شنبه , 1 اردیبهشت 1403

شهدای روز خونین ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ کرج چه کسانی هستند؟

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – حمیدرضا عبدالمنافی: شهر کرج روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، چنانکه در ادامه گفته خواهد شد، یکی از روزهای خونین در تاریخ مبارزات است. در مورد تعداد دقیق شهدای این روز اتفاق نظری وجود ندارد. حتی بنیاد شهید که متولی مسائل شهدا و مجروحان می‌باشد، نه تنها آماری دقیق از شهدای این روز بلکه تعداد شهدای کرج را در اختیار ندارد.

روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، همانند تهران، در کرج هم رویارویی میان مردم و نیروهای شهربانی به اوج خود رسید. اخبار حوادث تهران به سرعت در میان انقلابیون کرج منتشر می‌شد و چون باروت، آتش احساسات انقلابی را مشتعل می‌ساخت.

در روزهای فوق به تقلید از مردم تهران، انقلابیون کرج به مراکز شهربانی یورش بردند و تعدادی از آنها را تصرف کردند، اما شهربانی مرکزی واقع در خیابان امیری مقاومت کرد و تعدادی از انقلابیون در این حمله به شهادت رسیدند.

ارتش و نیروهای وابسته به آن به مانند تهران در کرج و بخصوص در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ مقاومت نکردند. مردم در پی اعلام بی‌طرفی ارتش با جرأت بیشتری به مراکز شهربانی یورش بردند.

انقلابیون مبارز کرجی با مقاومت شدید شهربانی واقع در خیابان امیری، به پیشنهاد شهید کمال قریشی نزد تیمسار بیان، فرمانده ارتش و فرماندار نظامی کرج، رفته و از وی خواستند این مرکز شهربانی را وادار به تسلیم کند.

یکی از شاهدان حمله به شهربانی کرج به خبرگزاری مهر تعداد شهدای این روز را ١٤ نفر و مجروحان را ۸۰ نفر ذکر کرده است؛ اما از آنجا که نام دقیق و پرونده‌ی این تعداد در دست نیست، نمی‌توان به آنها استناد کرد.

با جست‌وجو خبرنگار خبرگزاری مهر در آرشیو بنیاد شهید شهرستان کرج؛ اسامی برخی از شهدای ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به دست آمده است، که عبارتند از:

۱_ اسماعیل مازینی _ فرزند اصغر
۲_ علی اکبر طهماسبی _ فرزند اصغر
۳_ علی بابازاده _ فرزند مقدم
۴ _ کیومرث اسماعیلی_ فرزند علی‌اکبر
۵_ هادی اعرج _ فرزند محمّدرضا

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …