سه شنبه , 11 اردیبهشت 1403

مانور آمادگی دانش آموزان البرزی در برابر زلزله

همزمان با سراسر کشور؛

بیست و سومین مانور آمادگی در برابر زلزله با شعار «مدارس ایمن، جامعه تاب آور» و «آمادگی در برابر زلزله در شرایط پاندمی» امروز در مدارس استان البرز به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

مانور آمادگی دانش آموزان البرزی در برابر زلزلهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، امسال مانور متمرکز استانی زلزله در مدرسه دخترانه قلم چی آموزش و پرورش ناحیه سه کرج با حضور مسوولان البرز و اولیای دانش آموزان اجرا شد.
مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس همه ساله در هشتم آذر ماه به عنوان بزرگترین فعالیت آموزش همگانی در حیطه ایمنی مدارس در برابر زلزله، برنامه ریزی و اجرا می‌شود.
با به صدا درآمدن آژیر مانور زلزله و ایمنی، بلافاصله دانش آموزان ۴۰ مدرسه منتخب استان البرز اقدام به پناهگیری ، خروج اضطراری و اسکان موقت کردند.
سایر دانش آموزان مدارس استان البرز نیز پس از شنیدن صدای آژیر در بستر شبکه شاد، چگونگی پناه گیری در منازل، راه پله‌ها و مکان‌های دیگر را تمرین کردند.
جریان سازی و ترویج فرهنگ ایمنی در بین دانش آموزان با حضور تمامی دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان از جمله اهداف برگزاری مانور زلزله است که امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس البرز اجرا شد.
در این مانور دانش آموزان آموخته‌های خود با محوریت ایمنی در برابر زلزله را به نمایش گذاشتند.
در اجرای این مانور آموزش و پرورش، هلال احمر، اورژانس، بهزیستی، آتش نشانی، سازمان دانش آموزی، شورای برنامه ریزی استان، کمیته برنامه ریزی شهرستان ها، نوسازی مدارس، شرکت‌های برق، آب و گازو شهرداری‌ها با مشارکت دانش آموزان اقدام به خدمات رسانی به مصدومان در این حادثه طبیعی کردند.
پیش از برگزاری این مانور، دانش آموزان استان البرزبه مدت یک هفته به صورت حضوری و مجازی با راه‌های خودمراقبتی در زمان وقوع حوادث طبیعی و امداد و نجات آموزش آشنا شدند.
در این دوره‌ها به دانش آموزان از جمله اطفاء حریق، امداد و نجات، پناهگیری، خروج اضطراری و ایمن، کنترل و کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی در حوادث، کمک‌های اولیه، برپایی چادر‌های امدادی حمل مصدوم و نکات ایمنی و مقابله با آتش سوزی و آموزش مهارت‌های عمومی در مقابله با حوادث آموزش داده شد.

فرهنگ ایمنی و تاب آوری
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز در این مانور گفت: مدارس در نهادینه کردن فرهنگ ایمنی و تاب آوری در جامعه نقش موثری دارند لذا هر سال برای دانش آموزان مانور زلزله برگزار می‌شود تا فرهنگ ایمنی نهادینه شود.
سالار قاسمی افزود: دانش آموزان در انتقال پیام‌های آموزشی به خانواده‌ها نقش مهم و موثری دارند.
قاسمی افزود: با ارائه آموزش‌های لازم و افزایش دانش مدیریت بحران در جامعه و مردم باید آمادگی مقابله با حوادث طبیعی از جمله زلزله را در بین دانش آموزان و خانوده‌ها بالا ببریم.
او گفت: در این مانور مهم دانش آموزان با رفتارآگاهانه، حفظ آرامش درهنگام بروز حوادث غیر مترقبه به ویژه زلزله آشنا می‌شوند.
قاسمی اضافه کرد: مربیان مانور زلزله برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی اقدام به تولیدات محتوا و مطالب آموزشی مربوطه در قالب فیلم و کلیپ در شبکه شاد و برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری در ۴۰ مدرسه منتخب به منظور اجرای مانور در استان البرز کردند.
او افزود: باید تمامی افراد در مقابل حوادث آگاهی‌های لازم را داشته باشند و این فرهنگ نهادینه شود.
قاسمی ادامه داد: دراین مانور عوامل خطر آفرین شناسایی، مقاوم سازی و ایمن سازی می‌شوند و با همکاری مربیان و مدرسین دستگاه‌های امدادی، برنامه‌های مهارت آموزی و آموزشی برای ارتقای سطح آمادگی دانش آموزان اجرا می‌گردد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرزمانور زلزله را فرصتی برای ارزیابی توانایی‌ها و شبیه سازی شرایط واقعی آن ذکر کرد.
او گفت: استان البرز در برگزاری مانور سال گذشته موفق به کسب رتبه اول کشوری شد که این موضوع مهم نشان از دادن آموزش‌های واقعی به دانش آموزان دارد و کار‌ها نمایشی نیست.

تشکیل شورای بحران محله
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در این مانور گفت: زلزله قابل پیش بینی نیست و برای کاهش آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی ازآن باید آگاهی لازم را داشته باشیم تا به موقع عمل کنیم.
محمد فلاح نژاد افزود: مدرسه محل بحران در محله‌ها مطرح است که باید در همه مدارس استان شورای بحران محله تشکیل شود.
او با اشاره به اینکه از ۲ سال قبل مقدمات اجرای شورا‌ی بحران محله در مدارس دراستانداری البرز آغاز شده است، اضافه کرد: برای فعال سازی این شورا در مدارس نیاز به برگزاری نشست‌های هماهنگی با فرمانداری‌ها و دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان در استان داریم.
او گفت: با تشکیل شورای بحران محله در مدارس زمینه آماده سازی تجهیزات مورد نیاز در زمان بحران همانند چادر، ذخیره مواد غذایی، البسه، پتو، آب معدنی، کیت‌های دارویی و بهداشتی با مشارکت ۱۲ دستکاه اجرایی انبار می‌شود.
فلاح نژاد افزود: مدیران مدارس موظف به آموزش به دانش آموزان، اولیا و خانواده‌های ساکن در نزدیک مدرسه می‌شوند که این مهم بستری برای نهادینه کردن فرهنگ ایمنی در جامعه را درپی دارد.
او ادامه داد: دانش آموزان استان البرز به مدت یک هفته در مدارس و فضای مجازی زیر پوشش آموزش‌های ویژه زلزله قرار گرفتند تا دانسته‌های خود را به دیگران از جمله اعضای خانواده و اطرافیان انتقال دهند.
او افزود: ۲۳ سال است که مانور زلزله در مدارس برگزار می‌شود تا آموزش‌های لازم به مردم داده شود، چون دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی نیاز به یک سفیر دارند که دانش آموزان بهترین سفیر برای انتقال پیام‌های آموزشی به مردم است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا درس بزرگی به همه ما داد تا از آمادگی بیشتری برای مواقع بحرانی برخوردار شویم، اضافه کرد: سازه‌های غیراستاندارد در ۴۰ مدرسه البرز در کنار آموزش‌های حضوری که به آن‌ها داد شد مورد بازسازی قرار گرفت.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …