پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

پایان عملیات ساماندهی کاروانسرای تاریخی ساوجبلاغ برای ثبت جهانی

 فریدون محمدی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت : کاروانسرای ینگی‌امام ساوجبلاغ به عنوان اولین اثر استان البرز برای ثبت در فهرست میراث جهانی در نظر گرفته و مراحل ساماندهی و آماده‌سازی آن طی روزهای اخیر تکمیل شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز اظهار داشت: پاکسازی داخلی بنا، محوطه و شستشوی تخصصی دیواره‌ها و بخش‌های مختلف کاروانسرا از جمله اقدامات انجام شده است.

محمدی  در ادامه با اشاره به تهیه پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ینگی‌امام تصریح کرد: چهار گنبد این مجموعه تاریخی سال گذشته مرمت و بازسازی شد و به عنوان تنها اثر شاخص البرز در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.

وی  ضمن تأکید بر لزوم همکاری نهادهای مربوطه و دستگاه‌های خدماتی افزود: طی روزهای پیش‌رو البرز میزبان هیات بررسی علمی و باستان‌شناختی یونسکو خواهد بود که با هدف ارزیابی مجموعه تاریخی ینگی امام ساوجبلاغ از آن بازدید می‌کنند.

طبق منابع تاریخی این کاروانسرا از آثار دوره صفویه است که در دوره‌های بعد، تغییراتی در آن ایجاد شد و آن را به ترکیبی بدیع از مهمانخانه و باغ بدل کردند. بنای قاجاری ینگی‌امام ترکیبی از باغ و کاروانسرا است .

 روستای ینگی ‌امام از توابع شهرستان ساوجبلاغ، در فاصله سه کیلومتری شرق هشتگرد و در کنار جاده قدیم کرج-قزوین است.

 کاروانسرا ینگی‌امام به شیوه کاروانسراهای صفوی و با طرح‌های چهارایوانی برپا شده و مساحت آن بالغ بر چهارهزارو۷۰۰ متر مربع و مساحت صحن مرکزی آن حدود ۳۸۷ متر مربع است. اضلاع شمالی و جنوبی پنج متر و ۳۷ سانتی متر و اضلاع شرقی و غربی آن ۳۷ متر است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …