یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

قرارگاه آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش البرز فعال شد

فرشته فهمیده روز پنجشنبه درگفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه آموزش و پرورش این اقدام را از زمان اجرای طرح ملی نماد” نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان” از سال ۹۵ در استان البرز به عنوان پایلوت کشوری در مدارس شهرستان نظرآباد آغازکرده است،افزود: طرح نماد دارای بخش های مختلف شامل مهارت های پیشگیرانه برای دانش آموزان، والدین و کارکنان، غربالگری دانش آموزان، مداخلات حمایت هایی روانی و اجتماعی و سامانه جامع نماد است. 

وی بیان داشت:  اکنون قرارگاه آسیب‌های اجتماعی نیز در آموزش و پرورش البرز فعال شده که در قالب آن بدون شک بخش هایی از مشکلات اجتماعی را می توان در کوتاه مدت حل کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را درمان کنیم باید به ریشه‌ها و نشاط اجتماعی توجه و بر توانمندسازی تمرکز کنیم.

فهمیده با اشاره به اینکه قرارگاه آسیب های اجتماعی نقش موثری در سازماندهی دستگاه های عضو برای حل و کاهش آسیب های اجتماعی در استان البرز دارد، یادآورشد: حاشیه نشینی ناهنجاری هایی به دنبال می آورد که شاخص های آن موضوعاتی از جمله اعتیاد، طلاق و جرم است لذا برای حل و کاهش آسیب ها این قرارگاه درآموزش و پرورش سازماندهی و تقویت می شود.

وی تصریح کرد: خط ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) با محوریت فوریت‌های روانی اجتماعی دانش آموزان نیز دراستان البرز در مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی  رازی فعال شده است.

وی اضافه کرد: خط تلفنی ۱۵۷۰ نماد (نظام جامع مراقبت اجتماعی دانش آموزان)، طرحی جامع برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان است

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: این خط تلفن با شماره اختصاصی ۱۵۷۰ به منظور اجرای فراگیر و گسترده برنامه ملی نماد برای تسهیل و تسریع در پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان در زمینه خدمات راهنمایی مشاوره ای، تخصص روان شناختی و مددکاری اجتماعی راه‌اندازی شده است.

وی گفت: هر دانش آموز به هر دلیلی که احساس می کند دچار اضطراب، افسردگی، ترس و استرس شده ضروری است، برای رفع مشکل، به مراکز مشاوره مراجعه کند.

فهمیده با بیان اینکه این سامانه می تواند به دانش آموزان آسیب دیده اجتماعی در ابعاد مختلف کمک کند،اضافه کرد: در واقع خط چهار رقمی ۱۵۷۰، اورژانس اجتماعی دانش آموزان یکی از بخش ها و زیرساخت‌های مهم نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان بوده که در کنار ابزارهای دیگر در برنامه ملی نماد به ما کمک می کند تا در قالب یک سامانه و سیستم یکپارچه  شناسایی وارانه خدمت صورت پذیرد.

وی عنوان کرد: راه اندازی این میز با هدف شتاب بخشی در روند خدمات دهی به دانش آموزان آسیب پذیر از سال گذشته در استان ها در دستور کاری قرار گرفت که اکنون با تشکیل قرارگاه اجتماعی آسیب های اجتماعی می تواند نقش بهتری در حمایت از دانش آموزان آسیب دیده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه در بخش آموزشی داشته باشد.

وی اعضای تیم تخصصی مداخله در فوریت های روانی واجتماعی استان  البرز را شامل روانپزشک، پزشک عمومی و مشاوره حقوقی حسب مورد، روان شناس بالینی، مشاور، مددکار اجتماعی ذکر کرد که این خدمات را در سطح مداخله دربحران های فردی، اجتماعی و خانوادگی،پاسخگویی تلفنی و خدمات سیار در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز ارائه می دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز طرح نماد را محوری‌ترین برنامه این وزارتخانه برای توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان دانست و افزود: طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی و روانی باید در مدارس این استان در قالب قرارگاه آسیب های اجتماعی تقویت شود.

فهمیده تاکید کرد: آسیب های اجتماعی یکباره برای دانش آموزان اتفاق نمی افتد لذا با شناسایی دانش آموزان آسیب پذیراز وقوع حوادث ناگوار در مدارس جلوگیری کرد.

استان البرز حدود ۵۱۲ هزار دانش آموز دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …