگی دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …