جمعه , 10 فروردین 1403

ساختار واکسن سازی رازی در دفاع زیستی تاثیر بسزایی دارد

سردار غلامرضا جلالی عصر  سه شنبه در همایش واکسن و واکسیناسیون کووید ۱۹ که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج برگزار شد، با بیان اینکه یکی ازتهدیدات اولویت دار در جهان تغییرات اقلیمی و آب و هوایی می باشد، افزود: تهدیدات زیستی نیز در تمام حوزه ها اعم از محیط زیست مرتبط با انسان و یا دام به صورت جدی مطرح است.

وی از  حوزه سایبری به عنوان دیگر تهدیدات اولویت دار برشمرد و اظهار داشت: در حوزه جهانی به تهدیدات زیستی توجه جدی شده است به طوریکه سه سال پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ موضوع تهدیدات زیستی مطرح شد که در این کنفرانس پیش بینی شد که دنیا با یک سطحی از تهدید در حوزه زیستی مواجه می شود که ۳۰ میلیون نفر در نتیجه این تهدید تلف خواهند شد.

وی به نگاه های مختلف به این تحلیل اشاره کرد و گفت: یکی از این تحلیل ها دخالت آمریکا در این تهدیدها بوده که یک مجموعه علمی در برآوردهایش به دنیا هشدار می دهد تا برای مقابله با این تهدیدات اقداماتی انجام شود که نخستین اقدام بازمهندسی ساختار نظارت و کنترل بر بهداشت جهانی با تاکید بر کشورهای ضعیف تر در مقابل این تهدیدها است.

جلالی دومین اقدام را ایجاد ذخایر و زرادخانه هایی ازدارو، واکسن و تجهیزات درمانی عنوان کرد و افزود: سومین اقدام آمادگی زیرساخت های دفاعی است.

تهدیدات کرونا فراتر از حوزه زیستی است

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تجربه کرونا در جهان و کشورمان، اظهار داشت: از سه سال پیش خیلی از افراد این موضوع را تحلیل کرده یا عده ای آن را صحبت های غیرواقعی برشمردند ولی تجربه کرونا نشان داد که موضوع تهدیدات زیستی جزو تهدیدات جدی است که تمام حوزه های یک کشور را اعم از اقتصادی، اجتماعی، رفاهی، فرهنگی و حتی بین کشورها را تحت تاثیر قرار داد و اثراتی فراتر از حوزه زیستی داشته است.

وی با بیان اینکه در این میان موسسه رازی نیز باید در چارچوبی قرار گیرد که همتراز سطح تهدیدها مورد استفاده قرار گیرد، ادامه داد: امروزه جایگاه واکسن در دنیا مشخص و دقیق است اما در دولت دوازدهم در حوزه سیاستگذاری اشتباه عمل شد در حالیکه بایستی از این چند پلتفرم واکسن در کشور یک تیم تعیین می کرد تا سر زمان معین به واکسن بومی می رسیدیم.

جلالی پلتفرم موسسه رازی برای واکسن کرونا را یک پلتفرم واقعی دانست و اضافه کرد: تهدیدات زیستی یک تهدید جدی و جهانی است و باید ساختارهای دفاع زیستی را گسترش داد.

نظام جدید پدافند زیستی مصوب شد

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در شورای عالی پدافند غیرعامل نظام جدید پدافند زیستی با استفاده از درس های آموخته از کرونا مصوب شد.

وی با اشاره به سوالات متعدد پیش آمده در خصوص ویروس کرونا، افزود: در این مدت سوالاتی همچون اینکه آیا ویروس کرونا طبیعی بوده یا کرونا یک ویروس در پروژه تحقیقاتی چین و آمریکا بوده که فرار آزمایشگاهی در آن انجام شده پیش آمده است.

جلالی سوال دیگر را دست ساخته بودن ویروس کرونا توسط بشر عنوان کرد و اظهار داشت: هر کدام از این سوالات مطرح شده شواهد و قرائن خاص خود را دارد ضمن اینکه برای اثبات منشاء عامدانه نیازمند چند عنصر هستیم که یکی شواهد و قرائن و آنالیز مقایسه ای بین ویروس ها می باشد.

وی تصریح کرد: در این بین بایستی بررسی شود که آیا ویروس های قبلی تبدیل به سلاح زیستی شده اند؟ آیا هوشمند و فرمان پذیر شده است ضمن اینکه بایستی تجزیه و تحلیل اطلاعاتی انجام شود که در این تحلیل ها گفته می شود که یکی از روش های جنگ اقتصادی جنگ زیستی است که ویروس به سمت اهداف اقتصادی جهت گیری می شود.

با درس های گرفته شده از کرونا نباید روال گذشته را ادامه داد

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه با درس های گرفته شده از کرونا نمی توانیم روال گذشته خود را داشته باشیم، گفت: بایستی در دانشگاه های کشور نقاط ضعف و قوت احصا

 و ساختار و روش و رویکرد ها بررسی شود.

جلالی  با بیان اینکه متاسفانه در ابتدای مقابله با کرونا سیستم بهداشتی کشور موضوع قرنطینه را مورد تمسخر قرار می داد، افزود: این بخش مدعی بودند که سیستم قرنطینه برای صدها سال پیش است.

وی  تصریح کرد: با موضوع کرونا بدون اینکه برخورد سیاسی کنیم بایستی این پدیده کالبدشکافی شود ضمن اینکه امکان تکرار دوباره این حادثه بسیار زیاد است و بایستی خود را برای مقابله با این تهدید بازسازی کنیم و رویکردهای گذشته به تهدیدی اینچنینی در آینده جواب نمی دهد.

جلالی گفت: در نظام پدافند زیستی کشور بایستی در لایه های کشوری و لشکری وظایف هر دستگاه و روابط بین اجزا مشخص شود به طور مثال نباید بخش بهداشت و درمان ساختار لجستیکی کشور را به هم بزند و گره ایجاد کند.

نظام دیده بانی سلامت کشور تقویت شود

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور  افزود: یکی دیگر از ضرورت های دفاع زیستی کشور برای مقابله با تهدیدهای کرونا در آینده تقویت نظام دیده بانی سلامت می باشد که بایستی مرکز کنترل بیماری ها مدرن و روزآمد شود در حالیکه اکنون در کشورمان یک نظام سنتی وارفته کنترل بیماری ها داریم که پاسخگوی تهدیدات امروز نیست.

جلالی سومین ضرورت تقویت دفاع زیستی کشور را ساماندهی آزمایشگاه ها عنوان کرد و اظهار داشت: در کشور تعداد زیادی آزمایشگاه ولی با تجهیزات فرسوده داریم که بایستی ساماندهی شوند تا هر نوع تهدید زیستی را با کلاس بندی خودش تشخیص دهند.

وی یادآور شدکه اگر سامانه دیده بانی بیماری را تشخیص دهد مشکل رفع می شود در حالیکه اکنون نظام سلامت ما اولین تشخیصش با از دست رفتن بیماران و اموات است.

وی گفت: آزمایشگاه ها قدرت تشخیص سازماندهی شده را ندارند در حالیکه بایستی آزمایشگاه ها به صورت شبکه ای و سازماندهی شده در سراسر کشور تحقیقات و اقداماتشان در دسترس باشد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه نظام بهداشتی باید رویکرد پیشگیرانه داشته باشد تا الگو و سبک زندگی مردم را تغییر بدهد، افزود: نیازمند سیستم قرنطینه ای درمانی و بهداشتی هستیم که این موضوع نیازمند فضاهای از پیش تعیین شده است.

وی بیان داشت: در نظام درمان هنوز فاقد یک پروتکل جامع درمانی حتی برای بیماران سرپایی کووید ۱۹ هستیم که کار درمان بایستی از منزل آغاز و در نهایت به بیمارستان ختم شود.

جلالی با اشاره به اینکه حوزه درمان به نظام درمان سنتی کم توجهی می کند، گفت: اگر کشور چین در درمان بیماران کرونایی موفق بوده دلیلش استفاده از درمان سنتی مبتنی بر عقل و تجربه بوده است.

وی در ادامه به موضوع واکسن اشاره کرد و افزود: ظرفیت های واکسن موجود در کشور ما می توانست همزمان با دنیا ما را به یک واکسن برساند تا پاسخ بخشی از تهدیدها را بدهد ضمن اینکه نظام تولید واکسن بایستی روزآمد و مدون شود که بسیار مهم و جدی است.

وی همچنین یکی از راهکارها برای مقابله با تهدیدات زیستی و کرونا را وجود یک چرخه لجستیک و ذخیره دانست و اظهار داشت: همانطور که هلال احمر ذخایر پتو و چادر دارد بایستی ذخایر دارو و واکسن نیز داشته باشد تا در شرایط اضطرار به مشکل برنخوریم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور یکی از بخش های تاثیرگذار در دفاع زیستی را نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: نیروهای مردمی در قالب بسیج در حوزه پدافند زیستی شکل داده شوند تا زمانیکه کادر درمان خسته و ضعیف می شود بسیج مردمی وارد عمل شود.

وی همچنین به موضوع ایجاد شبکه هوشمند رصد و پایش بیماری ها اشاره کرد و افزود: برای این بخش می توان از فضای سایبری استفاده کرد.

جلالی با بیان اینکه بایستی از ظرفیت دانش بنیان ها در حوزه دارو و واکسن استفاده کرد، تصریح کرد: بایستی دیپلماسی پدافند زیستی را ایجاد کنیم تا زمانیکه چند کشور به یک اپیدمی دچار شدند بتوانند با یک همکاری عملیاتی با آن مقابله کنند.

وی گفت: واکسن یا حرف آخر در حوزه زیستی را می زند یا بخشی از پاسخی جدی می باشد که بایستی متناسب با تغییر تهدیدات زیستی شاخه ای به نام سلاح زیستی را داشته باشیم تا زمانیکه این تهدیدات در حوزه های مختلف انسانی، دامی، طیور و بیماری های مشترک و آبزیان دیده شد حوزه های دانش بنیان یا واکسن سازی به عنوان یک فرایند زنده بر روی آن کار کند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور عصر روز سه شنبه با حضور در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ضمن حضور در همایش واکسن و واکسیناسیون کووید ۱۹ از بخش های مختلف موسسه بازدید کرد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …