جمعه , 7 اردیبهشت 1403

روستای گلدره، زندگی عشایری در چندقدمی دنیای مدرن

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز گفت: روستای عشایری گلدره در منطقه‌ای نیمه بیابانی واقع در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد از حوالی دهستان نجم آباد واقع شده و تنها روستای عشایری در البرز است.

روستای گلدره، زندگی عشایری در چندقدمی دنیای مدرنبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، آقای احمدنژاد گفت: نخستین چیزی که در گلدره جلب توجه می‌کند چند سیاه چادر و چند ساختمان سنگی و آجری طویله‌هایی موقت گله‌های شتر و گوسفند و بز است.

او افزود: مردم ایل گلدره هنوز به صورت کاملأ بومی و سنتی زیست عشایری دارند و روزیشان از گله داری است که سالیان متمادی است به شغل اجدادی خود مشغولند و همچون دیگر عشایر کشورمان با دامپروری زندگی می‌گذرانند.

آقای احمدنژاد تصریح کرد: تعداد زیادی شتر در این منطقه توسط ایل گلدره نگهداری می‌شوند. شغل اصلی مردان گلدره پرورش شتر و گوسفند و بز است و برای چرای دام‌ها به بیابان‌های اطراف می‌روند.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز گفت: زن‌ها هم کار پخت نان و تهیه لبنیات از شیر دامها، چادربافی، گلیم‌بافی، مشک سازی، نخریسی سنتی و غذا‌های محلی عشایری از فعالیت‌های زنان عشایر است.

او می‌گوید: عمده تولیدات ایل گلدره گوشت شتر؛ گوسفند و بز و فرآورده‌های دامی است. چوب بازی یک پا و دو پا که با تغییر آوای سرنا و دهل انجام می‌شود؛ بازی سنتی این ایل است.

به گفته کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری البرز روستای عشایری گلدره با توجه به نزدیکی به تهران می‌تواند با نگاه سرمایه گذاری در بخش عشایری آن هم در منطقه بکری که از ویژگی‌های منحصر به فرد در کشور برخوردار است یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری البرز و شهرستان نظرآباد باشد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …