یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

سالانه حدود ۶۰ هزار مورد عقرب زدگی در کشور رخ می دهد

بهزاد امیری عصر سه شنبه در آیین گشایش مرکز پایلوت زیست بوم تکثیر و نگهداری مارهای سمی که در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برگزار شد، افزود:  از ۲ سال پیش یک موسسه علمی تحقیقاتی به نام «پادرا سرم البرز» در کنار موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کشور فعال شده که قرار است ۵۰ درصد پاد زهر مار و عقرب گزیدگی توسط موسسه رازی و ۵۰ درصد دیگر توسط پادرا سرم البرز تامین شود.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰ هزار مورد عقرب زدگی در کشور گزارش می شود، گفت :  میانگین موارد آمار مارگزیدگی در کشور  نیز حدود ۶ هزار مورد در سال  است که عقرب زدگی حدود ۱۰ برابر مارگزیدگی در سال گزارش می شود.

امیری  افزود: مرگ و میر در اثر مارگزیدگی در سال بسیار کم است ولی عقرب زدگی حداکثر ۳۰ مورد در سال گزارش می شود که در ۲ سال گذشته فقط ۹ مورد آن در ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان بوده است.

وی با بیان اینکه این عدد هر چند کم است ولی بازهم برای ما خیلی زیاد است، اظهار داشت:  جلوگیری از مرگ و میر در اثر این وقایع قابل پیشگیری است.

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به این دلیل که قابل پیشگیری هستند که مهمترین اقدام و اساسی ترین درمان استفاده در کوتاهترین زمان ممکن از پادزهر (آنتی ونوم) است.

پادزهر سموم ضدمار و عقرب بعنوان کالای اساسی در مراکز درمانی باشد

امیری تاکید کرد که بایستی پادزهر سموم مار و عقرب را به عنوان کالای اساسی مورد نیاز در مراکز درمانی مناطق روستایی که این موارد شیوع دارد، داشته باشیم.

وی گفت: به همین دلیل در مناطقی که مارگزیدگی و عقرب زدگی شیوع بالایی دارند مراکز درمانی و بهداشتی منتخب تعیین شده اند تا آنتی ونوم (پادزهر) را داشته باشند.

کمبود شدید آنتی ونوم مار در سال گذشته

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال گذشته با کمبود شدید آنتی ونوم مار روبرو شدیم به طوری که در بعضی مراکز موجودی به صفر می رسید.

وی افزود: میزان مورد نیاز در ازای هر مورد مارگزیدگی ۱۰ آمپول است که اگر در سال ۶ هزار مورد مارگزیدگی داشته باشیم به طور میانگین به ۶۰ هزار آمپول نیاز داریم ضمن اینکه برای هر مورد  عقرب زدگی نیز به ۲.۵ تا سه ویال آمپول آنتی ونوم نیاز داریم که در ازای ۶۰ هزار مورد گزش در سال به حدود ۱۵۰ هزار آمپول نیاز است.

امیری  با بیان اینکه علاوه بر تامین نیاز این میزان پادزهر در سال بایستی مقداری هم دپو داشته باشیم، تصریح کرد: ایران کشوری است که انواع بلایای طبیعی دارد و وقتی سیل و زلزله می آید رفتار این حیوانات متفاوت شده و گزیدگی ها بیشتر می شود.

وی یادآور شد: بحث صادرات پادزهر برای رونق کشور بسیار مهم است ولی باید اولویت را در تامین نیاز داخلی بگذارید زیرا سال گذشته با کمبود روبرو بودیم.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …