دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403

مرغداری‌های زنجان عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است

محمدباقر حاج کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه استان زنجان در مسیر پرندگان مهاجر قرار دارد، خوشبختانه از سال ۱۳۹۶ تاکنون هیچ ‌موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است. 
وی تاکید کرد: پایش های مداوم، مراقبت و کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان توسط دامپزشکی استان در قالب ستاد پیشگیری و کنترل این بیماری با همکاری سایر دستگاه های ذیربط از جمله محیط زیست و مرکز بهداشت انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان گزارش نشده و مراقبت های لازم در سطح مرغداری ها، واحدهای پرورش طیور بومی و تالاب ها انجام شده است و این روند تداوم دارد.
حاج کاظمی متذکر شد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و پرندگان محسوب می شود و توجه به رعایت بهداشت ضروری است.
وی به نحوه نگهداری مرغ و پرندگان خانگی اشاره کرد و افزود: این پرندگان باید در مکان های بسته نگهداری و با پرندگان مهاجر و بومی در تماس نباشند، محیط نگهداری از آلودگی مبرا و ضدعفونی شود، کودکان و افراد حساس باید از تماس با طیور خودداری کنند.

زنجانی ها از بازارچه‌ها، مرغ و پرنده خریداری نکنند
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: شهروندان از خرید پرندگان، اردک و مرغ از بازارچه های داخل شهر و روستاها به جد خودداری کنند.
حاج کاظمی تاکید کرد: آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی به شمار می رود که پرنده آلوده به ویروس، آن را از طریق ترشحات دفع می‌کند و این عامل می‌تواند بیماری را از پرندگان وحشی مهاجر به پرندگان محلی سرایت و در اثر تماس، بیماری به پرندگان بومی در روستاها و واحدهای صنعتی منتقل شود.
وی خاطرنشان کرد: رعایت نکات بهداشتی تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارد و درگیری واحدهای پرورش طیور به سویه های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی از سال نیست. 
 مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: رعایت موارد بهداشتی در نگهداری طیور صنعتی و طیور بومی روستایی و همچنین رعایت بهداشت فردی توسط صاحبان پرندگان زینتی مانند شستن دست ها و دفع بهداشتی فضولات این پرندگان اقدام مهمی برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و گسترش متعاقب آن به جمعیت انسانی است.
حاج کاظمی یادآوری کرد: برخی از این علائم این بیماری، انتشار سریع بیماری در گله و شروع ناگهانی و رو به رشد تلفات، بی‌حالی، افسردگی، علائم تنفسی حاد مانند عطسه، سرفه و ترشحات از بینی و چشم، کاهش ناگهانی مصرف دان، کاهش شدید تولید تخم‌مرغ، تولید تخم‌مرغ با پوسته نرم، تورم ناحیه سر و صورت همراه با سیاه و متورم شدن تاج و ریش، خونریزی در زیر پوست ساق پا و ژولیدگی پرهاست.

مرغداران نسبت به رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای اقدام جدی داشته باشند
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، از مرغداران فعال استان زنجان درخواست کرد: نسبت به رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای، بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی به ویژه در این زمان که فصل مهاجرت پرندگان است و خطر شیوع بیماری و ماندگاری ویروس بیشتر می‌باشد، اقدام جدی داشته باشند.
حاج کاظمی تاکید کرد: انجام واکسیناسیون گله های طیور به ویژه واحدهای مادر و تخمگذار علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ضروری است.

وی اظهارداشت: پرورش دهندگان طیور به هر روش ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنها جلوگیری کنند.
 مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: ضروری است انبار دان و سالن پرورش برای اینگونه پرندگان غیر قابل نفوذ و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد. 
حاج کاظمی متذکر شد: باید از رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری کرده و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام و تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه لحاظ شود.
وی اضافه کرد: پرورش دهندگان طیور و مرغداران حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها را فعال نگهداشته و در هنگام ورود به سالن شستن دست ها با آب و صابون و ضدعفونی آنها و تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی کننده کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه با اهمیت تر است بطوری  مرغداران باید از آلوده نبودن همه وسایل، مواد، آب، دان و افراد ورودی به سالن اطمینان داشته باشند.
حاج کاظمی تاکید کرد: خودرو حمل تخم مرغ، کارتن تخم مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شستشو و ضد عفونی شود، در واحدهای تخمگذار روش هایی اتخاذ شود تا تخم مرغ خوراکی به گونه ای به بیرون از مرغداری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه عاری از بیماری نشود.
وی افزود: مرغداران از ورود پرنده جدید به واحد بویژه در مزارع مرغ ماد جلوگیری کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مرغداران و دامپزشکان واحدهای صنعتی پرورش طیور در صورت افت مصرف دان، آب، تولید و مشاهده تلفات نامتعارف در واحدهای پرورش طیور مورد را به نزدیکترین اداره دامپزشکی اطلاع داده و یا با سامانه ۱۵۱۲ در ارتباط باشند. 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …