جمعه , 31 فروردین 1403

رونمایی از ۲۷ دستاورد فناورانه علوم دامی کشور در البرز

معاون پژوهش موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به تلاش‌های بی وقفه پژوهشگران در این مجموعه، اعلام کرد: ۲۷ دستاورد فناورانه محققان این موسسه امسال در حوزه علوم دامی رونمایی شده است.

رونمایی از ۲۷ دستاورد فناورانه علوم دامی کشور در البرزبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، محمدحسین بنابازی گفت: برخی از این دستاورد‌ها که همزمان با هفته پژوهش در نمایشگاه دستاورد‌های فناوری و فن بازار تهران رونمایی شد برای نخستین بار در کشور ساخته شده که پیش از این نمونه خارجی آن وارد کشور می‌شد.

وی ادامه داد: همچنین برخی از این دستاورد‌ها در فهرست کالا‌های داخلی قرار می‌گیرند تا معادل خارجی آن اجازه ورود به کشور را نداشته باشد.

وی گفت : یکی از دستاورد‌های رونمایی شده «سیستم هوشمند تخمین وزن و سرعت رشد جوجه‌های گوشتی (ماشین بینایی) می‌باشد که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شد و نیاز به دخالت و حضور کارگر ندارد.

بنابازی افزود: این طرح مورد توجه دفتر معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و قرار است از این سیستم در رکوردبرداری و نظارت و پایش جوجه ریزی استفاده کنند.

معاون موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به طرح همیار شتر یا همان اپلیکیشن ساربان یاب به عنوان یکی دیگر از این دستاورد‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اپلیکیشن ساربان یاب به روز رسانی شد و ردیاب ماهواره‌ای به آن اضافه شده که با هوش مصنوعی و تئوری اطلاعات کار می‌کند.

وی گفت: شتر از جمله موجوداتی است که رکوردبرداری و عملکرد آن مقداری سخت است که با این اپلیکیشن کار راحت‌تر شده است.

معاون پژوهش موسسه تحقیقات علوم دامی «کیت انتخاب ژنومی شتر شیری» را یکی دیگر از این دستاورد‌ها دانست و افزود: مشتری این دستاورد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود و قرارداد فروش آن در جنوب خراسان بسته شد و به آن‌ها واگذار شد.
وی همچنین به تولید دستاورد ساخت یکسری خوراک‌های دام و طیور از ضایعات یا پسماند‌ها و موادی که ارزش غذایی نداشته و با فرآوری دارای ارزش غذایی شده اند اشاره کرد و اضافه کرد: ساخت اسفنج پروژسترونی واژینال دام سبک نیز برای نخستین بار در کشور با همکاری مشترک موسسه و یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد این موسسه انجام شده است.

وی گفت: این دستاورد برای اولین بار در کشور تولید شده و تاکنون وارداتی بوده که در لیست کالا‌های داخلی می‌رود که معادل خارجی آن اجازه ورود نداشته باشد.

بنابازی ساخت مکمل کاهش تلفات جوجه‌های گوشتی، سوپرژل فراسودمند خوراکی جوجه بوقلمون، الگوی بهینه مکمل ویتامینی جیره جوجه‌های گوشتی، فرم آلی مواد معدنی (مس، روی و منگنز) قابل استفاده در جیره دام و طیور، کیت سنجش اسید لاکتیک و مکمل پروتئینی جایگزین سویا را از دیگر این دستاورد‌ها برشمرد.

وی خوراک دام از برگ خرما، پد بسته بندی جاذب الرطوبه و آنتی باکتریال زیست تخریب پذیر، فرمولاسیون دان پلت متناسب با شرایط اقلیمی استان لرستان، کیت هویت بخشی ژنتیکی اسب ایرانی، بلوک خوراک دام کامل از بخش هوایی سیب زمینی، زنبور عسل اصلاح شده ایرانی (سویه آرام ۹۷) و نگهدارنده طبیعی پنیر لاکتیکی (باکتربوسین) را تعدادی دیگری از این دستاورد‌های فناورانه عنوان کرد.

موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در کرج مستقر است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …