شنبه , 8 اردیبهشت 1403

تبدیل ۱۵ روستای بخش آسارا شهرستان کرج به الگوی گردشگری

رییس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز از بخش آسارا شهرستان کرج به عنوان نگین ارزشمند سلسله جبال البرز و بستر ساز توسعه گردشگری نام برد و تبدیل ۱۵ روستای این بخش به الگوی گردشگری روستایی استان ضروری دانست.

تبدیل ۱۵ روستای بخش آسارا شهرستان کرج به الگوی گردشگریبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ شادی حاضری در نشست بررسی راهکار‌های اجرایی توسعه اقتصادی بخش آسارا در فرمانداری کرج با تاکید بر ضرورت بهره برداری اقتصادی از ظرفیت‌های گردشگری و توریستی بخش آسارا گفت: این بخش با پیشینه‌ای کهن و قدمتی تاریخی قسمتی از تمدن ایران زمین است.

وی افزود: ضروری دارد، امکانات اسکان و پذیرایی و شرایط اقامتی مناسب در این بخش فراهم‌شود تا مسافران استان‌های شمالی کشور از تماشای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این بخش بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به طبیعت بکر آسارا از جمله آبشار‌های هفت چشمه و خور گفت: هر کدام از روستا‌های بخش آسارا با توجه به صنایع دستی و هنر‌های سنتی، پخت شیرینی و غذا‌های محلی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی دارای پتانسیل ویژه‌ای در بخش بوم‌گردی است.

رییس کمیسیون گردشگری واقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز مهمترین مشکل حوزه گردشگری بخش آسارا را عدم مدیریت، ساماندهی و اسکان چند روزه مسافران عبوری و گردشگران عنوان کرد.

حاضری گفت: بیشتر مسافرانی که ازمحوکرج-چالوس عبور می‌کنند تنها برای صرف وعده‌های غذایی و استراحت کوتاه مدت در بخش‌هایی از این جاده توقف دارند، لذا ضروری است برای تغییر این شرایط به نفع رونق اقتصادی استان و استفاده از حضور مسافران به منظور گسترش صنعت توریسم البرز برنامه ریزیشود.

وی ظرفیت اصلی بخش آسارا را گردشگری طبیعی و روستایی عنوان کرد و افزود: طبق آمار‌ها سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون مسافر از محور کرج- چالوس عبور می‌کنند، اما زیرساخت‌های کافی برای  آشنایی بیشتر آن‌ها با ظرفیت گردشگری آسارا و روستا‌های آن فراهم نیست و از بین ۵۷ روستای واقع در این بخش، تنها در  به پنج روستا می‌توان به راحتی رفت و آمد داشت.
وی با اشاره به محدودیت رفت وآمد  مردم در تعداد زیادی از روستا‌های  جاده کرج- چالوس، گفت: در بیشتر استان‌های کشور شرایط این گونه نیست بلکه تمرکز  بر صنعت بوم گردی و  ظرفیت‌های گردشگری روستایی  است.
رییس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: نیاز است که حداقل ۱۵ روستای واقع در بخش آسارا به عنوان پایلوت گردشگری روستایی انتخاب شوند و با همکاری دهیاران و مردم روستا بر توسعه صنعت توریسم در این نقاط متمرکز شویم.
وی در ادامه گفت: با برنامه ریزی صحیح و توجه به علاقه مندی و خواسته‌های مسافران، مسیر گردشگری در بخش آسارا را تغییر خواهیم داد، در این قالب می‌توانیم از ظرفیت راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی، گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی و غذا‌های محلی توسط ساکنان روستا‌ها بهره‌مند شویم.

بخش ۵۵ هزار نفری آسارا  با ۵۰ روستا در حاشیه جاده کرج – چالوس قرار دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …