سه شنبه , 18 اردیبهشت 1403

روسیه ادعای تلاش برای کنترل دائمی یک نیروگاه هسته ای اوکراین را رد کرد

به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد ، اوکراین به آژانس اطلاع داده است که روسیه قصد دارد کنترل این نیروگاه را تحت مدیریت شرکت دولتی روس اتم در اختیار بگیرد.

طبق گزارش آژانس، مدیر کل شرکت انرژی روس اتم در گفتگو با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی این ادعا را رد کرده است.

پترو کوتین رییس اپراتور نیروگاه هسته ای اوکراین در نامه ای به مدیرکل آژانس ضمن تایید اینکه زاپوریژیا هنوز تحت کنترل نیروهای روسی است، اعلام کرد که حدود ۴۰۰ سرباز روس به صورت “تمام وقت در محل حضور دارند”.

علاوه بر این کوتین گفت که مدیریت نیروگاه موظف است با نیروهای روسی در مورد همه مسائل عملیاتی از جمله مسائل فنی هماهنگ شود.

وی تایید کرد که کارکنان در زاپوریژیا به طور منظم در حال چرخش هستند و کارشناسان روسی چند روز پیش برای ارزیابی وضعیت تشعشعات در محل حاضر شدند.

اوکراین پیش از این به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود که نیروهای نظامی روسیه در ۴ مارس (۱۳ اسفند) بزرگترین نیروگاه هسته‌ای این کشور با شش رآکتور را تصرف کردند.

اوکراین اعلام کرد که کارکنان عادی آن به انجام کارهای روزمره خود ادامه می دهند اما مدیریت آن تحت کنترل فرمانده نیروهای روسی است.

نیروهای روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) کنترل سایت هسته ای دیگر در اوکراین یعنی نیروگاه هسته ای چرنوبیل را به دست گرفتند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …