جمعه , 14 اردیبهشت 1403

سورگوم خوراک آینده دام ها می شود

ابراهیم ثابت روز دوشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی ترویج و توسعه کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر که با حضور نمایندگانی از بخش های مختلف جهاد کشاورزی در استان البرز برگزار شد، افزود: با توجه به کمبود منابع آبی و ضرورت تامین علوفه مورد نیاز دام کشور باید کشت سورگوم که محصولی پربازده و کم آب بر است را افزایش دهیم.
وی اظهار داشت: همزمان با ارتقای بهره وری آب، تامین علوفه مورد نیاز دام کشور در جهت تولید شیر و محصولات لبنی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود.

وی در خصوص گیاه سورگوم با بیان اینکه به ۲ گونه علوفه ای و دانه ای کشت می شود، گفت: گیاه سورگوم به عنوان یک نهاده دامی با قابلیت کشت در زمین های با درصد شوری بالا و مقاوم در مقابل کم آبی است.

ثابت افزود: امکان کشت این محصول در طی سال بین ۲ تا سه بار وجود دارد و در هر دوره امکان برداشت ۶۰ تا ۷۰ تن سورگوم از اراضی شور زیر کشت وجود دارد.

وی به لزوم آشنایی کشاورزان با نحوه کشت این گیاه اشاره کرد و تصریح کرد: شخم عمیق، نقوذیذیری خاک، ایجاد مسمومیت در صورت برداشت زودهنگام، تولید اسید بیشتر در صورت استفاده بیش از حد اوره توسط کشاورز و بروز مشکلات فنی از جمله مواردی است که کشاورزان بایستی در کشت سورگوم به آن توجه کنند.

وی تاکید کرد: بهره بردارانی که از این گیاه علوفه ای برای خوراک دام استفاده می کنند بایستی توجه لازم در میزان پروتئین مناسب، نشاسته کم در آنالیز آن و لزوم بکارگیری جو و ذرت در کنار آن در جیره غذایی دام را داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز گفت: برای دام های سنگین با میانگین تولید شیر بالای ۳۰ کیلوگرم بهتر است به منظور حفظ کمی و کیفی شیر تولیدی، همراه با ذرت غلوفه ای استفاده شود ولی استفاده فقط سورگوم برای دام سبک و تلیسه ها مشکلی نخواهد داشت.

وی به اجرای طرح های تحقیقاتی و ترویجی برای کشت این گیاه علوفه ای در کشور اشاره کرد و افزود: بعد از برجام هشت گونه این گیاه از کشورهای آمریکا، فرانسه و صربستان وارد شده ولی تحقیقات لازم در مراکز تحقیقاتی کشور برای توسعه کشت این گیاه در حال انجام است.

ثابت با بیان اینکه امکان مصرف مستقیم و سیلو کردن این محصول وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از راه های تشویق کشاورزان برای کشت این گیاه علوفه ای، خرید تضمینی آن از کشاورز می باشد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …