جمعه , 7 اردیبهشت 1403

مهاجرت علت شیب تند افزایش جمعیت در البرز است

اسدالله حیدری شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح دبیرخانه ملی رصدآسیبهای اجتماعی و عوامل تعیین کننده آن در البرز افزود: بر اساس آخرین سرشماری ، جمعیت استان البرز حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارنفر می باشد که  ۹۲ درصد  جمعیت شهرنشین و هشت درصد روستا نشین هستند .

وی بیان داشت : اکنون نرخ رشد مهاجرت در استان البرز ۶.۳ درصد است.

حیدری  ادامه داد : وجود چهار زندان بزرگ و به تبع آن مهاجرت خانواده های این زندانیان به استان البرز شهر کرج را به یکی از شهرهای جرم خیز کشور تبدیل کرده است.

وی  بیان داشت: گسترش مهاجرت ها به ویژه مهاجرت روستائیان به شهرها منجر به گسترش حاشیه نشینی و رشد آسیب های اجتماعی در شهرهای استان شده است و مشکلات عدیده فرهنگی، اقتصادی و امنیتی ایجاد کرده است.

وی افزود:از این منظر رشد جمعیت استان البرز حاصل موالید در استان نیست و شیب تند افزایش جمعیت استان به شکل عمده به دلیل مهاجرت به این استان است.

 حیدری اظهار داشت: از این رو اجرای طرح رصد آسیبهای اجتماعی و عوامل سبب‌شناختی آن با هدف شناخت عوامل خطر آفرین و سبب ساز آسیب های اجتماعی در سطح کشور و استان این امکان را به برنامه ریزان اجتماعی می دهد تا برنامه های اجتماعی و فرهنگی را با توجه به وضعیت موجود و سیر تغییرات این عوامل و ویژگیهای استانی طراحی و تدوین کنند. 
 
مدیرکل بهزیستی استان البرز در خصوص فرایند اجرای طرح رصد آسیب های اجتماعی عنوان داشت: بر اساس شیوه نامه ابلاغی دبیرخانه رصد کشور ، دبیرخانه استانی آن از سال ۹۹ در استان البرز شکل گرفته است و تاکنون ۲ جلسه استانی  با حضور نمایندگانی از دادگستری ، صداوسیما، ارشاد اسلامی، تعاون کار و رفاه اجتماعی ، دانشگاه علوم پزشکی ، سازمان نظام روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده  است.

وی اضافه کرد : در این جلسات موضوعاتی همچون معرفی نظام رصد آسیب های اجتماعی و چشم انداز و اهداف ، اهمیت شناسایی عوامل محافظ و خطر ، طراحی برنامه های پیشگیرانه بر اساس آسیب های اجتماعی الویت دار ، معرفی طرح ارتقاء سلامت جنسی و افزایش تاب آوری زنان و دختران ، اهمیت تهیه اطلس خودکشی استان ، نقش و جایگاه سمن ها و جمعیت های همیار در اجرای پروژه های پیشگیرانه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. 
 
حیدری افزود : بر اساس شیوه نامه اجرایی طرح تعداد ۳۰ نفر از تسهیلگران زبده و توانمند در سراسر استان انتخاب و پس از اجرای سه دوره آموزشی تسهیل گری ، آشنایی با آسیب های اجتماعی زنان و دختران و شیوه نامه اجرای طرح ، شرایط لازم برای اجرای مرحله دوم طرح در سال جاری فراهم شده است.

 دبیرخانه ملی رصدآسیبهای اجتماعی و عوامل تعیین کننده آن با حضور وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ، رییس بهزیستی کشور و در استان البرز با حضور مدیرکل بهزیستی البرز، مدیرکل اجتماعی استانداری البرز و کارشناسان حوزه پیشگیری به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …