دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403

موسسه رازی در جنگ بیولوژیک باید نقش اثرگذاری داشته باشد

سید مجتبی خیام نکویی عصر  سه شنبه در آیین گشایش مرکز پایلوت زیست بوم تکثیر نگهداری مارهای سمی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی  مستقر در حصارک کرج برگزار شد، افزود: انتظارات در طول دوران مختلف از موسسه رازی بالا بوده زیرا ظرفیت های آن فراوان است.

وی با بیان اینکه موسسه رازی در مقایسه با مراکز شاخص دیگر درخشش زیادی دارد که بیشتر از آن می تواند در سطح منطقه و جهان بدرخشد، اظهار داشت: بزرگترین سرمایه رازی نیروی انسانی آن است که ما اگر بخواهیم اتفاقات بهتری در مجموعه رازی به وجود بیاید و منشاء خدمات بزرگی در کشور و منطقه باشد بایستی در موضوع نیروی انسانی و بسترسازی برای ارتقای آن فعالیت های بیشتری داشته باشیم.

حرکت رازی متناسب با حرکت شتابان علم و فناوری در دنیا نبوده است

خیام نکویی در ادامه با بیان اینکه وقتی مرور می شود که چرا توقعات از رازی در دوره های مختلف برآورده نشده است، گفت: یکی از مهمترین عوامل این است که حرکت رازی متناسب با حرکت شتابان علم و فناوری در دنیا نبوده است.

وی ادامه داد: در هر مدت زمان کوتاهی شاهد یک فناوری نوین هستید که معادلات را در هم می پیچد و مسائل  جدیدی به وجود می آید که اگر بعضی مجموعه ها خودشان را نتوانند وفق دهند از قافله حوزه خود عقب می مانند.

وی با تاکید بر اینکه شتاب موسسه رازی باید جلوتر از شتاب فناوری های موجود در دنیا باشد وگرنه نمی تواند رقابت کند، اضافه کرد: در بسیاری از خطوطی که بازدید شد همان خطوط در 2 دهه پیش نیز بازدید شده بود و فقط شاید یک زیباسازی شده بود ولی خط تولید در بسیاری از قسمت ها بهینه نشده و فناوری های جدید را شاهد نبودیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: در رازی متناسب با کسب و کار موجود دنیا حرکت نکرده ایم و دانشی تولید نکرده ایم که به بخش های خصوصی واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه خدمات موسسه در طول این سده بر هیچ خانواده ایرانی پوشیده نیست، گفت: این خدمات  به خصوص در حوزه فلج اطفال است ولی آیا این مسیر قابل احیاء هست یا نه؟ آیا می شود رازی همچنان در این حوزه یکه تاز باشد.

پتانسیل رازی تحول آفرین است

رییس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی افزود: پتانسیل نیروی انسانی و زیرساخت موجود رازی با ایجاد راهبردهای درست می تواند تحول آفرین باشد.

وی تصریح کرد: راهبرد درست و هدفگذاری و نقشه راه دقیق داشتن و ظرفیت ها را سازماندهی و بسیج کردن برای رسیدن به این هدف است.

وی گفت: امروزه در دنیا حرف اول را نوآوری، شتاب دهنده ها، پارک های حوزه علم وفناوری و انکوباتورها می زنند و باید دید آیا متناسب با پیشرفت های جهان این اتفاقات در رازی می افتد یا خیر؟

خیام نکویی تاکید کرد: مهمترین رسالت ما این است که در مقاطع زمانی متناسب با ویرایش زمانی حرکت کنیم و امروز ویرایش ۱۴۰۰ را برای مدیریت آینده در حوزه سازمان تحقیقات عمل کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  خاطرنشان کرد: بایستی موسسات علمی تحقیقاتی  در راستای نیازهای وزارت جهاد کشاورزی، کشور، منطقه و بین الملل پاسحگو باشند.

وی با بیان اینکه کف بازار موسسه رازی بازار منطقه است، گفت: پیشبرد تحقیقات مستلزم به روزرسانی با همه امکانات موسسه و به کارگیری توان بخش خصوصی است.

وی افزود: رازی به لحاظ اطلاعاتی که در خط تولید واکسن در استفاده از علوم و تکنولوژی های نو به ویژه علوم مولکولی دارد متفاوت است و خوشبختانه در رازی موضوع نیروی مورد توجه قرار گرفت ولی از بعد زیرساخت باید اتفاقات بیشتری بیافتد.

خیام نکویی ادامه داد: بایستی جایگاه رازی در تولید واکسن های انسانی، حیوانی و طیور و سپس سرم های درمانی ضدمار و عقرب زدگی اول باشد که راهبرد اصلی رازی است.

وی انجام همزمان تحفیق و توسعه را یکی از ویژگی های دیگر موسسات عنوان کرد و گفت: در مجموعه تحقیقاتی تولیدی حرف اول را آموزش در توسعه منابع انسانی دارد که چه آموزش های ضمن خدمت باشد و چه پودمانی چه کوتاه مدت که باید این آموزش ها در رازی متناسب با نیازهای رازی باشد.

سرمایه گذاری در آموزش نیروی انسانی در راس تمام امور باشد

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: سرمایه گذاری در آموزش نیروی انسانی باید در راس تمام امور باشد و انتظاری که از رازی می رود پیش بینی برای آینده کشور است.

وی تاکید کرد: رازی باید افق آینده را ببیند و به مسوولان هشدار دهد اتفاقاتی که در آینده رقم خواهد خورد از هم اکنون تمهیدات آن اندیشیده شود.

وی گفت: موسسه رازی از امروز پیش بینی های لازم را باید داشته باشد و ظرفیت های نیروی انسانی را به بهترین نحو ممکن آماده کند تا این دوران را به بهترین نحو طی کنیم.

خیام نکویی در ادامه به موضوع امنیت غذایی نیز اشاره کرد و افزود: امروزه تمام توان خود را با صرف منابع برای رسیدن به امنیت پایدار می کنیم و تمام ظرفیت های کشور بایستی به سمت امنیت غذایی سوق یابد.

وی با بیان اینکه قرارگاه مرکزی امنیت غذایی در سطح وزارتخانه و سپس استان ها تشکیل شده، اظهار داشت: این قرارگاه فعالیت مراکز و مجموعه های مرتبط را برای رسیدن به هدف امنیت غذایی پایدار رصد می کند.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کرج مستقر است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …