پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

چشم‌اندازهای بکر میرجاوه؛ از غار شگفت‌انگیز “لادیز” تا “تمین” بهشت بلوچستان+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، میرجاوه که یکی از شهرستان‌های بسیار زیبای سیستان و بلوچستان است که در شرق استان واقع شده و همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این شهرستان در88کیلومتری جنوب شرق زاهدان قرار گرفته است و از شمال شرق، شرق و جنوب شرق بیش از 350 متر مرز مشترک با پاکستان دارد؛ همچنین از سمت شمال و غرب به زاهدان و از جنوب و جنوب غرب به شهرستان خاش منتهی می‌شود.

“میرجاه” یا میرجاوه که محل تولد “میر بولان ریگی” سپه سالار نادرشاه افشار و از اجداد طایفه ریگی بوده است، پس از اینکه وی با نقشه‌ای زمینه فتح هندوستان و عبور لشکر ایران از گذرگاه بولان را فراهم کرد، به این نام شهرت پیدا کرد که به معنای جا و محل زندگی “میر” است و البته به مرور زمان میرجاه به میرجاوه تغییر نام داده است.

شهرستان 600 کیلومترمربعی میرجاوه شامل 1 شهر(شهر میرجاوه)، 3 بخش( مرکزی، لادیز و ریگ ملک) و 7 دهستان(لادیز، جون آباد، تمین، حومه، انده، ریگ ملک و تهلاب) است.

شهرستان میرجاوه با متوسط بارندگی 30 میلیمتر، یکی از کم باران‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود، اما نکته جالب در این شهرستان این است که با وجود بخش مرکزی گرم و خشک و بیابانی، در بخش لادیز هوایی دلپذیر و مطبوع احساس می‌شود که ارتفاعات آن در زمستان پوشیده از برف است.

رودخانه‌های زیبای لادیز همواره جاری و خیره‌کننده

بخش لادیز با وسعتی بیش از 3500 کیلومترمربع، وسیعترین بخش شهرستان میرجاوه است و مرتفع‌ترین کوه‌های استان و همچنین جنوب شرق کشور در این بخش واقع هستند.

لادیز از ییلاقات عشایر بلوچ بوده که طی قرن اخیر به محل سکونت دائمی آنها مبدل شده است. محصولات زراعی روستایی این منطقه شامل گندم، جو، ذرت، یونجه، کلزا، پیاز، گوجه فرنگی، نخود، عدس، لوبیا و غیره است. انار، گلابی و هلو نیز از میوه‌های سردرختی حاصل از این منطقه است.

مردمان لادیز از محصولات دامی خود که شامل شیر، کشک و دوغ و همچنین گوشت قرمز است، برای استفاده شخصی و همچنین کسب درآمد بهره می‌برند.

رودخانه‌های زیبای لادیز که هیچگاه از آب تهی نمی‌شوند، در تمام فصول به خصوص در فصل‌های گرمتر سال یکی از جاذبه‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند. مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای خیره‌کننده اطراف این رودخانه‌ها، مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت عاشقان طبیعت بکر است.

غار و آبشار شگفت‌انگیز لادیز در انتظار گردشگران

غار طبیعی لادیز در فاصله 10 کیلومتری شهر میرجاوه و در نزدیکی روستای لادیز قرار گرفته است. این غار ارتفاعی حدود 5.2 متر و طولی حدود 15 کیلومتر دارد. در تمام فصول سال، در کف و دیواره‌های این غار شگفت‌انگیز جویبارهایی سرازیر می‌شوند و صدای افتادن قطرات درشت آب به درون جویبارهای جاری و انعکاس صدای آن در فضای غار، موسیقی دلنشینی را برای هر مسافری فراهم می‌کند.

آب‌های جاری در غار از کیفیت بالایی برخوردار است که جهت آشامیدن و کشاورزی استفاده می‌شود. هوای مطبوع و دل‌انگیز و همچنین پوشش گیاهی شامل درختان “پده و گز” در دهانه ورودی غار، تفریحگاه مناسبی برای اهالی استان سیستان و بلوچستان در روزهای تعطیل و همچنین اقامتگاه بسیار جذابی برای گردشگران داخلی و خارجی است.

آبشار لادیز که در فاصله نزدیکی از غار لادیز قرار دارد و می‌توان با پای پیاده فاصله غار تا آبشار را طی کرد، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان میرجاوه است. غار و آبشار ترکیب بسیار منحصر به فردی را برای هر بیننده و گردشگری فراهم می‌کند.

تمین بهشت بلوچستان

دهستان تمین که از مناطق سیاحتی استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود، در کوهپایه تفتان واقع شده و آب و هوای بسیار خوبی دارد. تمین از زاهدان 135 کیلومتر و از میرجاوه 65 کیلومتر فاصله دارد. این دهستان شامل روستاهای متعددی است و در غربی‌ترین قسمت شهرستان میرجاوه به گونه‌ای واقع شده که از شمال با منطقه لادیز و از جنوب با کوه تفتان ارتباط دارد.

با توجه به نعمات خدادادی و هوای مطبوع و سرسبزی تمین، اغلب مردمان پرتلاش این منطقه به کشاورزی مشغولند. میوه‌های توت، انجیر، شاه‌توت، انگور و زردآلو حاصل دسترنج آنان است. از گردو، بادام و پسته نیز می‌توان به عنوان دیگر محصولات این منطقه یاد کرد.

گیاهان دارویی متنوعی در این منطقه رشد می‌کند و اکثر مردم منطقه کاملاً آشنا با خواص و کاربردهای این گیاهان ارزشمند دارویی هستند. دهستان تمین دارای آثار تاریخی بسیاری است. “قلعه تمین، آسیاب آبی، چله خانه، قبرستان هفتاد ملا، معماری صخره‌ای و چشمه آب معدنی حضرت موسی(ع)” از آثار تاریخی برجسته این دهستان است.

معماری صخره‌ای تمین مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام است که فقط در چند جای ایران اینگونه معماری وجود دارد. این اثر تاریخی با مساحتی حدود 4 هزار مترمربع، عبارت است از فضاهای معماری که در دل بافت صخره‌ای موجود در محل کنده شده‌اند و محلی مسکونی محسوب می‌شود.

چشمه آب معدنی حضرت موسی(ع)، چشمه‌ای چشم‌نواز با خواص بسیار

چشمه آب معدنی حضرت موسی(ع) که از دل کوه تفتان می‌جوشد، بزرگترین منبع آب روستای تمین است؛ آب این چشمه در زمستان، گرمایی مطبوع و در تابستان، خنکی دلپذیری دارد. دلیل نامگذاری این چشمه، باور بومیان منطقه است که اعتقاد دارند این چشمه پس از ضربه عصای حضرت موسی(ع) از زمین جوشیدن گرفته؛ چشمه‌ای چشم‌نواز با خواص و املاح معدنی بسیار زیاد که از دل صخره‌های عظیم جوشیدن گرفته و با گذشتن از دل سنگ‌ها و ایجاد آبشارهای بسیار زیبا وارد منطقه تمین می‌شود. این چشمه که برای اهالی تمین یک موهبت بزرگ الهی است، سبب خلق دره‌های سرسبز، روییدن بوته‌های وحشی، باغ‌های میوه حاصلخیز و طبیعت بکر و زیبایی شده که همه ساله گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند.

قبرهایی که هرگز نور و گرمای خورشید را ندیده‌اند

قبرستان “هفتاد ملا” با مساحتی بیش از 500 مترمربع، در10 کیلومتری دهستان تمین قرار دارد. قبرستانی مخوف که قبرهای آن هرگز نور و گرمای خورشید را احساس نکرده‌اند و قدمتی 800 ساله دارد. قبرستان هفتاد ملا مانند سایر آثار باستانی موجود در روستای تمین، در دل صخره‌ها به وجود آمده و مردم باستان آن را در دل کوهی کم ارتفاع ایجاد کرده‌اند و برای ساخت قبور از سبک معماری مقبره کورش الهام گرفته‌اند.

قبور این قبرستان مستطیلی شکل هستند؛ در حالی که سازه‌های تزیین شده و کوشک مانند ساخته شده بر سطح قبر، این گورستان را کاملاً متفاوت از سایر قبرستان‌های استان سیستان و بلوچستان کرده است.

انتهای پیام/

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …