شنبه , 1 اردیبهشت 1403

بیمارستان نیمه‌تمام کمالشهر ناامید از دولت؛ چشم‌انتظار خیرین

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – مریم ابوئی‌مهریزی: کمالشهر یکی از شهرهای اقماری استان البرز با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در غرب کلان‌شهر کرج واقع شده است و فقدان زیرساخت‌ها به ویژه در زمینه بهداشت و درمان و نبود حتی یک تخت بیمارستانی این شهر را دچار چالش کرده است.

از سال ۹۵ زمینی به مساحت یک هکتار برای ساخت بیمارستان از سوی مدیریت شهری کمالشهر به دانشگاه علوم پزشکی البرز واگذار شد و با توافق‌نامه، از سوی شهرداری کمالشهر ۷ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص یافت که با گذشت حدود ۶ سال تا کنون فقط ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بیمارستان به عنوان مطالبه عمومی مردم کمالشهر محسوب می‌شود اما در این ۶ سال رها شده و به گفته مسئولان از سوی دانشگاه علوم پزشکی البرز مورد غفلت واقع شده است و دانشگاه هیچ هزینه‌ای بابت ساخت بیمارستان نپرداخته است.

حال با پیگیری مسئولان خیری برای ساخت بیمارستان اعلام همکاری کرد اما دانشگاه علوم پزشکی البرز خیر را منصرف و ترغیب به ساخت بیمارستانی به نام سرمد در عظیمیه کرج کردند.

بیمارستان نیمه‌تمام کمالشهر ناامید از دولت؛ چشم‌انتظار خیرین

بر اساس تحقیقات میدانی که توسط خبرنگار مهر انجام شد، موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و مسئولان ذی‌ربط و جوامع محلی در این باره نظرات خود را عنوان کردند.

بیمارستان نداشته باشیم مهاجرت می‌کنیم

یکی از شهروندان کمالشهر در این باره می‌گوید: اکنون کمالشهر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۲۰ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی این شهر مشغول کار هستند اما هنوز یک بیمارستان در این شهر احداث نشده است.

وی بیان کرد: اگر بیمارستان کمالشهر ساخته شود نه تنها مردم این شهر بلکه چهارباغ، نظرآباد می‌توانند از خدمات این بیمارستان بهره مند شوند و همچنین مصدومان تصادفاتی که در اتوبان رخ می‌دهد را می‌تواند، پوشش دهد.

البرز در سرانه بهداشتی فقیر است

علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد در مجلس در بازدید میدانی که از پروژه بیمارستان کمالشهر به عمل آوردند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مجموع استان البرز سرانه بهداشتی مطلوبی ندارد و باید در راستای افزایش سرانه بهداشتی بیش از پیش تلاش کنیم.

وی بیان کرد: بیمارستان کمالشهر در مدت ۶ سال تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشته است و مسئولان ذی‌ربط به ویژه دانشگاه علوم پزشکی در راستای تکمیل این بیمارستان کوتاهی کردند.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد در مجلس در خصوص خیری که قرار بود بیمارستان را تکمیل کند و به گفته مسئولان، دانشگاه علوم پزشکی البرز او را از این امر منصرف کردند، تصریح کرد: ما می‌خواهیم عملیات اجرایی پروژه بیمارستان کمالشهر با هم‌افزایی و انسجام تمام مسئولان استان آغاز و به بهره‌برداری برسد و به فکر تقابل با مسئولان نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: از ورود دکتر شهرام صیادی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز به این استان، پیشنهاد در اولویت قرار دادن افزایش سرانه بهداشت و درمان استان به ویژه تکمیل بیمارستان کمالشهر را به عنوان اولین مطالبه مطرح کردم.

عباسی با بیان اینکه عزم دانشگاه علوم پزشکی البرز بر این است که کار انجام شود، گفت: بر این اساس در این میان ممکن است سوءتفاهم و سوءبرداشت پیش آمده باشد و ما باید از ظرفیت‌هایی همچون دکتر صیادی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشگاه علوم پزشکی البرز، وزارتخانه و خیرین را به منظور راه‌اندازی بیمارستان به کاربریم.

وی اظهار کرد: از روزی که برای تکمیل بیمارستان اختلاف پیش آمد با استاندار البرز، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز و همچنین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کار را پیگیری کردیم، چراکه هدف ما ساخت بیمارستان است و نباید به حاشیه بپردازیم.

بیمارستان نیمه‌تمام کمالشهر ناامید از دولت؛ چشم‌انتظار خیرین

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد در مجلس با بیان اینکه هفته گذشته در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد اختصاص سهم ویژه‌ای از بودجه به استان البرز عنوان کردم، تصریح کرد: از این رو با دکتر صیادی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص لیست پروژه‌ها تماس گرفتند و بعد از بیمارستان فردیس، بیمارستان کمالشهر به عنوان دومین اولویت دانشگاه علوم پزشکی البرز قرار داشت.

وی با اشاره به سفر ریاست‌جمهوری به استان البرز که به زودی صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: بر این اساس از وی در خصوص حوزه‌های مختلف، افزایش سرانه بهداشت و درمان و به ویژه تکمیل بیمارستان کمالشهر قول‌هایی خواهیم گرفت.

عباسی گفت: اگر بیمارستان کمالشهر رها شود چند سال دیگر همین ۱۰ درصد پیشرفت با فنداسیونی که ساخته شده است از بین می‌رود، چراکه بودجه بیت‌المال محسوب می‌شود.

حاشیه‌ها را تکذیب می‌کنم

شهرام صیادی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در جلسه‌ای که در استانداری البرز برگزار شد، صورت‌جلسه‌ای تنظیم شد مبنی بر اینکه بیمارستان توسط خیر ساخته شود.

وی در خصوص حواشی پیش آمده در خصوص روند ساخت بیمارستان کمالشهر بیان کرد: این موضوع را تکذیب می‌کنم و با افرادی که مسبب تشویش اذهان عمومی می‌شوند برخورد خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی البرز خیر را منصرف کرد

محسن افشار رئیس شورای اسلامی شهر کمالشهر اظهار کرد: در هفته‌های اخیر رئیس بسیج اصناف کشور سخنران پیش از جمعه‌های کمالشهر بودند و بازدیدی میدانی از بیمارستان کمالشهر به عمل آوردند و برای تأخیر در روند ساخت بیمارستان کمالشهر ابراز تأسف کردند.

وی بیان کرد: بر این اساس جلسه‌ای با حضور رئیس بسیج اصناف کشور، نماینده دانشگاه علوم پزشکی البرز، شهردار، اعضای شورای شهر کمالشهر، فرمانده بسیج کمالشهر و رئیس اتاق اصناف در محل اتاق اصناف استان البرز برگزار و مقرر شد توافق‌نامه‌ای بابت احداث و تجهیز بیمارستان در دانشگاه علوم پزشکی البرز منعقد شود.

وی تصریح کرد: در جلسه‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی البرز با حضور خیری که قرار بود بیمارستان کمالشهر را احداث کند، تشکیل شد رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز مطرح کردند، بیمارستان کمالشهر موافقت اصولی و مجوز ندارد و این موضوع منتفی است.

رئیس شورای شهر کمالشهر خاطرنشان کرد: من در این جلسه مطرح کردم چطور ممکن است ۶ سال زمین در ید بیمارستان و سند به نام علوم پزشکی البرز باشد و سه تا پیمانکار عوض کرده باشد، موافقت اصولی نداشته باشد؟ در نهایت صورت‌جلسه به نام بیمارستان زرین کمالشهر مشخص شد.

وی گفت: حتی قول درآمد پایدار و فضای بیشتر برای بیمارستان به خیر دادم اما بعد از این جلسه رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفتند ما قبلاً بابت ساخت بیمارستان سرمد با خیر توافق کردیم در حالی که صورت‌جلسه احداث بیمارستان کمالشهر مشخص شده بود.

افشار با بیان اینکه براین اساس برای جلوگیری از تضییع حق مردم کمالشهر نامه‌ای را خدمت استاندار البرز بردم، تصریح کرد: از این رو صورت‌جلسه ساخت بیمارستان کمالشهر و سرمد توسط خیر در استانداری البرز تنظیم و مقرر شد تجهیز بیمارستان کمالشهر توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس دانشگاه بیمارستان را به خیر تحویل می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود ۳ بهمن پیش رو عملیات اجرایی بیمارستان آغاز شود.

رئیس شورای شهر کمالشهر با بیان اینکه کمالشهر مظلوم واقع شده است، گفت: ۲۵ سال شهرداری و ۲۰ سال شورای شهر در کمالشهر فعال است اما ما در زیرساخت ماندیم، این بیمارستان باید ۱۵ سال پیش ساخته می‌شد و ما در سال ۱۴۰۰ هنوز یک بیمارستان نداریم.

علوم پزشکی البرز حتی یک ریال اعتبار تخصیص نداده است

مجید افشار رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای شهر کمالشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در کمالشهر سکونت دارند، اظهار کرد: براین اساس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم این شهر بیمارستان است، چراکه در اکثر سرانه‌ها مانند فضای سبز، فرهنگی، ورزشی و به ویژه بهداشت و درمان در استان البرز در رتبه پایین قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در دوره چهارم شورای اسلامی کمالشهر، زمینی با مساحت ۱۰ هزار مترمربع در یکی از ارزشمندترین مناطق این شهر اقماری به منظور احداث بیمارستان اختصاص یافت که در حال حاضر ارزش زمین بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است.

بیمارستان نیمه‌تمام کمالشهر ناامید از دولت؛ چشم‌انتظار خیرین

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای شهر کمالشهر تصریح کرد: به همین منظور توافق‌نامه‌ای ما بین علوم پزشکی البرز و مجموعه مدیریت شهری کمالشهر منعقد شد که علاوه بر اختصاص زمین، مقرر شد، مدیریت شهری ۷ میلیارد تومان در راستای ساخت بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی البرز کمک کند.

وی با بیان اینکه تاکنون حتی یک ریال دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به منظور ساخت این بیمارستان تخصیص نداده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این بیمارستان تنها ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیمانکار برای هزینه کارکرد این پروژه شکایت کرد و زمین نبش میدان شهید بهشتی کمالشهر که ارزش کنونی آن بیش از ۵۰ میلیارد تومان است به پیمانکار واگذار شد.

افشار گفت: در حالی که آن زمان شهرداری اعلام کرده بود ۷ میلیارد تومان هزینه این پروژه نشده است و با شکایتی که از سوی پیمانکار صورت می‌گیرد، زمین از ید شهرداری خارج می‌شود. در حالی که براساس قانون شهرداری‌ها به غیر از مزایده و مناقصه به هیچ وجه نمی‌توانند دارایی‌هایشان را به نام شخص واگذار کنند.

وی اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر این چند سال حق مردم کمالشهر ضایع شده است و دانشگاه علوم پزشکی البرز اقدامی جهت ساخت بیمارستان صورت نداده است.

عضو شورای اسلامی کمالشهر بیان کرد: اخیراً خیری برای ساخت بیمارستان کمالشهر اعلام آمادگی کرد که دانشگاه علوم پزشکی البرز خیر را منصرف کرد تا بیمارستان در یکی دیگر از مناطق کلان‌شهر کرج احداث شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این بیمارستان رقمی بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان برای این شهر هزینه داشته است، در حالی که می‌توانستیم این بودجه را صرف احداث پارک، فرهنگسرا، مدرسه، کتابخانه و آسفالت بسیاری از خیابان‌ها که یکی دیگر از دغدغه‌های مردم کمالشهر محسوب می‌شود، انجام دهیم.

افشار گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که قرار است خیر بخشی از هزینه را برای بیمارستان کمالشهر و بخش دیگری را برای احداث بیمارستان عظیمیه اختصاص دهد اما هنوز این موضوع قطعی نشده است.

چشمان منتظر کمالشهری‌ها

گفتنی است، مسئولان استان البرز با جدیت به دنبال تسریع در روند عملیات ساخت پروژه بیمارستان کمالشهر هستند تا به مرحله افتتاح برسد. امید است خیران به این امر مهم ورود داشته تا شهروندان هر چه زودتر از نعمت بیمارستان بهره‌مند شوند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …