یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سراسری ۴۰ درصد تأثیر دارد

به گزارش ایرنا، کنکور سراسری در ایران بدون شک سرنوشت سازترین آزمونی است که همه ساله برگزار می‌شود و تعداد زیادی از داوطلبان جهت موفقیت در آن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در این بین رقابت بین شرکت کنندگان باعث استرس دانش آموزان نیز می‌شود.

این روزها بحث کنکور داغ است و بسیاری از داوطلبان نگران کنکور سال آینده هستند که بر اساس تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی این آزمون از سال ۱۴۰۲ با تحول اساسی همراه خواهد بود.

به گفته کارشناسان، جایگزین کنکور که امسال سازمان سنجش برای کنکور اجرایی می‌کند اعمال سوابق تحصیلی دانش آموزان از جمله معدل دوران متوسطه و امتحانات نهایی آنهاست.

استان قزوین با ۲۵۳ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی هر ساله ۱۹ هزار داوطلب کنکور سراسری دارد که با چالش‌های متعددی مواجه هستند.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا قزوین به همین منظور با توفیق محمدحسینی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین با موضوع سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در استودیو خبری این رسانه به گفت و گو نشسته است.

محمدحسینی کیفیت بخشی به فرایند یاددهی-یادگیری را از الزامات پایه دوازدهم دانست و افزود: عملکرد یاد گیرنده، یاد دهنده و نیز محیط و شرایط یادگیری برای بالا بردن سطح کیفیت تأثیر دارد و سند تحول بنیادین، اساس کار کیفیت آموزشی است.

سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سراسری ۴۰ درصد تأثیر دارد

ایرنا. آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به چه شیوه‌ای برگزار خواهد شد؟

آزمون سراسری هر ساله در نیمه اول تیرماه برگزار می‌شود و دانش آموزانی که برای سال ۱۴۰۱ در نظام آموزشی پایه دوازدهم، داوطلب کنکور سراسری هستند ۴۰ درصد سوابق تحصیلی آنها در پذیرششان تأثیر خواهد داشت و این فرصت خوبی برای داوطلبان کنکور سراسری است تا بتوانند با تمرکز بیشتر بر دروس نهایی در این آزمون شرکت کنند.

ایرنا.  با توجه به تغییرات عمده در شیوه پذیرش، مفهوم سابقه تحصیلی چیست و به چه میزان در قبولی تاثیر دارد؟

سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت است و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

مصوبه جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) امسال به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است.

براساس این مصوبه در واقع روش سنجش و پذیرش به شکلی است که سرنوشت داوطلبان با چند ساعت کنکور سراسری تعیین نمی‌شود بلکه در آینده ۶۰ درصد سنجش در دوره دبیرستان شکل خواهد گرفت و در این روش نظام آموزش و پرورش و فعالیت ۱۲ ساله معلمان و تلاش دانش آموزان مورد توجه قرار دارد.

مطابق این مصوبه بیش از ۹۰ درصد رشته‌ها نیاز به آزمون سراسری ندارند و صرفاً سوابق تحصیلی در امتحانات نهایی پایه ۱۲ مؤثر خواهد بود.

افرادی که از سال ۱۴۰۲ تحصیلات متوسطه آنها به اتمام‌ می‌رسد و متقاضی ورود به دانشگاه‌ها و مووسسات آموزش عالی باشند بعد از برگزاری کنکور سراسری در رشته‌هایی که نیاز به آزمون ندارند صد درصد نمره قابل پذیرش در دانشگاه‌ها به عملکرد آنها در دروس نهایی پایه ۱۲ اختصاص خواهد یافت.

سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سراسری ۴۰ درصد تأثیر دارد

ایرنا. تأثیر معدل برای کنکور ۱۴۰۱ چگونه است؟

معدل، تأثیر به سزایی در جذب داوطلبان کنکور سراسری خواهد داشت و دانش آموزانی که در پایه یازدهم مشغول تحصیل هستند و دغدغه‌ کنکور را دارند باید توجه کنند که نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین نمرات تراز شده دروس تخصصی در هر گروه آزمایشی است.

چون معدل بر گرفته از میانگین وزنی درسی است و به نوعی در سال ۱۴۰۲ برای پذیرش رشته‌های پر متقاضی، زیر گروه خاصی نخواهیم داشت.

آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌های آزمایشی خواهد بود که بر اساس کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود و فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه آموزش عالی سنجیده می‌شود که از طریق نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی انجام می‌شود.

ایرنا. سهم نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی در پذیرش رشته‌های پر متقاضی چگونه است؟

رشته محل‌های پرمتقاضی، رشته محل‌هایی است که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشمول پذیرش بر مبنای صرفاً سوابق تحصیلی نیست و پذیرش در رشته محل‌های پر متقاضی، بر اساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی انجام می‌شود.

دانش آموزان باید آن رشته‌ای را انتخاب کنند که ۶۰ درصد خروجی آنها نمره خام آزمون و ۴۰ درصد سوابق تحصیلی آنها در امتحانات نهایی است و حتی پیش بینی شده این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار شود و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سراسری ۴۰ درصد تأثیر دارد

ایرنا. پذیرش در رشته‌های غیر پر متقاضی بر چه اساس صورت می‌گیرد؟

۱۰۰ درصد سوابق نهایی دانش آموزان لحاظ خواهد شد و صرفاً دروس تخصصی پایه دوازدهم ملاک خواهد بود.

ایرنا. داوطلبان نظام قدیم چگونه در کنکور ۱۴۰۱ شرکت می کنند؟

در کنکور ۱۴۰۱ یک مدل دفترچه سوال با کتاب‌های نظام جدید آموزشی ۶-۳ -۳ خواهد بود، پشت کنکوری‌ها که در سال آینده مجددا ثبت نام خواهند کرد با کتاب‌های نظام جدید شرکت می کنند و کسانی که سوابق تحصیلی نهایی سوم متوسطه و پیش دانشگاهی دارند به میزان ۴۰ درصد تأثیر مثبت در پذیرش آنها مؤثر خواهد بود.

ایرنا. چه تعداد دانش آموز قزوینی در کنکور سال ۱۴۰۱ شرکت می‌کنند؟

هر ساله به طور میانگین ۲۰ تا ۲۲ هزار نفر در کنکور سراسری در پنج گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان شرکت می‌کنند که از این تعداد چهار هزار نفر به صورت تکراری در گروه‌های هنر و زبان شرکت دارند.

سالانه ۱۹ هزار نفر شرکت کننده کنکور در استان قزوین داریم که از این تعداد ۱۱ هزار نفر دانش آموز پایه دوازدهم و مابقی جاماندگان سال های گذشته هستند و پیش بینی ما در سال جاری همین تعداد است که ثبت نام آن از دهه دوم بهمن آغاز می‌شود.

ایرنا. قزوین در کنکور سال گذشته چه رتبه‌ای داشته و اکثر رتبه های برتر کنکور استان در چه رشته‌هایی بوده اند؟

استان قزوین در سال ۹۹ موفق به کسب رتبه ۱۳ کنکور در کشور شد و با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های آموزشی که وجود داشت در سال ۱۴۰۰ رتبه ۱۱ کنکور را به خود اختصاص داد.

با توجه به تأثیر مثبت سوابق تحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم در کنکور سراسری، بالا بردن کیفیت آموزشی در مدارس مورد تاکید است و براساس اسناد بالادستی بهبود کیفیت آموزشی و توسعه عدالت در دستور کار قرار دارد.

آموزش در مقطع متوسطه دارای حساسیت بالایی است و باید با استفاده از مشاوران قوی و نیروهای توانمند آموزشی در کنار تهیه امکانات و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی به موفقیت دانش آموزان کمک کرد.

متاسفانه افرادی در خارج از مجموعه آموزش و پرورش بحث تأثیر نداشتن سوابق تحصیلی در کنکور را مطرح می‌کنند در حالی که آزمون نهایی پایه دوازدهم از اهمیت به سزایی برخوردار است و ما ناگزیریم به کیفیت آموزشی و دروس تخصصی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و دانش آموزان از اول مهر تا ۳۱ تیرماه فرصت دارند تا اهتمام خاصی به دروس تخصصی خود داشته باشند.

سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سراسری ۴۰ درصد تأثیر دارد

ایرنا. آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی کنکور در استان به چه نحوی فعالیت می‌کنند؟ رسیدگی به تخلفات این آموزشگاه‌ها چگونه است؟

 استان قزوین دارای ۲۷ آموزشگاه فعال علمی آزاد در زمینه کنکور است و دانش آموزان باید براساس هدایت تحصیلی و برای جبران کاستی آموخته‌های خود به این مراکز مراجعه کنند.

این روزها چیزی که مرسوم شده دانش آموزان پیش از ثبت نام در مدارس متوسطه در کلاس‌های کنکور ثبت نام می‌کنند که متاسفانه این امر هیچ گونه اثر بخشی در بحث مطالعه آنها نخواهد داشت.

زمانی کلاس‌های کنکور می‌تواند مفید باشد که از نظر کیفیت بتواند بخشی از کاستی‌های آموزشی را پوشش دهد و به طور مثال یک دانش آموز که در مبحثی مانند فیزیک و شیمی دچار کاستی است می‌تواند به این آموزشگاه‌ها مراجعه کند نه تمام دروس که این امر موجب کاهش فرصت یادگیری افراد خواهد شد.

رسیدگی به تخلفات آموزشگاه‌های علمی آزاد در استان بر عهده سازمان مشارکت‌های مردمی و همچنین ارزیابی عملکرد اداره آموزش و پرورش است.

ایرنا. مهم‌ترین مشکلی که دانش آموزان با آن مواجه هستند، چیست؟

پایه دوازدهم در دوره دوم متوسطه به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌ فرد، حساس‌ترین مقطع زمانی برای دانش‌آموزان به حساب می‌آید، چراکه برگزاری کنکور سراسری و آزاد و رقابت شدید برای ورود به رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر و همچنین نهایی بودن امتحانات در دروس پایه دوازدهم اهمیت این مقطع تحصیلی را برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم دو چندان می‌کند.

حساسیت و دغدغه‌های دانش آموزان و خانواده‌ها با استقرار پایه دوازدهم بالا رفته و بیشتر از سال‌های قبل دانش آموزان کنکوری را تحت فشار قرار داده است، چرا که دانش آموزان می‌بایست علاوه بر دروس پایه دوازدهم، دروس پایه یازدهم و پایه دهم را نیز مورد مطالعه، مرور و تست زنی قرار دهند که به همین دلیل بیشتر داوطلبان با کمبود زمان مواجه می‌شوند بنابراین ضروری است علاوه بر بیان مفاهیم درسی، مفاهیم مدیریت زمان و کنترل استرس را در این حوزه به دانش آموزان و اولیا آموزش دهیم تا در مسیر موفقیت قدم بردارند.

کلام آخر:

از سال ۱۴۰۴ به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در آن گروه مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش باشد بنابراین همه دانش آموزان در هر رشته‌ای که سابقه تحصیلی در دروس نهایی دارند صرفاً می توانند در همان گروه آزمایشی شرکت کنند و باید در انتخاب رشته دقت داشته باشند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …