سه شنبه , 11 اردیبهشت 1403

دستورالعمل نظارت بر واردات پوشاک در کشور مسکوت مانده است

بهرام‌ شهریاری  روز چهارشنبه در شانزدهمین نشست دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران که به صورت حضوری و مجازی به میزبانی انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم  استان البرز در محل اتاق بازرگانی این استان در مهرشهر کرج برگزار شد، اظهار امیدواری کرد: دولت ضمن پیگیری علت تاخیر در اجرای این دستورالعمل ، در این راستا اقدامات لازم را مورد توجه قرار دهد.

وی گفت: اکنون  انواع پوشاک قاچاق و بی کیفیت خارجی به وفور  در سطح بازارهای کشور عرضه می شود که بخشی از آنها دارای  نشان های تقلبی هستند. 

شهریاری ،  دلیل عدم رفع مشکل قاچاق پوشاک وارداتی را ناشی از وجود قوانینی عنوان کرد که در گذشته برای کمک به قشر  آسیب پذیر مانند مرز نشینان و کوله بران به مرحله اجرا در آمده بود.

وی  گفت: امروز این قوانین نه تنها کمکی به این بخش محسوب نمی شود، بلکه مسیر را برای گسترش  قاچاق در مناطق آزاد فراهم‌ کرده است.

وی تصریح کرد: امروز مناطق آزاد  ما متاسفانه به کانال های ورد قاچاق پوشاک تبدیل شده است که باید مسوولان رفع این‌مشکل را مورد توجه خاص قرار دهند.

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران یکی از معضلات در بستر تولید پوشاک کشور را ناشی از تولید پوشاک با برند های خاجی جعلی توسط معدودی از تولید کنندگان کشور  عنوان‌ کرد.

شهریاری گفت: این مشکل بستر مناسبی را برای فرار قاچاق چی های پوشاک وارداتی از برخورد قانونی مهیا کرده است ، زیرا آنان در مواجه شدن با نظارت های قانونی ادعا می کنند که کالاهایشان تولید داخلی است که با برند خارجی  عرضه می شود.

وی افزود: در صورتی که روی محصولات تولید داخل از برچسب شناسه کالا، کد رهگیری و صندوق مکانیزه استفاده شود، بسیاری از مشکلات در بستر تولید و عرضه برطرف خواهد شد.

مصوبه ای که اجرای آن درحد  شعار باقی ماند

در ادامه این نشست عضو هیات مدیره تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در اظهاراتی با  اشاره به مصوبه هیات وزیران در سال ۹۷  جهت ممنوعیت واردات بخشی از کالاها از جمله پوشاک به کشور گفت:  متاسفانه این مصوبه از شعار فراتر نرفت و در حد شعار باقی ماند.

مجید افتخاری گفت: از سه سال پیش همچنان شاهد ورود قاچاق انواع پوشاک برند و غیر برند در کشور هستیم و اکنون‌ این مشکل به یک بحران در صنعت پوشاک کشور مبدل شده است.

وی تاکید کرد: ضروری است مسوولان قاچاق پوشاک را یک پدیده شوم در بستر اقتصاد تلقی کنند و اجازه ندهند عوامل قاچاقچی با کسب درآمد های نامشروع بیش از این به صنایع نساجی و پوشاک کشور  ضربه وارد کنند.

وی ادامه داد: با  توجه به موانع تولید که هر روز در سطح  جامعه با آن مواجه هستیم ، قاچاق پوشاک برای قاچاقچیان جذاب تر شده است ، چون منافع و ارزش افزوده آن بالاتر از تولید است.

افتخاری تاکید کرد:  با توجه به پهنای جغرافی کشور شاید نتوانیم  قاچاق را به صفر رساند، اما می توانیم  با تصمیمات کارشناسی و اعمال مدیریت  صحیح و کارآمد  برای رفع این چالش وارد صحنه شویم.

وی با اشاره به  پوشاک استوک وارداتی بنگلادش گفت: این محصولات متاسفانه هم اکنون به صورت انبوه وارد کشور می شود و ادامه واردات آن بسیار زیانبار خواهد بود.

عضو هیات مدیره تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران افزود: : پوشاک استوک وارداتی ممکن است از الیاف زیانبار تولید شده باشد که  این مشکل تهدیدی برای سلامتی بدن است.

افتخاری گفت: طبق قوانین حاکم در کشور پارچه تولید داخل و یا وارداتی باید از استاندارد های لازم برخوردار باشد تا به محصول تبدیل شود ، و این درحالی است پوشاک دست دوم و یا استوک وارداتی از لحاظ رعایت استاندارد ها هیچ گونه فرایند نظارتی را طی نمی کند و قطعا تهدیدی برای  سلامتی مردم است.

موفقیت در مبارزه با قاچاق حمایت از تولید را طلب می کند

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز در این‌نشست حمایت از تولید را بستر ساز مبارزه موثر با قاچاق پوشاک وارداتی عنوان کرد.

مجید نامی گفت:  حمایت از تولید به ویژه در راستای تامین به موقع و به اندازه مواد اولیه،  تولید برندهای داخلی را افزایش می دهد که این مهم در کاهش واردات قاچاق پوشاک و مبارزه با این معضل موثر خواهد بود.

 استان البرز داری ۲۰۰ واحد صنعتی در حوزه نساجی، پوشاک و چرم است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …