دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403

زمان خواب خمیر برای پخت نان خانگی با کیفیت ۲.۵ ساعت است

به گزارش ایرنا ،بانوان شرکت کننده در این کارگاه آموزشی تمامی مراحل فوت و فن پخت نان سنتی تنوری را یاد گرفتند و زهرا فلاح یکی از فعالان  مشاغل خانگی میبد گفت: بعد از خواب اولیه خمیر به مدت ۲ ساعت باید با مشت آن را ورز داد و بعد از نیم ساعت خواب مجدد ، خمیر آماده پخت است .

به گفته وی سهمیه آرد یارانه ای به بانوان فعال پخت نان مشاغل خانگی تعلق  نمی گیرد و آنها مجبورند آرد را با قیمت آزاد از نانوایی های شهر به مقدار اندک تهیه کنند.

وی که  به عنوان مدرس مسئولیت آموزش پخت نان در کارگاه  را عهده دار بود  ،مواد تشکیل دهنده خمیر نان را  گل زرد ، زردچوبه ، نمک ، سیاه دانه و مواد تزیینی نان ذکر کرد.

به گفته خانم فلاح برای هر کیلو گرم آرد نصف قاشق مایه خمیر نیاز است و مقدار آب بستگی به نوع آرد دارد و هنگام ورز دادن خمیر ابتدای کار با پنج انگشت و بعد با مشت کردن انگشت‌ها و مرطوب کردن مرتب دست باید خمیر را ورز داد تا خمیر یک دست حاصل شود  و مواد افزودنی مانند سیاه دانه را همزمان با ورز دادن به آن اضافه کرد.  

به گفته یکی از دست اندرکاران گروه خوراکی‌های سنتی میبد، ۲۲ آبان ماه گذشته به مناسبت روز ملی نان مسابقه نان به صورت مجازی برگزار شد و از طریق قرعه کشی جایزه کاسه بشقاب خورشیدی کاری از صنایع دستی به شرکت کنندگان اهدا شد.

مینا دولت آبادی افزود: با برگزاری مسابقه یاد شده به درخواست بانوان کارگاه آموزشی یادشده برگزار شد و با آش شولی، نان کماچ و آویشن به عنوان دمنوش‌ها از شرکت کنندگان پذیرایی شد.

زمان خواب خمیر برای پخت نان خانگی با کیفیت ۲.۵ ساعت است

در گروه خوراکی های سنتی میبد که فروردین ماه سال ۱۴۰۰ راه اندازی شد،حدود ۵۰۰ نفر از بانوان عضو هستند و  خوراکی های سنتی شهرستان شامل مشتُک، قلیه بادمجان، قلیه زردک، برنج و گوجه، نان چپاتی، نان پوست گندم، اشکنه، آبگوشت سنتی و فالوده است .

میبد با داشتن صنایع دستی زیلو ، سفال ، کاربافی و موتابی و همچنین ۸۰۰ هکتار بافت تاریخی و ۳۰۰ بنای سنتی  یکی از شهرهای مورد توجه گردشگران است و مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری  در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …