جمعه , 31 فروردین 1403

هیو روستایی با تاریخ ۲هزار ساله در البرز

هیو روستایی با تاریخ ۲هزار ساله در البرزبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ آقای احمدنژاد گفت: از جمله روستا‌های دیدنی از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ در البرز، روستای هدف گردشگری هیو در ۸ کیلومتری شمال نظرآباد و ۵ کیلومتری شمال اتوبان کرج-قزوین است.

او افزود: روستای هیو قدمتی ۲۰۰۰ساله دارد و در گذشته نه چندان دور در این روستا اکثریت مردم به کار معدن مشغول بودند که با تاسیس و راه اندازی کارخانه‌های سیمان آبیک و فخر ایران طی چهار دهه پیش در اطراف هیو، بیشتر اهالی یا در این کارخانجات شاغل شدند و یا به اصناف وابسته به آن روی آوردند. هیو منطقه‌ای کوهپایه‌ای و بسیار خوش آب و هوا است.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: در ارتفاعات شمالی هیو منطقه‌ای به نام سیراب وجود دارد که با جای دادن یک امامزاده در خود و دارا بودن درختان گردو و چشمه‌ها و دره بسیار زیبا، به یک منطقه تفریحی و زیارتی برای مردم اطراف تبدیل شده است.

او گفت: هم چنین در ارتفاعات این روستا شرایط مناسبی برای زنبور داری فراهم است.

آقای احمدنژاد افزود: هیو در گذشته‌ای نه چندان دور دارای مناطقی جنگلی به همراه یک رودخانه بوده که اکنون تنها رودخانه آن به جا مانده است.

او گفت: همچنین گرگ که یکی از حیوانات این منطقه بود، اکنون در این محل در معرض نابودی است و البته مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست قرارگرفته است.

آقای احمدنژاد تصریح کرد: در گذشته تعداد ۱۷ دستگاه آسیاب آبی در این روستا فعال بوده که گندم کل منطقه دشت ساوجبلاغ را آرد می‌کرد.

او گفت: در هیو آسیاب‌های بسیاری وجود دارد، ولی معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌ها آسیاب حاجی رحیم است.

آسیاب حاجی رحیم، به عنوان یک اثر تاریخی در روستای هیو آسیابی قدیمی است که در زمره آسیاب‌های آبی تنوره دار قرار می‌گیرد و بخشی از کانال آب و تنوره و اتاقک آن باقی مانده و مصالح آن از سنگ و آجر است.

به گفته کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز همچنین یک حمام قدیمی و یک قلعه تاریخی از دیگر دیدنی‌های این روستا به شمار می‌روند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …