سه شنبه , 4 اردیبهشت 1403

معضل زیست‌محیطی مرکز دفن زباله حلقه دره کماکان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: مرکز دفن حلقه دره بعنوان تنها مرکز دفن زباله در استان است که روزانه حدود ۱۵۰۰ تن زباله از شهرهای استان به این مرکز منتقل می‌شود. در سالهای گذشته در این مرکز زیرساخت‌هایی برای ایجاد لندفیل مهندسی بهداشتی، تصفیه شیرابه، کارخانه تولید کمپوست، استحصال گاز و کارخانه پیرولیز ایجاد شد لیکن متأسفانه بدلایل مدیریت نادرست و عدم اراده قوی، تاکنون هیچکدام از این طرح و پروژه‌های بصورت کامل اجرایی نشده و متأسفانه معضل زیست محیطی حلقه دره کماکان ادامه دارد.

حکیمی اشاره کرد: با افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش مصرف انواع مواد غذایی، تولید انواع پسماندها چه در بخش خانگی و چه در بخش‌های صنعتی بیش از پیش شده است. مشکلات زیست محیطی که به دنبال انباشت و تجمع پسماندها به وجود می اید قابل چشم پوشی نیست. در موضوع مدیریت پسماند سه موضوع باید در الویت قرار بگیرد:

۱- فرهنگ سازی برای کاهش میزان تولید و همچنین تفکیک مواد بازیافتی نظیر کاغذ و مقوا، انواع پلاستیک و شیشه و … در مبدا که در این صورت هم در وقت و انرژی و هم به لحاظ اقتصادی می‌توان صرفه جویی کرد و از طرفی نیز از حجم زباله‌ها به طرز چشم گیری کاست که در نتیجه آن از مشکلات زیست محیطی جلوگیری کرد.

۲- افزایش میزان بازیافت پسماندها و استفاده از پسماندهای تفکیک شده برای تولید کمپوست، انرژی و…

۳- کاهش میزان دفن زباله و پیشگیری از آلودگی آب‌های زیر زمینی و تولید شیرابه

وی افزود: یکی از مشکلات و دلایل مهم برای عدم تحقق اهداف تعیین شده برای بهبود روند مدیریت پسماند در حلقه دره، ها عدم ثبات مدیریت بوده که فرصت لازم به مدیران وقت برای تحقق وعده‌ها داده نشده و این روند در طول این سال‌ها تکرار شده و متأسفانه هیچ مدیری پاسخگوی تعهداتش نبوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: هر چند پرونده عدم مدیریت مطلوب پسماندهای شهری در حلقه دره بدلیل عدم شرایط مطلوب به مراجع محترم قضائی ارجاع شده و در حال رسیدگی است لیکن با توجه به نشست‌های مشترکی که با برخی از اعضای شورای شهر و سازمان مدیریت پسماند برگزار شده، امید است با اراده جدی مسئولین مربوطه شاهد تحقق تکالیف قانونی و جبران کم کاری‌های گذشته باشیم.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …