شنبه , 1 اردیبهشت 1403

چشم امید به دولت مردمی برای تکمیل تنها بیمارستان فردیس

عملیات ساخت این بیمارستان در شهرستان  ۷۰۰ هزار نفری فردیس که از داشتن یک تخت بیمارستان دولتی محروم است، از حدود ۱۱ سال پیش شروع کلید خورد، اما  در گذر این سالها ،  به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار و بروز برخی مشکلات فنی، این پروژه درمانی بارها متوقف شد.

این در حالی است که اهالی شهرستان فردیس سال‌هاست از نداشتن بیمارستان رنج می‌برند و می طلبد مسوولان امر با دغدغه مندی و مسوولیت پذیری بیشتر روند تکمیل این بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی را پیگیری کنند.

 توقف روند ساخت تنها بیمارستان دولتی فردیس موجب گلایه و نارضایتی کاربران و فعالان اجتماعی این شهرستان در شبکه های اجتماعی نیز شد و اکنون چشم امید مردم این منطقه به همت و پشتکار میدانی مسوولان در دولت مردمی سیزدهم برای به سرانجام رسانده این بیمارستان دوخته شده است.

طرح ساخت بیمارستان  فردیس به عنوان پروژه ای ملی از مصوبات سفر رییس جمهوری دولت وقت به استان البرز به شمار می رود و در واقع یکی از پروژه های مهم و اولویت دار فردیس به لحاظ سرانه پایین تخت بیمارستان این منطقه به شمار می رود که قرار بود در دولت دوازدهم به بهره برداری برسد!

مساحت زمین بیمارستان از ۱۷ هزار متر مربع به ۲۷ هزار مترمربع افزایش یافته و زیربنای بیمارستان با مجموع طبقات آن به ۲۱ هزار متر مربع می‌رسد.

بهره‌برداری از این مجموعه در ابتدای امر صرفا به منظور خدمات درمانی بود که در مسیر اجرا توسعه و بهره‌گیری از خدمات آموزشی نیز به عنوان یک ارزش افزوده به آن اضافه شد و برای این بیمارستان، بخش‌های مختلف تخصصی درمانی از جمله درمانگاه‌های تخصصی، واحدهای بیمارستانی و بخش‌های تصویربرداری بصورت جامع و کامل پیش بینی شده است.

 این بیمارستان  شامل پنج طبقه در قالب سه بلوک و به صورت عمومی (جنرال) ساخته شده است و ظرفیت تعداد تخت‌های آی سی یو بیمارستان فردیس از هفت تخت به ۳۷ تخت افزایش یافته است.

بیمارستان در حال تخریب است

مدیر طرح و برنامه‌ریزی پروژه بیمارستان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: “توقف عملیات اجرایی تنها مرکز درمانی دولتی در فردیس درحالی است که رقم قابل توجهی اعتبار جدید به این پروژه اختصاص یافته است، اما دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به دلایلی از ادامه روند ساخت این بیمارستان ممانعت کرده است”.

چشم امید مردم به دولت در تکمیل ساخت تنها بیمارستان دولتی فردیس

مجتبی دادگری با یادآوری توقف کمتر از یک ماهه ساخت این پروژه افزود: “طبق برنامه زمان بندی شده، ساختمان  بیمارستان دولتی فردیس اکنون ۹۲ درصد پیشرفت دارد اما متاسفانه مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در پاسخ به پیگیری های صورت گرفته برای رفع موانع احتمالی، مشخص نیست که چرا تمایل چندانی به همکاری و ادامه و تکمیل این بیمارستان از خود نشان نمی دهد”!  

وی تاکید کرد: جای تعجب دارد که با توجه به فصل سرما و بارش های پاییزی و احتمال وارد شدن آسیب به این بیمارستان در دست ساخت، چرا مسوولان کاری انجام نمی دهند؟

وی متذکر شد که با شرایط آب و هوایی کنونی فصل بارندگی و سرما، آب باران به داخل لوله ها و سرمای هوا و یخ زدگی موجب ترکیدگی و صدمات جدی به تاسیسات خواهد شد و این یعنی از بین رفتن منافع عمومی که تاکنون ۳۷۰ میلیارد تومان از بیت المال و منابع عمومی برای این بیمارستان هزینه شده است.

دادگری افزود: می شد حداقل با تزریق مبلغ ناچیزی اعتبار مانع آسیب دیدگی و وارد شدن زیان بیشتر به آن براثر فصل سرما و بارندگی شوند، نه اینکه پروژه را به حال خود رها کنند! 

مدیر طرح و برنامه ریزی ساخت بیمارستان دولتی فردیس با اشاره به اینکه به وزارت بهداشت هم اطلاع داده ایم که روند این پروژه متوقف شده است، گفت: وزارتخانه قول قول پیگیری دادند. 

وی یادآور شد: تا ۲۰  روز پیش پروژه بیمارستان فردیس در سه شیفت کاری فعال بود، اما  اکنون با تعطیلی پروژه ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۸۰۰ نفر به طور غیرمستقیم بیکار شده اند.

دادگری تصریح کرد: فراموش نکنیم که شهرستان فردیس با حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، فقیرترین نقطه کشور از نظر دسترسی به خدمات درمانی است، بنابراین هر چقدر هم که این پروژه مشکل داشته باشد، وقتی کارهای ساختمانی باقی مانده آن برای تکمیل تنها به کمتر ۸ درصد رسیده است، انصاف نیست که به حال خود رها شود.

وی افزود: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم بیمارستان را از نظر ساختمانی تکمیل و تحویل وزارت بهداشت و درمان دهیم تا به طور کامل تجهیز شود.

وی گفت: هرچند این پروژه  ۱۰۵ میلیارد تومان بدهکاری دارد، ولی نباید این امر موجب شود که شاهد آسیب، تخریب و تاخیر در تکمیل آن باشیم.

مشکل فنی است

این در حالی است که فرماندار فردیس در پاسخ به خبرنگار ایرنا  اظهار داشت که بروز یک اشکال فنی موجب توقف ساخت بیمارستان فردیس شده است و به زودی برطرف خواهد شد.

ابوالفضل اینانلو به گفت و گوی خود با رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در این باره اشاره کرد و گفت: به هیچ وجه موضوع تعطیلی روند ساخت بیمارستان فردیس مطرح نیست.

وی با تکرار اینکه بیمارستان دولتی در دست ساخت فردیس مشکل فنی دارد که باید اصلاح شود، افزود:  اکنون در حال بررسی هستیم تا روند اجرایی این مرکز درمانی مهم ادامه یابد، از طرفی دانشگاه علوم پزشکی استان گفته است که پول لازم را هم داریم تا کار انجام شود.

 ساخت تنها بیمارستان دولتی آنهم بعد از ۱۱ سال سزاوار نیست، متوقف شود

بازتاب توقف ساخت این بیمارستان به امام جمعه فردیس رسید بطوریکه وی در خطبه های نماز جمعه ۲۱ آبان جاری با اشاره به اینکه تنها بیمارستان دولتی شهرستان فردیس است ، تاکید کرد که پس از ۱۱ سال انتظار ، سزاوار نیست این طرح متوقف شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم حسینی با مرور مختصری بر تاریخچه این بیمارستان گفت: تا کنون ۲ وزیر در دولت پیشین قول داده بودند که تا پایان دولت قبلی ساخت این بیمارستان تکمیل شود و اکنون هم خبر می رسد که این پروژه از ۲ هفته پیش متوقف شده است!

وی تاکید کرد: متاسفانه اکنون در چنین شرایطی هستیم که این پروژه  با ۹۰ درصد پیشرفت اگر تکمیل نشود ،  تخریب خواهد شد؛ اگر چه مسوولان استانی قول داده اند که تا دهه فجر امسال این بیمارستان به  پایان برسد، ولی با این روند، چنین به نظر نمی رسد که وعده محقق شود!

چشم امید مردم به دولت در تکمیل ساخت تنها بیمارستان دولتی فردیس

 حسینی با اشاره به اهمیت و لزوم صداقت مسوولان و سنجیده سخن گفتن آنها با مردم گفت: اگر مسوولان با صداقت و شفافیت و سنجیده سخن بگویند، بی تردید باعث افزایش اعتماد مردم به حکومت می‌شود، در غیر این صورت آثار سوء و ناروایی به دنبال دارد، پس باید بروید پروژه را از نزدیک ببینید که مشکل کار چیست؟

 مبادا دود توقف ساخت بیمارستان و اختلافات موجود به چشم مردم فردیس برود

وی همچنین در سخنان خود به جلسه ای که همراه با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان و بازدیدی که از بیمارستان داشته است، اشاره کرد و افزود: متوجه شدم که اختلافات حقوقی و قراردادی بین آنها وجود دارد که از مسوولان امر خواهش می کنم مشکلات خود را به شیوه حقوقی و قانونی یا کدخدامنشانه حل کنند، مبادا که دود این اختلافات به چشم مردم فردیس برود.

امام جمعه فردیس خاطرنشان کرد: قرار شد هفته آینده دوباره با حضور هر ۲ طرف جلسه ای داشته باشیم تا این مشکل پیگیری شود و مردم شاهد رفع توقف و از سرگیری ادامه روند ساخت این پروژه باشند و هرچه سریعتر بیمارستان دولتی شهرستان فردیس افتتاح شود.

 این  در حالی است که حسین شفق مدیر دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز درباره این پروژه توضیح مختصری داد و گفت که قرار بود منابعی از سوی سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور برای ساخت بیمارستان فردیس تخصیص بدهند، اما انجام نشد و از طرفی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان هم عوض شد و در صورتی که منابع تامین گردد ، ساخت و  تکمیل بیمارستان از سر گرفته خواهد شد.

قصه سر دراز دارد

از سوی دیگر معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری فردیس نیز تاکید کرد که چند مورد اساسی وجود دارد که باعث کندی کار شده است.

بهزاد پرویزی افزود: عدم تعیین تکلیف مالکیت زمین بیمارستان هنگام کلنگ زنی، تغییر از ۱۶۰ به ۲۶۰ تخت بیمارستانی، تغییر در کلیه موضوعات از تامین اعتبار گرفته تا افزایش مساحت زمین مورد نیاز و مهمتر وجود معبر در زمین و نیز واگذاری تعدادی از قطعات به مالک دیگر توسط شهرداری کرج، – شروع ساخت توسط دانشگاه بدون اخذ جواز ساخت از شهرداری، یعنی از لحاظ قانونی بنای ساختمان بیمارستان در واقع غیرمجاز بوده و مجاز و قانونی کردن آن، خودش دهها مرحله دارد.

 وی ادامه داد: البته مشکلات دیگری نیز وجود دارد که جایش اینجا نیست، یعنی موارد حقوقی و ایرادهای قانونی که در حال انجام توسط مسوولان دانشگاه است، ضمن اینکه بعد از استقرار دولت جدید باید وزارت بهداشت پیگیری های لازم را از سازمان برنامه و بودجه کشور برای تامین اعتبار باقیمانده برای این بیمارستان فردیس داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری فردیس تصریح کرد: همزمان نمایندگان مردم در خانه ملت و مجموعه استانداری و فرمانداری و دانشگاه علوم پزشکی از سطوح بالاتر با مکاتبات لازم درصدد تامین اعتبار هستند و به طور قطع این تغییرات مدیریتی باعث نمی شود که ما دست از پیگیری برداشته و تا لحظه آخر برای به سرانجام رساندن این خواسته بر حق فردیس نشینان شریف و نجیب تلاش می کنیم.

پرویزی گفت:  این مشکلی هم که پیش آمده اختلافات مربوط به حوزه فنی و مالی دانشگاه با پیمانکار بوده است که با توجه به پیگیری های فرماندار مقرر شد، این مسایل داخلی با گفت وگو و رایزنی و همفکری حل و فصل شود و بیمارستان هرچه سریعتر در خدمت و خدمات رسانی به فردیس نشینان قرار گیرد.

نکته:

 فردیس با کوچکترین وسعت جغرافیایی اما متراکم ترین و پرجمعیت ترین شهرستان بعد از کرج مرکز استان البرز است که از سالهای دور با موانع و کمبودهای متعددی در زمینه زیرساختها و سرانه های شهری مواجه است.

یکی از این محرومیت شدید در بخش درمان است، و همواره مردم این منطقه برای دسترسی به یک مرکز درمانی مجهز و نزدیک در تنگنا بوده و بایستی مسافت و زمان زیادی را برای رفع مشکل خود در کرج و تهران تحمل کنند.

این در حالی است که فردیس هنوز هم یکی از نقاط مهاجرپذیر کشور محسوب شده و روزانه به جمعیت آن اضافه می شود.

اما امیدها این بار به دولت مردم محور و عدالت پیشه سیزدهم معطوف است تا در اقدامی عملی با تدابیر “مجتبی عبداللهی ” استاندار جدید البرز که روز گذشته سکان خدمت به مردم این استان را در دست گرفته، هر چه سریعتر  این مطالبه به حق  و دیرینه شهروندان شهرستان فردیس را به سرانجام نیک برساند. 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …