پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

مدیریت پایدار خاک و نقش آن در رفع بحران آب

نایب رییس انجمن علوم خاک ایران گفت: از آنجا که مدیریت خوبی در آب شرب، صنعتی و کشاورزی نداریم، یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش مشکلات در این بخش، نگاه ویژه به خاک است.

مدیریت پایدار خاک  و نقش آن در رفع بحران آببه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ منوچهر گرجی روز یکشنبه همزمان با روز جهانی خاک گفت: مدیریت پایدار خاک به تنظیم و توزیع مناسب چرخه آب در طبیعت می انجامد که افزون  بر جلوگیری از تخریب خاک،  کاهش رواناب و رسوبات را در پی دارد.

او افزود: در موضوع خاک در کشور از لحاظ آموزشی و تحقیقاتی کارهای زیادی توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقات علمی  انجام شده و اطلاعات و علوم خوبی در کشور وجود دارد ولی پیاده سازی این علوم در بعد اجرا بسیار ضعیف است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در تمام دنیا نسبت به خاک این رویکرد وجود دارد، گفت: در جهان حدود ۳۰ سال است که به اهمیت خاک پی برده و برای آن برنامه ریزی و بودجه تعریف کرده اند در حالیکه کشور ما در این موضوع مقداری عقب است.

وی با اشاره به اقداماتی در کشور در خصوص خاک، افزود: انجمن علوم خاک ایران و موسسه تحقیقات خاک وآب در دهه اخیر تلاش های زیادی کرده اند به طوریکه قانون حفاظت از خاک با همت کارشناسان این بخش ها تدوین و تصویب شد و هم اکنون این قانون در هیات دولت در دست بررسی و به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد.

گرجی یکی دیگر از اقدامات برای پرداختن به موضوع خاک را ایجاد اداره کل خاک در وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهار داشت: خاک در امنیت غذایی و سلامت زیست بوم های کشور به قدری اهمیت دارد که رشته های مختلف دانشگاهی نیز برای آن ایجاد شده است.

او تاکید کرد: حفاظت و مدیریت پایدار خاک می تواند تامین امنیت غذایی، حل بحران آب و حفظ محیط زیست را برای ما به ارمغان بیاورد.

گرجی گفت: خدمات خاک به جامعه، طبیعت و محیط زیست را تولید محصولات مختلف و تامین امنیت غذایی دانست به طوریکه بیش از ۹۹ درصد غذای انسان ها از خاک به دست می آید.

بدون توجه به خاک مشکل آب مرتفع نمی شود

گرجی با اشاره به کمبود آب و خشکسالی ها، گفت: بدون توجه به خاک مشکل  آب در کشور و حتی جهان رفع نمی شود زیرا ۷۰ درصد آب در بستر کشاورزی که همان خاک است مصرف می شود و اگر آب وارد خاک مدیریت نشده برود، انگار که آب را در غربال ریخته ایم و هدر می رود.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خاک را موجود زنده ای عنوان کرد که باید رسیدگی، تغذیه و حفاظت شود به طوریکه خاک باید بتواند آب را چه در زمان آبیاری چه در زمان بارندگی در خود نگه دارد تا بیشترین محصول را با کمترین مصرف آب برداشت کنیم که اکنون برعکس است و آب را هدر می دهیم زیرا به خاک توجهی نداریم.

وی با بیان اینکه بذر مناسب و سیستم های آبیاری نیز در تولید محصول مناسب تاثیرگذار است ولی مهمترین عنصر خاک است، ادامه داد: اگر خاک مدیریت شود مشکلات زیست محیطی نیز تا حد زیادی کنترل می شود.

نسل ماهیان در حال از بین رفتن هستند

نایب رییس انجمن علوم خاک ایران گفت: یکی از مشکلات خاک کشور ما فرسایش بسیار زیاد آن است به طوریکه حتی نسل ماهیان را به خطر انداخته و در حال نابودی هستند زیرا خاک ها با فرسایش وارد آب های رودخانه ای و دریاها شده که موجب می شود نتوانند تخم ریزی کرده و یا بچه ماهی ها نتوانند از تخم بیرون بیایند.

وی همچنین سلامت جامعه را در گرو سلامت خاک دانست زیرا اگر خاک ها به خوبی تغذیه نشوند و دام ها عناصر لازم را از طریق گیاهان روییده دراین خاک ها دریافت نکنند ، گوشت تولیدی مواد مورد نیاز بدن انسان را ندارد این در حالی است که شاید عناصر آلاینده نیز وارد خاک و سپس گیاه شده و حتی دام ها آلوده شوند.

پنجم دسامبر مصادف با ۱۴ آذرماه بزرگداشت روز جهانی خاک نامگذاری شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …