جمعه , 7 اردیبهشت 1403

غار هیو، دالان‌هایی تاریخی‌تر از زندگی بشر

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز گفت: غار هیو در بخش شمال غربی روستای هیو و در دره تفریحی واسوار واقع شده است.

غار هیو، دالان‌هایی تاریخی‌تر از زندگی بشربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، احمدنژاد افزود: این غار در لایه‌هایی از سنگ‌های آهکی با سن ۲۶۵ میلیون سال موسوم به آهک‌های روته واقع شده است، البته این به معنای سن تشکیل غار نبوده و شواهد، حاکی از جوان بودن فوق العاده خود غار است.

به گفته کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز: دهانه غار با قطر حدود ۶۰ سانتی متر و شیب زیاد ورود به آن را مشکل ساخته است.

بدنه اصلی غار شامل گالری بزرگی است که ارتفاع آن در قسمت‌هایی به بیش از ۲۳ متر می‌رسد.

 احمدنژاد گفت: در این بخش استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌هایی وجود دارد که بخش اعظمی از آن‌ها متاسفانه به دلیل ناآگاهی از ارزش علمی و زیبایی شناختی پدیده‌های طبیعی، توسط برخی از بازدیدکنندگان تخریب شده است.

او افزود: عدم وجود ستون‌های کامل (استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های به هم وصل شده) نشان از جوان بودن و یا وجود گالری‌های عمیق تری دارد.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز گفت: برای دسترسی به این غار باید از انتهای شمالی روستای هیو خارج شده و توسط جاده خاکی به سمت شمال غرب حرکت کرده و بعد از گذشتن از میان باغ‌های روستای هیو و گذر از کنار گاوداری در کنار رودخانه‌ای قرار بگیرید که به سمت غرب می‌رود.

او گفت: بعد از رسیدن به دومین آب بند سیمانی و بزرگ رودخانه، به سمت تپه آن سوی رود رفته و در امتداد همان آب بند، بالای تپه می‌توان دهانه چاه مانند غار را یافت.
احمدنژاد افزود: ورودی غار چاهی به ارتفاع ۲/۵ متر و به شعاع ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر بوده و بعد از فرود از آن وارد دالان اصلی شده و کاوش غار آغاز می‌شود.

این غار یک راهرو اصلی داشته که دو تالار را در برگرفته و رفته رفته بر ارتفاع سقف تالار افزوده می‌شود.

به گفته کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز: بهترین زمان بازدید از این غار اواخر بهار و اویل تابستان است ونزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری به این غارروستای گردشگری هیو، قلعه گبران، امامزاده، سیراب، تفرجگاه چمپورک است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …