شنبه , 1 اردیبهشت 1403

فروکش التهاب دلتا و دغدغه همراهی آنفلوآنزا و کرونا

به گزارش ایرنا، اکنون موج پنجم کرونا در حال  عقب نشینی است  اما ورود به فصل سرما نیز برای متولیان امور و دست اندرکاران امور بهداشتی و درمانی با دغدغه دیگری به نام ویروس فصلی آنفلوآنزا همراه است ، ویروسی که پائیز و زمستان سال گذشته تاحدودی با کرونا همنوا شد و مشکلاتی به وجود آورد و در کنار موج های سوم و چهارم نقش آفرینی کرد.

اما ، دلتا کرونا هم  با سرعت بالای انتقال و همه گیری  خود در فصل گرما میهمان ناخوانده ایرانیان شد که ضمن ابتلای بالا شمار مرگ و میرها را دوچندان کرد.

این روزها دلتا  به برکت تلاش های مسوولان و مدافعان سلامت در حال عقب نشینی است اما تجربه سال های گذشته نشان می دهد آنفلوآنزا  با  روزهای سرد سال همزاد است و احتمال تشدید موج دیگری به نام دلتا کرونا و  آنفلوآنزا در میان است.

طبق آمار شمار جانباختگان دلتا  در استان البرز از حدود چهار هزار نفر در پایان موج چهارم اکنون به ۶ هزار و ۱۲۳ نفر رسیده است و اگر چه از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز پنج شهرستان به رنگ زرد و آبی گرایش پیدا کرده اما هنوز هم شمار مبتلایان و مرگ ومیرها بالا است .

آنطور که آمار نشان می دهد شمار بستری های روزانه کرونا در البرز هنوز بالای ۱۰۰ نفر و میزان مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی بالای یک هزار و۵۰۰ نفر است و تعداد متوفیان از ۲ رقم پایین نیامده اما به نسبت روزهای پیک دلتا این ارقام روند کاهشی دارد.

با این اوصاف  مناطق مختلف کشور از جمله استان البرز به نسبت ماه های تیر، مرداد ، شهریور و نیمه اول مهرماه ۱۴۰۰ اکنون وضعیت بهتری به لحاظ کرونا پیدا کرده و انتظار می رود با تشدید خودمراقبتی ها و واکسیناسیون کرونابتوان ضمن مهار کرونا از شیوع آنفلوآنزا نیز پیشگیری کرد.

 توصیه های برای پیشگیری از آنفلوآنزا و کرونا

دکتر شهرام آقایی از پزشکان استان البرز می گوید: اپیدمی آنفلوآنزا با فصل پائیز همراه است و اگر چه مخاطرات آن به نسبت کرونا کم است اما مشکلاتی نیز درپی دارد.

وی ادامه داد: براین اساس خود مراقبتی در مقابل آنفلوآنزا همانند کرونا باید جدی گرفته شود تا بتوان در فصل سرد سال از شر این ۲ ویرس در امان ماند.

آقایی به گروه های در معرض خطر توصیه کرد که واکسن آنفلوآنزا را جدی بگیرند ضمن آنکه واکسن کرونا باید در اولویت باشد.

این پزشک البرزی تاکید کرد که رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی از مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از آنفلوآنزا و کرونا است و حتی اگر کرونا هم به طور کامل از بین برود نباید در فصل سرما از مخاطرت آنفلوآنزا غفلت کرد.

وی افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی بهترین راه برای جلوگیری از انتقال بیماری های ویروسی است.

وضعیت واکسیناسیون کرونا در البرز

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز نیز اعلام کرد که تاکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر در استان البرز ۲ دز واکسن کرونا و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفرنیز  یک دز واکسن کرونا در این استان دریافت کرده اند.

دکتر مهرداد بابایی بیان داشت: اکنون ۳۵ مرکز تجمیعی و ۲۹ مرکز بهداشت و سلامت در حال انجام عملیات واکسیناسیون کرونا در استان البرز هستند.

وی تاکید کرد که مردم باید برای ایمنی در مقابل کرونا ۲ دز واکسن دریافت کنند که البته رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی نباید فراموش شود.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز بیان داشت: از جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری البرز حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای انجام واکسیناسیون کرونا هدفگذاری شده که روزانه ۴۰ هزار نفر در این استان واکسینه می شوند.

بابایی گفت : اکنون ۷۰ درصد جمعیت هدف استان حداقل یک دز واکسن کرونا دریافت کرده اند.

ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا برای جامعه هدف

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا در استان البرز بر ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد پرخطر مانند بیماران قلبی، عروقی و تنفسی تاکید کرد و گفت : واکسن برای این افراد در البرز فراهم است.

بابایی بیان داشت: تشدید خودمراقبتی ها مهمترین گام برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا است .

تاثیر واکسیناسیون در مهارکرونا

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز با بیان اینکه استقبال مردم از واکسیناسیون کرونا در البرز خوب است ، گفت : اجرای واکسیناسیون موجب شد تا شاهد روند کاهشی ابتلا به کووید۱۹ در استان البرز باشیم .

وی تاکید کرد که البته باید بیش از ۸۰ درصد مردم در مقابل کرونا واکسینه شوند تا بتوان از شر این ویروس خطرناک خلاصی یافت.

بابایی گفت : طبق پیش بینی ها واکسیناسیون کل افراد بالای ۱۲ سال استان البرز حدود یک ماه دیگر زمان خواهد برد که البته این طرح با سرعت در حال انجام است .

تغییر رنگ کرونایی در البرز

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز اعلام کرد که طبق آخرین گزارش ها از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز،  شهرستان های ساوجبلاغ ، چهارباغ ، نظرآباد و اشتهارد از نارنجی به زرد تغییر رنگ داده اند و شهرستان های کرج و فردیس همچنان نارنجی هستند.

بابایی افزود: شهرستان طالقان استان البرز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

هشدار سخنگو

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز بار دیگر به مردم هشدار داد که دریافت یک تا ۲  دز واکسن کرونا تنها اقدام برای ایمنی در مقابل کرونا نیست  و عادی انگاری کرونا به مراتب خطرناک خواهد بود.

وی افزود: با توجه به شروع فصل پائیز و سرما خودمراقبتی در مقابل آنفلوآنزا و کرونا باید جدی گرفته شود تا بتوانیم روزهای سرد سال را با غلبه بر ویروس های خطرناک با سلامتی پشت سر بگذاریم.

بابایی گفت : هنوز خطر دلتا به قوت خود باقی است و تغییر رنگ به منزله پایان این ویروس خطرناک نیست.

آخرین آمار کرونایی در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که اکنون  ۷۷۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

دکتر محمد فتحی بیان داشت: ۷۳ هزارو ۲۱۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان البرز بستری شده اند.

فتحی افزود: با مرگ ۱۲ بیمار دیگر کووید۱۹ طی۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو۱۲۳ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت : ۶۶ هزارو۳۱۱ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون از بیمارستان های استان ترخیص شده اند.

تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا ، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از بیماری های ویروسی است .

      

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …