شنبه , 8 اردیبهشت 1403

ریزش دوباره پل تاریخی خاتون کرج تکذیب شد

 فریدون محمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به این‌که انتشار خبر ریزش دوباره پل خاتون اشتباه رسانه‌ای بوده است، عنوان کرد: در روزهای اخیر برخی افراد بر مبنای مشاهدات خود و بدون اطلاع از جزئیات عملیات اجرایی موجب بازنشر خبر ریزش دوباره این اثر تاریخی شده‌اند که این امر از طرف این نهاد متولی تکذیب می‌شود. 
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز بیان داشت: در زمان حاضر با نظر کارشناسی و در راستای اجرای عملیات مرمت و رفع نواقص بخش زیرین، سطح رویی پل به طور موقت توسط پیمانکار برداشته شده است.

وی  با تأکید بر حساسیت انتخاب پیمانکار این پروژه تصریح کرد: با تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، فرمانداری و شهرداری بودجه‌ای برای مرمت پل تاریخی در نظر گرفته شده که در این میان تنها وزارت‌خانه تابعه به وعده خود عمل کرده و همچنین به دلیل اهمیت این موضوع سه ماه اقدامات پژوهشی و مطالعاتی در دست اقدام قرار گرفت و طبق برآوردهای نهایی انجام شده سه میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی این اثر تاریخی تخمین زده شده است.

محمدی  افزود: با توجه به اینکه در دهه ۸۰ بر اثر سقوط تله سنگی  پل دچار ریزش شده و بدون کار کارشناسی آن را مرمت کرده بودند در بررسی‌های تکمیلی ریزش آذر ماه سال گذشته پیشرفت شکاف‌ها در پایه و بدنه پل مشهود بود که ناشی از نفوذ هوا در پایه‌ها و جدایی مصالح است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز بیان داشت: با مساعد شدن شرایط جوی و تکمیل طرح مرمتی عملیات وارد فاز اجرایی شد و در صورت نیاز مرمت‌گران شکاف سطح را گسترده‌تر خواهند کرد.
قدمت پل تاریخی خاتون یا دختر کرج بیش از ۵۰۰ سال بوده و به دوره صفویه مربوط می‌شود. این بنا یکی از ۲۰۵ اثر غیرمنقول البرز است که به شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بخشی از سقف این پل سال ۹۹ ریزش کرد. 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …