پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

معرفی ۱۸ دستاورد محققان علوم باغبانی کشور برای تجاری سازی

معاون پژوهش و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ۲۲ نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی، فناوری و فن بازار امسال، ۱۸ دستاورد محققان علوم باغبانی کشور برای تجاری سازی معرفی شدند.

معرفی ۱۸ دستاورد محققان علوم باغبانی کشور برای تجاری سازیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ بهمن پناهی گفت: دستیابی به پروتکل رنگ آمیزی گل‌های شاخه بریده، دستیابی به ژنوتیپ‌های جدید گل‌های داودی به روش دورگ‌گیری و پرتوتابی و ساخت دستگاه آنزیم‌بر – خشک‌کن چای سبز از جمله این دستاورد‌ها به شمار می‌روند.
معاون پژوهش و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، دستیابی به ژنوتیپ‌های برتر گل شیپوری رنگی به روش دورگ‌گیری و پرتوتابی و دستیابی به گیاهچه‌های هیبرید به روش آزاد گرده افشانی سیکلمن، دستیابی به پروتکل تکثیر تجاری و عاری از ویروس میخک، دستیابی یه ژنوتیپ جدید پتوس به روش پرتوتابی، دستیابی به پروتکل تکثیر تجاری گیاهان آبزی و دستیابی به پروتکل تکثیر تجاری و عاری از ویروس آناناس MD ۲را از دیگر این دستاورد‌ها برشمرد.
وی همچنین از دیگر دستاورد‌های محققان این موسسه را دستیابی به ژنوتیپ‌های جدید گل‌های داودی به روش دورگ‌گیری و پرتوتابی، دستیابی به ژنوتیپ‌های برتر گل گلایول به روش دورگ‌گیری و پرتوتابی، دستیابی به ژنوتیپ‌های برتر گل فریزیا به روش دورگ‌گیری، تولید رنگ خوراکی از ضایعات چای، دستیابی به ژنوتیپ‌های برتر گل زنبق به روش دورگ‌گیری، ارقام جدید سیب به خصوص سیب گوشت قرمز، ارقام سالم سازی شده در حیطه میوه‌های معتدله، سردسیری و مرکبات (عاری از ویروس) و پروتکل‌های ریز ازدیادی محصولات باغبانی آناناس و دستیابی به ژنوتیپ‌های برتر گل نسرین به روش دورگ‌گیری عنوان کرد.
پناهی گفت: نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی، فناوری و فن بازار همه ساله از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته پژوهش و فناوری برگزارمی شود که در سال جاری موسسه تحقیقات علوم باغبانی همچون سال‌های گذشته حضوری فعال داشت.
وی افزود : در این نمایشگاه، موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور در کنار سایر موسسات و مراکز تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به ارائه آخرین دستاورد‌های پژوهشی در زمینه باغبانی پرداخت.
معاون پژوهش و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این نمایشگاه غرفه موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور مورد بازدید وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان تات و معاون وزیر جهاد کشاورزی و مسئولین و علاقه‌مندان حوزه باغبانی و تحقیقات قرار گرفت.
پناهی افزود: نمایشگاه دستاورد‌های هفته پژوهش، فناوری و فن بازار به عنوان رویدادی در مجموعه نظام علم و فناوری است که هدف آن ارائه یافته‌های محققان، پژوهشگران و فناوران، دریافت نیاز‌های پژوهشی و فناوری و تحکیم و سیستمی نمودن روابط بین کنشگران برای تجاری سازی فناوری و ارتقای قدرت رقابت ملی می‌باشد.
وی گفت : تحقق اهداف مرتبط با چرخه علم و فناوری، تجاری سازی فناوری و فن بازار مستلزم برقراری ارتباط نزدیک بین مراکز علمی و فناوری از یک طرف و مراکز اجرایی، تولیدی و صنعتی (برای آشنایی متقابل و اعتمادسازی هرچه بیشتر) و موسسات تامین مالی از طرف دیگر است تا امکان همکاری‌های متقابل برای دستیابی به منافع طرفین که منافع ملی رابه‌دنبال خواهد داشت، میسر شود.

کسب دستاورد برتر تحقیقاتی توسط پژوهشگر پژوهشکده پسته

معاون پژوهش و انتقال یافته های موسسه تحقیقات علوم باغبانی گفت: در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار دکتر احمد شاکر اردکانی عضو هیات علمی پژوهشکده پسته موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور به عنوان پژوهشگر دستاورد برتر تحقیقاتی (افزایش ماندگاری پسته تازه) سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در هفته پژوهش و فناوری معرفی شد.

وی افزود: این پژوهشگر و محقق برتر لوح تقدیری از سوی وزیر جهاد کشاورزی دریافت کرد.

موسسه تحقیقات علوم باغبانی در استان البرز مستقر است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …