پنجشنبه , 20 اردیبهشت 1403

صربستان با ۳۳ هزار تصادف رانندگی و ۴۸۳ کشته امسال را پشت سر می گذارد

به گزارش شامگاه شنبه ایرنا، «ولادیمیر ویدا» نماینده اداره راهنمایی و رانندگی صربستان در یک برنامه تلویزیون دولتی این کشور با اشاره به ۳۳ هزار تصادف و ۴۸۳ کشته در این حوادث گفت: از ماه ژانویه تا کنون ۷۶ نفر از افرادی که جان خود را در تصادفات از دست داده اند، راننده تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده و ۱۵ نفر نیز در تصادفاتی جان سپرده اند که راننده خودرو تحت تاثیر مواد مخدر بوده است.

وی همچنین در مجموع به افزایش قربانیان در سوانح رانندگی در صربستان اشاره کرد و گفت که اماین کشور سال تعداد جان باختگان نسبت به سال گذشته با وجود کاهش تردد خودرو در کشور بخاطر بیماری ناشی از ویروس کرونا، ۱۵ نفر بیشتر و نسبت به دو سال پیش ۳۳ نفر افزایش داشته است.

این افسر پلیس راهنمایی صربستان با این هشدار که پلیس هر ساله تعداد بیشتری از رانندگان تحت تأثیر الکل یا مواد روانگردان را از ادامه رانندگی محروم می کند، گفت که  پلیس در یک اقدام ویژه یک هفته ای برای مبارزه با رانندگانی که در هنگام رانندگی از مواد غیر مجاز استفاده می کنند، بیش از یک هزار و ۳۰۰ راننده را در حالی یافت که تحت تاثیر الکل و ۶۱ راننده تحت تاثیر مواد مخدر بودند.

به گفته وی، با وجود همه درخواست ها و هشدارهای پلیس صربستان، هنوز تعداد زیادی از رانندگان هستند که در هنگام رانندگی مرتکب شدیدترین تخلفات می شوند.

وی رانندگان را بخصوص در فصل زمستان، یخبندان و بارش برف به رعایت کلیه قوانین راهنمایی و احتیاط بیشتر در خیابان ها، جاده های بین شهری و بزرگ راه ها فراخواند.

 بنا به همین گزارش، تنها در طی ۴۲ روز ( از ۱۰ ابان تا ۲۲ آذر ماه) ۷۵ نفر در تصادفات رانندگی در سراسر صربستان جان خود را از دست دادند که  بدترین وضعیت امنیتی در چهار سال اخیر در کشور گزارش شده است.

بر اساس اطلاعات وزارت کشور صربستان، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۴۵ هزار راننده به دلیل رانندگی تحت تأثیر مشروبات الکلی و حدود یک هزار و ۴۰۰ راننده به دلیل رانندگی تحت تأثیر مواد روانگردان از رانندگی برای زمانی معین محروم شده اند.

وزارت کشور صربستان همچنین اخیرا با صدور اطلاعیه ای ضمن اعلام افزایش کنترل راه ها در سراسر کشور، رانندگان را به احترام گذاشتن شرایط زمستانی و قوانین رانندگی و راهنمایی فراخواند.

در این بیانیه همچنین به رانندگان بخصوص در هنگام یخبندان، بارش بارف و هوای مه آلود به نکاتی از جمله، فاصله دو خودرو حداقل ۳۰ متر، حرکت با دنده سنگین، تغییر سرعت اتومبیل به آرامی، استفاده از لاستیک های زمستانی باعمق آج ۴۰ میلی متر و جعبه کمک های اولیه در خودرو توصیه شده است.

اداره راهنمایی و رانندگی صربستان جهت کاهش تصادفات رانندگی در کشور مواردی را تصویب کرده است که افزایش جرایم رانندگی برای رانندگان غیرمسئول و بی احتیاط در هنگام رانندگی به ویژه در موارد سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر در نزدیکی مدارس، سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر در مناطق مسکونی و سرعت بیش از ۱۳۰ کیلومتر در بزرگراه ها از جمله این موارد هستند.

همچنین علاوه بر جرایم نقدی در برخی از موارد ذکر شده، گواهینامه راننده متخلف ضبط و یا حکم زندان نیز برای راننده متخلف صادر می شود. بیشترین جریمه نقدی در صربستان برای رانندگان متخلف حدود یک هزار یورو است.

بر اساس مقررات جدید راهنمایی و رانندگی در صربستان، تخلف های رانندگی در این کشور امتیازبندی شده که جمع شدن آنها در میزانی معین، راننده با پرداخت نقدی بالا، اخذ گواهینامه به مدت یک تا ۳ سال و یا حکم زندانی جریمه می شود.

از طرف دیگر بهبود امنیت در خیابان ها و جاده ها از طریق بالا بردن آگاهی رانندگان به امور راهنمایی و رانندگی، عریض کردن خیابان ها در شهر و احداث بزرگراه در جاده های برون شهری از دیگر روش هایی است که برای کاهش تصادفات، تعداد مرگ و میر و مجروحین در سوانح راهنمایی و رانندگی در صربستان به اجرا گذاشته شده است.

در برخی از کشورهای منطقه بالکان در میادین شهر در فواصل معینی یک خودروی تصادفی در معرض نمایش گذاشته شده تا برای رانندگان درس عبرت باشد.

کارشناسان امور رانندگی در صربستان معتقدند که استفاده از گوشی همراه در هنگام رانندگی از جمله دلایل تصادفات محسوب می شود. فقط برای گرفتن تلفن در دست حداقل کیی بیش از یک ثانیه نیاز است و این مدت زمان برای بروز تصادفی خطرناک کافی است.
 

در ضمن صحبت کردن با گوشی همراه موجب کاهش تمرکز در هنگام رانندگی نیز می شود که عواقب خطرناکی را به دنبال دارد.

استفاده نکردن از کمربند ایمنی و صندلی کودک، استفاده از مشروبات الکلی و رعایت نکردن مقررات و علائم راهنمایی و رانندگی مانند؛ سرعت بیش از حد مجاز، سبقت در خط های ممتد و رانندگی در هنگام خستگی و کم خوابی و عدم فاصله مجاز بین وسایل نقلیه؛ از دیگر موارد دلایل بروز تصادف در هنگام رانندگی بشمار می روند که ممکن است موجب مرگ و یا مجروح شدن افراد شود.

اداره راهنمایی رانندگی صربستان طی چند سال اخیر برای جلوگیری از ادامه روند تصادفات و مجروحین و کشته شدگان با تشدید جرایم و اجباری کردن استفاده از کمربند ایمنی در صندلی های جلو و عقب در صدد کاهش شمار مجروحین و کشته شدگان در تصادفات بوده و در این مسیر موفقیت های بزرگی عاید این کشور شده است.
 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …