شنبه , 15 اردیبهشت 1403

میراث تاریخی‌فرهنگی البرز سند ماندگار عاشورایی است

فریدون محمدی  شامگاه سه شنبه به ایرنا گفت : بر این اساس تاکنون پرونده ثبتی تکیه اعظم برغان، حسینیه تاریخی صیادیه اشتهارد، مجموعه اسناد تعزیه و هفت آئین عاشورایی البرز به همت کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی اداره‌کل تهیه شده و در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی  افزود: حسینیه اعظم برغان با قدمت قاجاریه و صفویه سال ۱۳۸۲ و به شماره ۱۰۸۲۴ به عنوان میراث‌فرهنگی‌_تاریخی در فهرست میراث غیرمنقول ملی به ثبت رسیده است و به نوعی مهد تعزیه در فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود.

محمدی گفت : همچنین سال ۹۷ نیز مجموعه اسناد تعزیه مربوط به دوران صفویه تا قاجار که به نوعی یکی از بی‌نظیرترین مجموعه اسناد خطی در کشور و حتی جهان محسوب می‌شود در فهرست میراث غیرمنقول به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز بیان داشت : از سال ۹۰ تا ۹۴ نیز هفت آئین عاشورایی البرز از جمله تعزیه روستای برغان، مراسم آماده‌سازی حسینیه اعظم برغان، مراسم نذر ریشه در برغان، مراسم عاشورای قدیم روستای مهران، شیوه سنتی سینه‌زنی شیلنگه در روستای گلینک پائین‌طالقان، تعزیه کلاک و شیوه سنتی علم‌سازی کرج در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده‌ است.

وی گفت: با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی البرز و در راستای حفظ، حراست، ثبت و مرمت ابنیه‌ تاریخی‌فرهنگی برنامه‌های جامعی در دست اقدام قرار دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …