جمعه , 10 فروردین 1403

مدرسه محوری گامی برای توسعه زیرساخت های آموزشی است

مدیرآموزش و پرورش ناحیه سه کرج درحاشیه سی و پنجمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش کشور که دربستر شبکه آموزشی شاد برگزارشد،حلول عید ولایت و امامت که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت عرشیان و فرشیان است را تبریک گفت وافزود: این اجلاس به عبارتی اصلی ترین نشست تبیین اهداف و برنامه های یک سال آتی نهاد عظیم تعلیم و تربیت است.

ابراهیم فلاح نژاد خاطرنشان کرد: با گسترش پاندومی کرونا که می رفت نظام تعلیم و تربیت را با مخاطرات جدی روبرو کند اما با برنامه ریزی دست اندرکاران و ایثار و جهاد مدیران و معلمان و کارکنان و همیاری والدین  نه تنها آموزش و پرورش تعطیل نگردید بلکه توفیقات و تجارب  ارزشمندی در حوزه آموزش و پرورش در آموزش در  فضای مجازی حاصل شد.

وی بیان داشت: در میان تمام اقدامات در زیست بوم جدید ، شاه‌بیت آنها راه اندازی شبکه شاد و به روزرسانی مرحله به مرحله در بازه زمانی کوتاه بود.

وی یادآورشد: باشیوع پاندمی کرونا که می رفت با تعطیلی مدارس تعلیم و تربیت را هم تعطیل کند اما با راه اندازی شاد علاوه برتوسعه عدالت آموزشی در کنار کادر درمان یک مبارزه جدی با پاندمی کرونا انجام گرفت که در این حین نقش و زحمات  مدیران ، معلمان و عوامل اجرایی مدارس دراین مهم ستودنی است.

فلاح نژاد تصریح کرد: همین دستاورد باعث جهش بی‌نظیر مدارس و مجموعه آموزش و پرورش در استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی، تولید محتوا، برگزاری مسابقات مخصوصاً مسابقات ورزشی، جشنواره ها  و وبینارها  در جلسات عمومی گردید.

وی اضافه کرد: تدوین ۲۵ بسته تحولی مبتنی بر سند تحول و به جهت دستیابی به اهداف باعث رشد و توسعه در بخش های مختلف شد، طرح آجر به آجر، طرح هدایت، طرح خوانا و مهمتر از همه طرح مدرسه کانون تربیتی محله از مهمترین بسته های تحولی و قابل اجرا بود.

فلاح نژاد با اشاره به اینکه چالشها و مشکلات آموزش و پرورش که پیشنهاد می شود کمیته های اجلاس راه حلی مناسب  برای رفع آنها بیاندیشد،عنوان کرد: شاید اصلی ترین مشکل کمبود نیروی انسانی در تمام مقاطع، در حوزه نیروهای خدماتی و سرایداری که با باز گشایی احتمالی مدارس مشکل جدی مدارس خواهد بود.

 مدیرآموزش و پرورش ناحیه سه کرج تاکید کرد: کمبود فضای فیزیکی، تراکم بالای دانش آموزی،عدم آمادگی روحی و روانی و ذهنی برای پسا کرونا، ضعف درسی دانش آموزان، نگرانی اولیا از جمله مشکلات آتی آموزش و پرورش خواهد بود، اما اجرای دقیق پروژه مهر با تقویم اجرایی دقیق و تدوین  یک جدول نظام عارضه یابی از مدرسه  و ارکان اصلی آن می تواند بخش عظیمی از چالشها را بکاهد.

پروژه مهر

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرز نیزگفت: با توجه به شرایط خاص متاثر از همه گیری ویروس کرونا، پروژه مهر با رویکردی متفاوت نسبت به گذشته در آموزش و پرورش استان پیگیری می شود.

مهریارکرمی افزود: اجرای پروژه مهر به‌عنوان اصلی‌ترین فعالیت آموزش‌وپرورش در آماده‌سازی مدارس برای سال تحصیلی جدید در ادارات آموزش‌ و پرورش نواحی و مناطق، متفاوت از سنوات گذشته و با رویکردی جدید در حال اجرا می‌باشد.

وی بیان داشت: بر اساس ضرورت و با توجه به وضعیت موجود در همه‌گیری بیماری کرونا، ضرورت حفظ سلامت جامعه فرهنگیان و دانش‌آموزان و توجه به زیست‌بوم جدید آموزشی، پروژه مهر با محوریت، توجه ویژه و تدابیر لازم برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و معلمان در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس کمیته‌های بهداشت و سلامت، و آموزش مجازی در ذیل فعالیت‌های پروژه مهر از سطح مدرسه تا استان تشکیل‌ شده‌است و عمده فعالیت آن‌ها تمهید لازم برای شروع  ایمن و به موقع کلاس‌ها و توانمندساز نمودن فرهنگیان برای ادامه آموزش ها در فضای مجازی است.

کرمی یادآورشد: با توجه به راهبرد استان و تاکید مدیرکل آموزش و پرورش مبنی ‌بر بازگشایی این‌که هیچ کلاسی نباید در شروع سال تحصیلی بدون دبیر باشد، ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی به‌صورت مستمر در اولویت و دستورکار استان می‌باشد و برای آمادگی بیشتر مانور ساماندهی نیروی انسانی در مرداد ماه در تمامی نواحی و مناطق اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای تامین قسمتی از نیازهای هنرستان‌ها در چندین نوبت تجهیزات آموزشی- کارگاهی تهیه‌ شده که قبل‌از شروع سال تحصیلی به مدارس ارسال خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرزتاکید کرد: برنامه‌ریزی برای اجرای بهتر پروژه مهر ۱۴۰۰ از بهمن‌ماه سال گذشته در سطح استان و مناطق آغاز گردیده و با ۹ کمیته فعال درسطوح استانی تا سطح مدرسه درحال فعالیت برای شروع مطلوب سال تحصیلی و در راستای سیاست‌های کلان آموزش‌وپرورش است.

 سرانه پایین آموزشی

مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو کرج و فردیس هم دراین اجلاس گفت: شهرستان پرجمعیت فردیس با پایین ترین سرانه آموزشی در کشور نیازمند توجه مسوولان ملی است.

ولی الله احمدی افزود: سرانه دانش آموزی استاندارد کشور ۸.۳۹ متر مربع به ازای هر دانش اموز است اما در فردیس  ۱.۸ مترمربع می باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان فردیس حدود ۹۰ هزار دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی دارد،خاطرنشان کرد: رشد فزاینده جمعیت فردیس به دلیل مهاجرت باعث شده تا این شهرستان با کمبود شدید سرانه آموزشی مواجه شود که حل این مشکل نیازمند توجه مسوولان ملی است.

احمدی تصریح کرد: با سفر وزیر محترم آموزش و پرورش به استان البرز در اواخر سال گذشته و تبیین کمبودهای فضای آموزشی البرز توسط مسوولان استانی، به ویژه ناحیه دو کرج و فردیس، قرار بود هفته گذشته با سفر دکتر حاجی میرزایی به استان، تفاهم نامه همکاری بین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و استانداری البرز با محوریت توسعه فضاهای آموزشی منعقد شود که به دلیل تعطیلی تهران و البرز به زمان دیگری موکول شد که امیدوار هستیم این تفاهم نامه به زودی امضا و اجرایی شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو کرج و فردیس ادامه داد: آموزش و پرورش امروز، سیمای فردای کشوراست پس باید مدارس را بیش از گذشته مورد تاکید و توجه خود قرار دهیم.

مدرسه و کرونا

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان البرزگفت: کرونا هدف متعالی مدرسه یعنی تمرین مهارت های زندگی و اجتماعی کردن کودکان را به مخاطره انداخت.

یونس جاویدنسب نیز در حاشیه سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشوردربسترشاد افزود: آموزش و یادگیری بخش کوچکی از رسالت مدرسه است، هدف متعالی و بزرگ تر مدرسه، اجتماعی کردن کودکان، بهبود ارتباطات میان فردی، تمرین مهارت های زندگی، مشارکت جمعی و کار گروهی و افزایش سرمایه عاطفی دانش آموزان است.

جاویدنسب خاطرنشان کرد: کرونا این فرصت های بزرگ را در دوسال اخیر از دانش آموزان گرفته و خانواده ها را با چالش های تازه ای درگیر کرده است.

وی بیان داشت: علیرغم اینکه آموزش با تلاش و همراهی معلمان استمرار داشت اما امروز مدرسه، خانواده، دانش آموز و جامعه بی صبرانه منتظر بازگشایی مدرسه هستند تا نقش واقعی مدرسه را این بار با قدرشناسی بیش تر از جامعه فرهنگیان شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: بدون تردید خلا آموزش حضوری در دوسال اخیر، آثار خود را در سال های آتی نشان خواهد داد که این مسئله ضرورت صبوری و همکاری بیشتر مدرسه، خانواده و رسانه های جمعی را در این دوران گذار برجسته تر می کند.

جایگاه معلمان

مدیر آموزش و پرورش شهرستان اشتهارد هم دراین اجلاس گفت: باید جایگاه معلمان را از مجریان تصمیمات به تصمیم سازان فرآیند برنامه ریزی درسی ارتقا دهیم.

سید حسن شفیعی اظهارداشت: نهاد تعلیم و تربیت بستر لازم را برای رشد و توسعه همه‌جانبه کشور فراهم می‌سازد و در این خصوص منابع انسانی حیاتی‌ترین سرمایه های آن محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: توانمندسازی و ارتقا جایگاه معلم  منجر به رشد این سرمایه حیاتی آموزش و پرورش خواهد شد و نتیجه آن در کمیت و کیفیت اجرای برنامه ها و سیاست ها پدیدار می‌شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا باید با توانمندسازی معلمان، ارتقا جایگاه و منزلت آنان و باور به اثربخشی این قشر، آن ها را از مجریان تصمیمات به تصمیم سازان فرآیند برنامه ریزی درسی ارتقا دهیم.

مدیر آموزش و پرورش اشتهارد ادامه داد: در چند سال اخیر از ادامه تحصیل فرهنگیان حمایت نمی شود (اعطای ماموریت به تحصیل و غیره ) و اکثر فرهنگیانی که در دیگر دانشگاها پذیرفته می شوند مجبور به انتخاب بین کار و تحصیل شان می شوند. این موضوع با اهداف اساسی آموزش و پرورش منافات دارد، به نظر می رسد لازم است تا در همه زمینه های یادگیری سازمانی فرهنگیان تجدید نظر کلی انجام شود.

استان البرز حدود ۲۵ هزار فرهنگی و ۴۷۳ هزار فرهنگی دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …