جمعه , 14 اردیبهشت 1403

دام های سنگین مولد در البرز به کشتارگاه ها فرستاده نمی شوند

مهرداد عبدالملکی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ برخی  استان ها با کمبود نهاده های دامی مواجه هستند ولی در البرز مشکل تامین این نهاده ها به خصوص برای دام های سبک وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با مشکل گرانی نهاده ها روبرو هستیم ولی با حمایت مسوولان مربوطه نهاده ها به موقع برای دامداران سنتی تامین می شود، اظهار داشت: برای ۸۰ درصد دامداران صنعتی شیری نیز تامین نهاده انجام می شود.

عبدالملکی گفت: دامداران صنعتی نهاده های دامی را به صورت خام دریافت می کنند ولی برای دامداران سنتی نهاده ها به صورت کنستانتره تهیه می شود که برای دامداران صنعتی البرز این نهاده ها نیز به صورت کنستانتره تهیه و در اختیارشان قرار گرفته است.

البرز مطرح در دام های سنگین

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه البرز علیرغم کوچکی و تعداد دام های کمتر نسبت به بسیاری از استان ها، جزو استان های مطرح در دام های سنگین می باشد، افزود: البرز رتبه ۲۲ را در توده دامی (تعداد دام ها) دارد ولی رتبه هشتم در تولید شیر خام را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۴۳۹ هزار تن شیر خام در استان تولید می شود، تصریح کرد: حدود ۱۰۰ هزار تن از شیر مازاد استان به استان های همجوار فرستاده می شود.

وی یکی از دلایل اصلی کسب این رتبه را اصلاح نژاد دام ها دانست و اظهار داشت: دامداران این استان در موضوع اصلاح نژاد دام ها به خوبی عمل کرده اند که یکی از دلایل آن استقرار موسسات تحقیقاتی کشوری در این استان و استفاده از تحقیقات آن ها می باشد که این امر موجب شده رتبه دوم کشوری را در میانگین تولید شیر خام در هر راس دام را داشته باشیم.

عبدالملکی با بیان اینکه این امر موجب ارزش اقتصادی بالای دام های استان شده، گفت: همین دلایل موجب شده که در البرز موردی از فرستادن دام های مولد به کشتارگاه ها و حذف آن ها را شاهد نباشیم.

در استان البرز ۱۵۴ هزار راس دام سنگین و حدود ۳۵۴ هزار راس دام سبک وجود دارد.

در البرز ۱۷۴ واحد صنعتی پرورش دام فعال می باشد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …