جمعه , 31 فروردین 1403

مسئولان البرز نگاهی ویژه به مؤسسه رازی داشته باشند

به گزارش خبرگزاری مهر، سید رضا بنی هاشمی در نشست استاندار البرز با هیأت رئیسه مؤسسه رازی که در سالن زنده یاد دکتر مرتضی کاوه برگزار شد، با بیان اینکه اقدامات بزرگ مراکز و مؤسسات با سابقه طولانی فعالیت و تولید، به سرعت در جهان مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: مؤسسه رازی به زودی یک قرن فعالیت را پشت سر می‌گذارد و این اتفاقی ارزشمند و شایسته توجه و حمایت مسئولان امر است.

وی گفت: از زمان اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه واکسن‌های مناسب علیه ویروس کووید ۱۹، واکسن‌های داخل بینی یا استنشاقی هستند، به این نوع واکسن‌ها بیشتر توجه شد.

بنی هاشمی، با اشاره به مقالات متعددی که در مجلات معتبر جهانی درباره واکسن‌های استنشاقی منتشر شده است، یادآور شد: مجله «لانست» به عنوان معتبرترین مجله پزشکی جهان، از واکسن رازی کووپارس به عنوان یکی از ۱۲ کاندید واکسن استنشاقی علیه کووید ۱۹ و جزو اولین واکسن‌های داخل بینی است که مطالعات بالینی را انجام داده، نام برده؛ یا در مقاله‌ای دیگر، نامی از کشوری مانند آمریکا در بین سازندگان واکسن‌های داخل بینی دیده نمی‌شود در حالی که از کشورمان اسم برده شده و نشان می‌دهد جز اولین‌ها بوده و مطالعاتش به پایان رسیده است.

مدیر تحقیق و توسعه R&D مؤسسه رازی ادامه داد: در مجلاتی مانند ساینس و نیچر نیز که بیشترین ارجاع به این نشریات می‌شود، نام واکسن رازی کووپارس به عنوان محصولی از کشور ایران که در مؤسسه رازی مستقر در شهر کرج ساخته شده، اشاره شده و گزارش این مقالات درباره وضعیت واکسن‌های استنشاقی جهان نشان می‌دهد، واکسن رازی کووپارس در ردیف اولین واکسن‌های داخل بینی است که مطالعات را انجام داده است.

بنی هاشمی با اشاره به اظهار نظر اریک توپول به عنوان یکی از اعضای سازمان بهداشت جهانی و سیاستمداری که در زمینه نوآوری‌های پزشکی در آمریکا فردی سرآمد و شناخته شده است، یادآور شد: وی در توییتی، بر اهمیت واکسن‌های داخل بینی به عنوان راهکار حذف کرونا تاکید و اشاره کرده که سه شرکت در این زمینه ورود کرده‌اند و در ادامه توییتش تولید این واکسن‌ها را در کشورهای ایران، روسیه و چین نام برد و گفت که خبر بد این است این کشورها دوست آمریکا نیستند.

وی اظهار کرد: می‌طلبد مؤسسه رازی بیش از هر زمان دیگری مورد حمایت، توجه و حفاظت مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد زیرا کوچک‌ترین تغییرات و تکنولوژی‌هایی که در این مؤسسه استفاده شود، در کشورهای پیشرفته خارجی و رسانه‌ها برجسته می‌شود.

بنی هاشمی از راه اندازی مرکز طراحی پایلوت محصولات دارویی و واکسن در مؤسسه رازی خبر داد و گفت: در این مرکز نخبگان صاحب ایده و طرح که بتوانند ایده خود را به محصول برسانند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و فضا، امکانات و تجهیزات مناسب به آنها داده می‌شود تا بتوانند طرح‌های خود را به محصول برسانند و به صنعت نزدیک شوند.

مدیر تحقیق و توسعه مؤسسه رازی تصریح کرد: این امکان فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت‌های تحقیقاتی نوآوران و فناوران است زیرا تحقیق، طراحی و تولید صنعتی واکسن‌های پزشکی از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار هزینه دربردارد و بخش خصوصی این هزینه را برای تحقیق و توسعه صرف نخواهد کرد.

وی با اشاره به استقرار مؤسسه رازی در شهر کرج گفت: نام مؤسسه رازی و این شهر در مجله معتبر نیچر که در میان نشریات علمی، دارای بالاترین رنکینگ است، آورده شده و شایسته است که مسئولان استان نگاهی ویژه‌تر به این مجموعه داشته باشند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …