جمعه , 7 اردیبهشت 1403

نگهداری ۳۰ هزار نمونه زراعی در بانک ژن موسسه چغندرقند کشور

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه بذر چغندر قند کشور گفت: ۳۰هزار نمونه زراعی و ۳۰۰نمونه بذر خویشاوند چغندر قند دربانک ژن این موسسه نگهداری می شود.

نگهداری ۳۰ هزار نمونه زراعی در بانک ژن موسسه چغندرقند کشوربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ اباذر رجبی گفت: خویشاوندان چغندرقند به دلیل اینکه ژن‌های مفیدی که برای مقابله با تنش‌های زنده (بیماری ها) و غیرزنده (شوری و خشکی) دارند،  در برنامه اصلاح بذر چغندر قند مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی افزود :  در فهرست ارقام گیاهی که توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال منتشر می‌شود، ۲۵۰رقم چغندر قند به ثبت رسیده که در بین محصولات زراعی یکی از متنوع‌ترین فهرست‌ها را به خود اختصاص داده است.
وی بابیان اینکه این فهرست هرساله به روزرسانی شده و در اختیار مبادی ذیربط همچون معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و کارخانه‌های قند قرار می‌گیرد، گفت : این ارقام چغندر قند که ازسال ۱۳۷۹ تا سال جاری به ثبت رسیده اند، مراحل اصلی آزمون‌های تعیین ارزش زراعی رقم را گذرانده اند.
معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور این آزمون را مشتمل بر ارزیابی مزرعه‌ای هرکدام از ارقام به مدت ۲ سال در چهار منطقه کشور دانست و گفت: هررقمی که خارج از این فهرست باشد، غیرمجاز بوده و قاچاق محسوب می‌شود و اجازه ورود به داخل کشور را ندارد.
رجبی افزود: از این ۲۵۰ رقم چغندرقند، ۳۹ رقم تولید داخل کشور بوده و توسط موسسه تحقیقات چغندر قند معرفی شده و مابقی ارقام متعلق به ۹شرکت اروپایی است که در داخل کشور ارزیابی و معرفی شده اند.

رونمایی از سه رقم جدید چغندرقند

معاون پژوهش وفناوری موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه بذر چغندرقند کشور گفت: در کشت بهاره چغندر قند بیش از ۳۰رقم از ارقام معرفی شده در گردونه کشت قراردارد و در کشت پاییزه نیز ۶۰ رقم معرفی شده که متناسب با اقلیم و عرض جغرافیایی هرمنطقه کشت می‌شود.
رجبی افزود :  در اواخر سال گذشته، سه رقم جدید چغندرقند معرفی شد که ۲ رقم آن‌ها مخصوص کشت بهاره (ارقام نیکا و تارا) و یک رقم نیزبه کشت پاییزه (رقم هما) اختصاص دارد، این سه رقم در جشنواره ملی ارقام گیاهی که دردی ماه امسال برگزار خواهد شد، رونمایی می‌شود.
وی ضمن پیش بینی معرفی سه رقم دیگر تا پایان سال جاری، گفت: در کشت بهاره چغندر قند بیش از ۳۰ رقم از ارقام معرفی شده در گردونه کشت قرار دارد و در کشت پاییزه نیز ۶۰ رقم معرفی شده که متناسب با اقلیم و عرض جغرافیایی هر منطقه کشت می‌شود.
رجبی به موضوع بذرچغندر قند نیز اشاره کرد و افزود: سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار واحد (یونیت) بذرچغندر قند در کشور نیاز داریم که حدود ۲۰ درصد آن از بذر‌های داخلی و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.
وزن هریونیت حدود یک کیلوو۱۰۰ (۱.۱۰۰) تا یک کیلو و ۲۰۰ (۱.۲۰۰) گرم است که هر یونیت ۱۰۰ هزار بذر چغندرقند را شامل می‌شود.
وی گفت : برای هر هکتار کشت چغندر قند نیاز به ۱.۵ تا ۲ یونیت بذر می‌باشد.
معاون پژوهش وفناوری موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه بذرچغندر قند کشور با اشاره به وجود توانمندی و ظرفیت کامل در داخل کشور برای افزایش تولید بذرچغندر قند، گفت: در آینده با معرفی ارقام جدید بذرچغندر قند از این ظرفیت استفاده خواهدشد.

نقش بخش خصوصی در تولید چغندرقند

رجبی به نقش بخش خصوصی در تولید چغندر قند اشاره کرد و افزود: ۱۰۰درصد تولید محصول چغندر قند در اختیار بخش خصوصیی  شامل کشاورزان و دیگر بهره برداران می‌باشد است . 
وی افزود : زراعت چغندر قند یک زراعت قراردادی با کارخانجات قند است  و قیمت تضمینی آن هرساله توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود که قیمت آن برای سال زراعی جاری به موقع وبا قیمتی مناسب اعلام شده است.
رجبی با اشاره به اینکه کشت پاییزه چغندرقند از مهرماه آغاز و بهار سال بعد برداشت می‌شود، گفت: قیمت تضمینی محصول چغندرقند پاییزه در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برابر ۱۶ هزار و ۴۱۰ ریال و برای کشت بهاره ۱۷ هزار ریال اعلام شده است.
معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور پیش بینی کرد با این قیمت گذاری، از سوی کشاورزان استقبال بیشتری برای کشت انجام شود.
وی در خصوص نقش بخش خصوصی در تولید بذر چغندر قند افزود : موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذرچغندر قند هسته‌های اولیه بذر را اصلاح و تولید می‌کند و آن را درقالب قرارداد انتقال دانش فنی برای تولید بذر تجارتی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد.
موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند از ۸۰سال پیش فعالیت خود را در کرج با عنوان «بنگاه اصلاح و تهیه بذر چغندرقند» شروع کرده است.
وظیفه این موسسه اصلاح و معرفی ارقام مناسب با عملکرد بالا و سازگار با اقلیم کشور است.
موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند ۶ بخش تحقیقاتی و ۶ آزمایشگاه دارد، ضمن اینکه در مراکزاستان‌های خراسان رضوی، فارس، آذربایجان غربی، کرمانشاه، همدان وخوزستان نیز بخش تحقیقاتی فعال دارد.
همچنین، مؤسسه دارای سه ایستگاه تولید بذر است که تولید بذر الیت در ایستگاه فیروزکوه، تولید بذر تجارتی در ایستگاه اردبیل و تولید هسته‌های اولیه بذر در ایستگاه مهندس مطهری واقع در کمالشهر کرج انجام می‌شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …