چهارشنبه , 29 فروردین 1403

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد ۲۴ درصدی نرخ ابتلا نسبت به شنبه گذشته/ تهرانی‌ها برای کدام شهرستان نیاز به مجوز تردد دارند؟ + نقشه و نمودار

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، بررسی شاخص نرخ ابتلای روزانه نشان می‌دهد اگرچه نسبت به چند روز قبل روند نزولی ادامه داشته اما در نگاه مقایسه‌ای هفتگی می‌بینیم نرخ ابتلای آخرین روز اعلام شده نسبت به شنبه گذشته نه تنها کاهشی نبوده بلکه رشدی معادل 23.8 درصد را نیز تجربه کرده است.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند سرعت کند کاهش نرخ ابتلا و دیگر شاخص‌ها در شرایط فعلی بیانگر آن است که شرایط هنوز ثابت نشده و هرگونه عادی انگاری می‌تواند دردسر ساز باشد.

این گروه تاکید می‌کنند بهترین راهکار برای مقابله با ویروس منحوس در شرایط فعلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مشارکت حداکثری در طرح واکسیناسیون ملی است تا براین اساس بتوان هزینه مدیریت بحران را به حداقل خود رساند.

متخصصان معتقدند کاهش محسوس نرخ مرگ و میر در شرایط فعلی ناشی از گسترش واکسیناسیون در دو ماه اخیر بوده و درصورت مشارکت حداکثری هموطنان قطعا در آینده میزان فوتی‌ها بسیار کمتر از گذشته خواهد بود، اما این به معنای عادی شدن شرایط و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی نیست.

این درحالی است که براساس رنگ‌بندی جدید اعلام شده از وضعیت شهرستان‌های ایران هم اکنون هیچ نقطه از ایران در شرایط بحرانی یا همان قرمز قرار ندارد و اکثر نقاط ایران در شرایط زرد قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر و بر اساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی تعداد صفر شهرستان به رنگ قرمز، 22 شهرستان به رنگ نارنجی، 207 شهرستان به رنگ زرد و 219 شهرستان آبی اعلام شده است.

اما از سوی دیگر تغییر رنگ‌بندی کرونایی نقشه باعث شده تا شرایط تردد در بین شهرستان‌ها نیز متفاوت باشد به عنوان مثال اکنون تهرانی‌ها با توجه به تغییر وضعیت همه‌گیری در پایتخت تنها برای ورود به 22 شهرستان که رنگ نارنجی کرونایی دارند باید اقدام به دریافت مجوز تردد کنند.

به این ترتیب مالکان خودرو که دارای پلاک تهران هستند برای تردد در جاده‌های کشور و ورود به این شهرستان‌ها  اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان، شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه و بویر احمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم، مهریز (یزد) حتما باید قبل از سفر اقدام به دریافت مجوز تردد کرده باشند.

در همین حال براساس قوانین مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا مالکان خودرو با پلاک شهرستان‌های 22 گانه یاد شده که دارای وضعیت نارنجی کرونایی هستند نیز برای ورود به سایر نقاط کشور حتما لازم است مجوز دریافت کنند.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند با درنظر گرفتن اینکه هنوز وضعیت همه‌گیری کرونا در سراسر کشور شکننده است و به ثبات نرسیده بهترین گزینه به تعویق انداختن مسافرت‌های غیرضرور است.

مراقب ورود سویه جدید باشیم

براساس اخبار منتشر شده و تایید سازمان بهداشت جهانی سویه جدیدی از ویروس کرونا که  (B.1.1.529) نامیده می‌شود در آفریقای جنوبی شناسایی شده و مقامات آن کشور می‌گویند  این موضوع نگران کننده است.

این درحالی است که تردد و ارتباطات گسترده بین‌المللی در شرایط فعلی یعنی پس از بهبودی نسبی شرایط همه‌گیری و لغو بسیاری از محدودیت‌ها ترس از این سویه جدید که می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها دامن بزند، سیستم بهداشتی جهان را تحت فشار قرار دهد.

از سوی دیگر کارشناسان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند گسترش این سویه جدید بیماری می‌تواند تمامی فعالیت‌های گذشته در مدیریت بحران کرونا را بی‌اثر کرده و مشکلات تازه‌ای به دهکده جهانی تحمیل نماید.

این سویه چه تفاوتی با سویه‌های قبلی دارد؟

دانشمندان می‌گویند سویه آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک است که نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن دارد. طبق اطلاعات منتشر شده این سویه به‌طور کلی دارای 50 جهش است که بیش از 30 جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده است یعنی دو برابر بیشتر از سویه دلتا که در هند شناسایی شد. پروتئین اسپایک همان جایی است که از سوی واکسن‌ها هدف قرار می‌گیرد. محققان همچنان در تلاش برای تعیین این موضوع هستند که آیا این سویه نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر یا کشنده‌تر است؟

از کجا آمده است؟

تاکنون نظر قطعی در این‌باره منتشر نشده و تنها در حد حدس و گمان است. فرانسوا بالو، یکی از دانشمندان موسسه ژنتیک در لندن گفت که احتمال دارد ویروس در طول عفونت مزمن یک فرد دچار نقص سیستم ایمنی تکامل یافته باشد. وی این احتمال را مطرح کرد که می‌تواند آن فرد یک بیمار درمان نشده مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی/ایدز باشد. آفریقای جنونی 8.2 میلیون فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی دارد که بیشترین مورد ابتلایی این بیماری در جهان است. نوع بتا ویروس کرونا، سویه‌ای که سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، نیز ممکن است در یک فرد آلود به اچ‌آی‌وی تکامل یافته باشد.

واکسن‌نزده‌ها بیشتر در خطر هستند

کارشناسان درباره مشکلات احتمالی درصورت ورود این ویروس به کشورمان می‌گویند: سویه‌ جدید کرونا که با سرعت فراگیری بسیار بالاتر از سویه‌های قبلی از آفریقای جنوبی در حال انتشار به سایر کشورها است و این روند می‌تواند منجر به بروز بحران‌هایی تازه در اقصی‌نقاط دهکده جهانی باشد.

به‌گفته متخصصان سرعت انتشار سویه جدید که B.1.1.529 نام دارد به مراتب از سویه‌های قبلی که باعث ایجاد موج‌های اول تا پنجم کرونا در ایران شدند بالاتر است.

در همین حال متخصصان بهداشت و درمان با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در مدیریت بحران کرونا تاکید دارند: برای رسیدن به ایمنی ناشی از واکسن به بیش از یک ماه زمان نیاز است، بنابراین اگر به دلیل شرایط آرام فعلی واکسن زدن را تا زمان شروع موج جدید به تعویق بیاندازیم، بدن ما زمان کافی برای رسیدن به سطح ایمنی ناشی از واکسن را نخواهد داشت.

کارشناسان تاکید می‌کنند، بنابراین  افرادی که واکسن زدن خود را تا شروع موج جدید به تعویق بیاندازند احتمالا در شرایطی واکسن خواهند زد که مبتلا شده ولی اطلاع ندارند که در این شرایط واکسن نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه باعث تشدید بیماری نیز خواهد شد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

قوانین ورود و خروج از کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: افرادی که قصد مسافرت به آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی را دارند توصیه می‌کنم سفر خود را به تاخیر بیندازند.

محمد مهدی گویا درباره بازگشت هموطنان که قصد بازگشت به کشور را دارند همچنین تاکید کرد:  اگر هموطنان ما که در این کشورها حضور داشته و حالا به هر دلیلی قصد بازگشت به ایران را دارند باید در دو نوبت تست پی سی آر آنها منفی شود در غیر این صورت می بایست در مراکز قرنطینه مرزی ما بمانند و پس از منفی شدن تستشان، وارد کشور شوند، این درحالی است که از ورود غیرایرانیانی که از مبداء کشورهای یاد شده قصد ورود به کشور دارند نیز جلوگیری می‌شود.

گویا تصریح کرد:ما در این مورد نهایت سختگیری را اعمال می‌کنیم و به همین دیل به تمام هموطنان توصیه می‌کنیم با درنظر گرفتن شرایط تمامی سفرهای غیرضروری خود را لغو و به تاریخ دیگری موکول کنند هرچند ورودو خروج به سایر نقاط جهان نیز براساس قوانین و مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هم اکنون انجام می‌شود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/ 309 مورد جدید کرونا ثبت شد

محمدامین ولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: با ابتلای 309 نفر دیگر به کرونا در شبانه روز گذشته، تعداد کلی مبتلایان از ابتدا تاکنون به 318 هزار و 261 نفر رسید.

وی از فوت هفت نفر بیمار کرونایی نیز خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه تاکنون هفت هزار و 106 نفر بر اثر کروناویروس جان خود را از دست داده و همچنین 71 هزار و 819 بیمار بستری نیز بهبود یافته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود 663 بستری سندروم حاد تنفسی در بیمارستان‌های سطح استان گفت: 32 نفر نیز با مشکلات تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور شدند.

وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون 394 نفر بیمار مشکوک به کرونا و 169 نفر بیمار بدحال در بخش آی‌سی‌یو بستری و در حال درمان هستند.

ولی‌زاده با اشاره به واکسیناسیون 20 هزار و 298 نفر دیگر در شبانه روز گذشته افزود: تاکنون 30 هزار و 165 نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

استان اردبیل/ 28 بستری جدید در 24 ساعت گذشته

شهرام حبیب زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: 28 بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در استان اردبیل بستری شدند که در این مدت 3 بیمار مبتلا به کرونا نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌ها مرخص شدند و یک بیمار جان باخت.

وی بیان کرد: براین اساس 164 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 40 بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان می‌باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیان کرد: یک میلیون و 617 هزار و 228 دز واکسن کرونا تاکنون تزریق شده که از این میزان بیش از 884 هزار دز اول، 719 هزار دز دوم و 13 هزار دز سوم بوده است.

حبیب‌زاده اظهار کرد: براساس آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستان‌های مشگین شهر و نیر در وضعیت زرد، شهرستان‌های اردبیل، پارس آباد، خلخال، گرمی، بیله سوار، اصلاندوز، سرعین، کوثر و نمین در وضعیت آبی قرار دارند.

استان اصفهان/ 228 مورد جدید کرونا در 24 ساعت گذشته

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار کرد: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و 238  هزار و 641  نفر موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 425 هزار و 257 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی در 24 ساعت گذشته را 228 نفر گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: همچنین تعداد 16 هزار و 975 نفر آمار کل فوت شدگان قطعی و مشکوک به علت کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بوده است.

وی ادامه داد: تعداد 182 هزار و 902 نفر نیز تعداد کل بستری شدگان کرونا از از ابتدا تاکنون بوده و تعداد بهبود یافتگان نیز 123 هزار و 122 نفر اعلام شده است.

عقدک با بیان اینکه در حال حاضر  659 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، افزود: از این تعداد 133 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد آمار تعداد کل بهبود یافتگان از ابتدا تاکنون گفت: در این بازه زمانی 123 هزار و 122 نفر بهبودیافتگان کرونا هستند و تعداد بیماران ترخیص شده جدید در 24 ساعت گذشته نیز 112 نفر بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین 132 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های اصفهان بستری و 9 نفر هم در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

استان البرز/ 3 فوتی در 24 ساعت گذشته

مهرداد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  کرج  در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز، اظهار داشت: در  24 ساعت گذشته 28 بیمار با علائم کووید 19 در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز 78 هزار و 687  نفر است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه  در حال حاضر تعداد 273 نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: از این تعداد، ابتلای 74 نفر به بیماری کووید 19، تا این تاریخ قطعی شده است. 

بابایی با اشاره به اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا باید با جدیت اجرا شود، گفت:  متاسفانه در 24 ساعت گذشته 3 بیمار کووید 19 جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به 6440 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در 24 ساعت گذشته حدود 900 مراجعه سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان البرز ثبت شده است، تصریح کرد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 71 هزار و 972 نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

استان ایلام/ یک روز بدون فوتی ثبت شد

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 66 هزار و 78 هفت نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 49 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 91 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 19 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 65 هزار و 119 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و 159 نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ کل منطقه در وضعیت کم خطر

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، وضعیت رنگ‌بندی کرونایی استان را برشمرد و اظهار داشت: بر اساس اعلام رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تمام شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر در شرایط کم خطر (آبی) قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به کاهش مبتلایان و بستری‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خاطر نشان کرد: روز گذشته 15 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد 2 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر را 70 نفر دانست و تصریح کرد: اکنون 5 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این مجموع موارد بستری 3 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با اشاره به به اینکه بوشهر، روز بدون مرگ بیمار کرونایی را پشت سر گذاشت افزود: روز بدون فوتی کرونایی در استان بوشهر بار دیگر ثبت شد و تعداد جان‌باختگان این بیماری همان 2 هزار و 22 نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه روز گذشته 19 بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 3 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 89 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

وی با اشاره به طرح واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا تصریح کرد: تاکنون بیش از 85 درصد جمعیت بالای 12 سال استان بوشهر حداقل یک نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

کشمیری ضمن هشدار به کسانیکه واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند افزود: برای رسیدن به ایمنی لازم همه علیه کرونا باید واکسینه شوند چراکه گونه جدید از ویروس کرونا با سرعت، بسیار بالاتر از گونه‌های قبلی در حال انتشار از آفریقای جنوبی است.

استان خراسان رضوی/ بیش از 22 هزار سالمند دوز سوم کرونا دریافت کردند

 سعید فردین فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: دز سوم واکسن کرونا سالمندان بالای 60 سال که 4 ماه از زمان دریافت دز دوم آنها گذشته است در مراکز واکسیناسیون انجام می‌شود،سالمندان می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی و کارت واکسیناسیون برای دریافت دز سوم واکسن اقدام کنند.

وی ادامه داد: نوبت یادآور واکسن نیز برای کادر بهداشت و درمان در مکان‌های مشخص شده تزریق می‌شود.

 فردین فر گفت: افرادی که موعد دریافت دز دوم آنها رسیده است هر چه سریعتر برای واکسیناسیون اقدام کنند زیرا تاخیر زیاد در بین دو دز در تاثیر ایمنی‌زایی واکسن موثر است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: چهار هفته از تاریخ دز اول واکسن سینوفارم و برکت و 8 هفته از دز اول واکسن آسترازنکا که گذشته باشد باید برای تزریق دز دوم اقدام شود.

وی تاکید کرد: اگر فردی احساس کسالت می‌کند قبل از دریافت واکسن تحت ویزیت پزشک قرار می‌گیرد بنابراین مردم نگرانی در خصوص این موضوع نداشته باشند.

استان خوزستان/ 76 درصد دانش‌اموزان علیه کرونا واکسینه شده‌اند

فرهاد ابول نژادیان  امروز شنبه در نشست استانی ستاد کرونا خوزستان با بیان اینکه هنوز حدود 200 هزار دانش‌آموز بین 12 تا 18 سال برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند، اظهار داشت: روند واکسیناسیون دانش‌آموزان بین 12 تا 18 سال در استان بسیار کند است که در این زمینه هنوز یک چهارم دانش آموزان برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند.

وی افزود: برنامه‌ریزی ما برای بازگشایی مدارس، رسیدن به مقاومت بیش از 90 درصد تا پیش از آذرماه بود که متاسفانه این موضوع میسر نشده و اکنون میزان استقبال از واکسن در گروه سنی 12 تا 18 سال، به میزان 76 درصد بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، تصریح کرد: از میان کل جمعیت گروه هدف واکسن یعنی تمام جمعیت بالای 12 سال، میزان استقبال از واکسن در استان حدود 85 درصد است که از این میزان حدود 65 درصد دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی شهرهای استان نیز گفت: براساس آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی شهرهای استان خوزستان، 3 شهر رامهرمز، دزفول و شوشتر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و  24 شهر دیگر استان در وضعیت آبی هستند.

استان زنجان/ روند نزولی نرخ ابتلا ادامه دارد

پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به خبرنگار تسنیم گفت: در حال حاضر روند نزولی کرونا به خوبی ثابت می‌کند که مدیریت مقابله با کرونای استان خوب بوده و امیدواریم هرچه سریعتر این ویروس ریشه‌کن شود.

وی در مورد ورود به پیک ششم گفت: درست است که کار واکسیناسیون در حال انجام است و همچنان ادامه دارد اما با توجه به تجربیات دیگر کشورها که میزان واکسیناسیون بالایی دارند اما میزان ابتلا و مرگ و میر روند صعودی دارد باید از تجربیات آن‌ها برای جلوگیری از ورود به پیک ششم کمک بگیریم چون این ویروس رفتارهای عجیب دارد و مدام تغییر شکل می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان استان زنجان گفت: جزء سه استان نخست در واکسیناسیون است که 90 درصد جمعیت بالای 12 سال نوبت اول، 83 درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند که در مجموع بیشتر از یک میلیون و 400 هزار دوز واکسن تزریق شده است.

وی افزود: در مبارزه با ویروس کرونا یاد گرفته‌ایم که نسبت به این ویروس خیلی خوش‌بین نباشیم زیرا این ویروس به راحتی تغییر شکل می‌دهد پس با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان از شیوع مجدد آن جلوگیری کرد.

استان سمنان/ 9 بیمار جدید بستری شدند

کامران قدس درباره آخرین آمار شیوع بیماری کرونا ویروس اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون 49 هزار و 187 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته (از چهارم الی پنجم آذر ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 9 بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-19 در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به ده هزار و 588 نفر رسیده است و سی و هشت هزار و 599 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

قدس ادامه داد: خوشبختانه کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید19 از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به 9 هزار و 466 نفر رسید.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان فارس/ تنها یک شهرستان نارنجی در نقشه کرونایی

براساس آخرین وضعیت ثبت شده درباره شهرستان‌ها و استان‌های کشور استان فارس در وضعیت کم خطر قرار گرفته است. بر این اساس هیچ یک از شهرها و شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار ندارند.

بر اساس آخرین تغییرات نقشه تنها شهرستان ممسنی در وضعیت نارنجی قرار دارد و مابقی شهرستان‌های استان در حالت زرد و آبی هستند که در این میان شیراز به عنوان مرکز استان در وضعیت زرد است.

ثبات در این روند با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل چرخه واکسیناسیون از موضوعات مورد تاکید متولیان بهداشت است. با این حال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پیش‌بینی و آمادگی برای مقابله با موج ششم کرونا در فارس خبر دادند.

متولیان بهداشت و درمان استان فارس معتقد هستند که واکسیناسیون از عوامل مهم در این ثبات است که بر این اساس تاکنون 76 درصد از جمعیت افراد بالای 12 سال زیرمجموعه دانشگاه هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کردند. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و 491 هزار و پنج تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 439 هزار و 468 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 249 هزار و 577 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 58 هزار و 284 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 497 هزار و 752 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

با جان باختن 9 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری به هفت هزار و 218 نفر رسیده است.

همچنین مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به هزار و 203 نفر رسیده که از این تعداد، 160 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

استان قزوین/ مرگ و میر کرونایی 2 برابر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از افزایش 10 درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 99 مورد ابتلای کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-19 استان قزوین شناسایی شد که این آمار در قیاس با روز قبل 9 نفر افزایش پیدا کرده است.

جلال رحمانی با اشاره به افزایش 7 درصدی نرخ بستری‌های روزانه کرونایی گفت: در شبانه‌روز گذشته 46 بیمار کرونایی جدید به علت علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز پیش 3 نفر بیشتر شده است.

وی به کاهش 20 درصدی آمار بیماران بدحال کرونایی هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 12 بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان زیر دستگاه کمک‌تنفسی بستری هستند که این آمار نسبت به روز گذشته 3 نفر کاهش یافته است.

رحمانی همچنین از 3 برابر شدن (افزایش 200 درصدی) موارد مرگ‌ومیر کرونایی روزانه در استان قزوین خبر داد و گفت: در 24 ساعت گذشته 3 بیمار کرونایی بدحال به دلیل علائم بیماری شدید و ضعف جسمانی مفرط جان خود را از دست دادند که این آمار از روز گذشته 2 نفر بیشتر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه به افزایش 18 درصدی موارد روزانه بهبودیافتگان اشاره کرد و افزود: در شبانه‌روز اخیر 60 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار 9 نفر از میزان بهبودیافتگان روز قبل بیشتر شده است.

رحمانی ادامه داد: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های کرونایی فعلی استان قزوین با 6.7 درصد کاهش به 223 نفر رسید که این آمار نسبت به روز گذشته 16 نفر کاهش پیدا کرده است. 

کاشان/ 12 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته

کاشان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و خوشبختانه طی چند روز گذشته این ویروس منحوس در کاشان افت نسبی اما شکننده داشته است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 12 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد هشت بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و سه بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و یک بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل 11 و حداکثر 92 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار 34 و حداکثر 60 ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 88 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 61 بیمار در شهرستان کاشان و 27 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران پنج بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری هشت بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه دو نفر آقا 59 و 95 سال در شهرستان کاشان و یک بیمار خانم 84 سال در شهرستان آران و بیدگل جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 23 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد سه بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار 557 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

 استان کردستان/رنگ‌بندی کرونایی بهبود یافت 

بهروز اخوان ظهر امروز در ارتباط مجازی با خبرنگاران از تغییر و بهبود وضعیت کرونایی در استان خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت کرونا در سقز و مریوان آبی و در دیگر شهرستان‌های کردستان زرد است.

وی از تداوم روند کاهشی ویروس کرونا به دلیل واکسیناسیون گسترده شهروندان خبر داد و گفت: البته شهروندان نباید در این شرایط از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل شوند چراکه رنگ‌بندی کرونا مقطعی بوده و با هرگونه سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی، در کمترین زمان دوباره تغییر پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه تغییر رنگ‌ها بنا به میزان بستری‌های 10روز اخیر در شهرستان‌های استان سنجیده شده است، خاطرنشان کرد: آمار بستری‌های کرونا در موج پنجم در مقایسه با متوسط کشوری بالاتر بود اما در تعداد مرگ و میر همچنان از  سطح کشور پایین‌تر بودیم.

اخوان تأکید کرد: شهروندان در این فصل سرما پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند چراکه خطر در بیخ گوش همه مردم است.

استان کهگیلویه و بویراحمد/ روند نزولی موارد فوتی ادامه دارد

پرویز یزدان‌پناه در نشست ستاد استانی کرونا اظهار داشت: هم‌اکنون 167 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری بوده که 72 نفر مبتلای قطعی و 16 نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

وی با بیان اینکه از مجموع مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد 82 هزار و 70 نفر بهبود یافته گزارش شده است، عنوان کرد: از 387 نمونه دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج و دهدشت که شامل تست‌های PCR حدود  32 درصد موارد مثبت بوده که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد و گچساران و از 59 نمونه  تست سریع 6 درصد مثبت و بیشترین آمار در شهرستان دنا بوده‌ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون یک هزار و 13 نفر در استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و در 72 ساعت گذشته هیچ مورد فوتی به علت کرونا در استان گزارش نشده است.

یزدان‌پناه تصریح کرد: توصیه همیشگی ما این بوده که زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و برقراری تهویه مناسب را جدّی بگیرند، از حضور در  دورهمی‌ها و مراسم‌ها جداً خودداری کنند و از حضور در مکان‌های پرخطر پرهیز کرده و واکسیناسیون خود و خانواده را تکمیل کنند تا شاهد موج‌های بعدی در استان نباشیم.

سید جواد هاشمی‌مهر معاونت سیاسی، امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به شیوع نوع جدید از ویروس کرونا در آفریقا باید نهایت توجه در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس در ابتدای آذرماه، بیان کرد: آموزش و پرورش نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ایجاد تهویه و تهیه ماسک در مدارس نهایت دقت را داشته باشد.

هاشمی‌مهر به برگزاری مراسم‌ها در استان گریزی زد و گفت: سعی شود که برگزاری مراسم‌های تشییع و عروسی به روال گذشته برگردد و از برگزاری هرگونه مراسم شلوغ در استان جلوگیری شود.

وی افزود: نسبت به تزریق همگانی واکسن کرونا در استان تشویق و فرهنگ‌سازی لازم انجام شود و صدور کارت تزریق به افراد برای سهولت شناسایی این افراد در مراجعه به ادارات در دستور کار قرار بگیرد.

براتعلی صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در 237 مورد بازدید در گشت‌های مشترک 16 واحد صنفی پلمپ و به مراجع قضایی معرفی شدند و در این گشت‌ها ده درصد از نیروهای سازمان به کرونا مبتلا شدند.

صالحی افزود: اخبار منتشر شده درباره وضعیت کرونا در استان باعث ایجاد ساده‌انگاری در این موضوع شده‌ است.

استان گلستان/ تعداد بستری‌ها به کمتر از 200 نفر رسید

شهرهای استان گلستان از نظر شیوع کرونا و تعداد مبتلایان تقریبا روند ثابتی را در یکماه گذشته سپری کرده است و هرچند در برخی روزها تعداد موارد جدید بستری به حدود 20 نفر هم رسیده اما آمار بستری‌شدگان دست کم در یکماه اخیر به بیش از 230 نفر نرسیده است.

یکی از دلایل این اتفاق مهم را می‌توان در گسترش و سرعت واکسیناسیون کرونا جست‌وجو کرد. آمارها نشان می‌دهد بیش از 2 میلیون و 249 هزار دز واکسن در استان گلستان تزریق شده است که بیش از 80 درصد جامعه هدف در استان دست کم نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

در کنار این اما هنوز در برخی شهرهای استان میانگین تزریق واکسن کرونا از متوسط استانی و کشوری پایین‌تر است، عمده این مناطق در شهرستان‌های اهل سنت نشین استان واقع شده‌اند و برای اینکه جامعه به ایمنی جمعی برسد، علما و روحانیون اهل سنت در این مناطق پای کارآمده و از هر فرصتی برای تشویق و ترغیب مردم به واکسیناسیون کرونا بهره می‌گیرند.

در کنار حدود 200 هزار نفری که در استان واجد شرایط هستند اما هنوز واکسن کرونا دریافت نکردند، کسانی که واکسن زده اما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند یک خطر بالقوه برای شرایط کرونایی استان و سلامتی مردم هستند.

کارشناسان بهداشتی بارها توصیه کرده و هشدار داده‌اند، واکسیناسیون جلوی ابتلا و مرگ را به طور 100 درصد نمی‌گیرد بلکه شدت بیماری را کاهش می‌دهد بنابراین برای قطع زنجیره انتقال بیماری، در کنار واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هم یک ضرورت است.

طبق آخرین آمار مربوط به دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در حال حاضر 195 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بستری هستند که حال تعدادی از این بیماران وخیم است.

همچنین 2 میلیون و 249 هزار و 376 دز واکسن کرونا در استان تزریق شده که از این تعداد یک میلیون و 265 هزار و 558 دز مربوط به نوبت اول و 977 هزار و 145 دز برای نوبت دوم است.

استان گیلان/ شرایط 52 بیمار وخیم است 

طبق آخرین اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 249 از مبتلایان به بیماری کرونا در حال حاضر در بیمارستان‌های سراسر استان گیلان بستری هستند. 

آمار بستری‌شدگان کرونایی جدید در استان گیلان همچنان روند کاهشی ثثبیت‌شده‌ای دارد و 65 بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته به آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان افزود شده‌اند. 

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 63 نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که قالب این افراد واکسینه نشده‌اند.

همچنین حال 52 نفر از بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های استان وخیم گزارش شده است و به دلیل شدت علائم کرونا و درگیری ریه‌هایشان در شرایط مساعدی به سر نمی‌برند.

گیلان در حوزه واکسیناسیون کرونا همچنان از سایر استان‌ها جلوتر است و انجام دز سوم واکسیناسیون نیز از هفته‌های گذشته در گیلان آغاز شده که تاکنون حدود 38 هزار نفر در استان دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

استان مرکزی/ 5 شهرستان در وضعیت آبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، 5 شهرستان استان مرکزی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم در شرایط کم‌خطر یعنی به رنگ آبی قرار گرفته است.

سیدمحمد جمالیان افزود: زرندیه، ساوه، خنداب، کمیجان و شازند در نقشه جدید رنگ‌بندی  کرونا وضعیت آبی دارند همچنین اراک، فراهان، خمین، دلیجان، تفرش، آشتیان و محلات از توابع استان مرکزی نیز در آخرین گزارش اعلام شده وزارت بهداشت در فهرست مناطق زرد کرونا در کشور طبقه‌بندی شده‌اند و هیچ شهرستانی در استان مرکزی نارنجی و قرمز  نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: این رنگ‌بندی در حالت شکننده قرار دارد و با کمترین کم توجهی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ممکن است به سرعت تغییر کند به ویژه که مواردی از شیوع آنفلوآنزا نیز در استان مشاهده شده و همه باید فاصله‌گذاری اجتماعی و موازین بهداشت فردی و جمعی را رعایت کنند.

وی افزود: افرادی که تاکنون نسبت به تزریق واکسن مردد بودند با توجه به مشاهده سویه جدید این بیماری باید هر چه زودتر برای دریافت واکسن کرونا به مراکز تزریق و واکسیناسیون در استان مراجعه کنند.

استان همدان/ در یک قدمی رنگ آبی

با سرعت و گسترش واکسیناسیون کرونا  در استان همدان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم شاهد بهبود وضعیت کرونا در همدان هستیم.

خوشبختانه روند ابتلا و بستری بیماران کاهش یافته و بیمارستانها  از شرایط بحرانی به شرایط عادی نزدیک شده‌اند. کاهش آمار بیماران بستری سبب شروع اعمال جراحی و درمان‌های غیر اورژانسی بیمارستان‌ها شده و فشار بیماران کرونایی بر روی دوش پرستاران کمتر شده است.

بر اساس اخبار دانشگاه علوم پزشکی همدان، امروز وضعیت شهرستان‌های ملایر، نهاوند و بهار آبی و سایر شهرستانهای استان نیز زرد گزارش شده است.

اگرچه وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده اما همچنان شرایط شکننده و احتمال ورود به وضعیت قرمز و افزایش بیماری وجود دارد.

دکتر محمدمهدی مجذوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته، 617 نفر بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به بیمارستان‌های استان مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران بستری مشکوک و قطعی ابتلا به کرونا در استان 99 نفر است، گفت: روند شیوع گسترش کرونا در استان کاهشی اما رعایت پروتکل‌ها ضروری است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه بیش از 54درصد جامعه هدف در استان، دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند، اظهار داشت: بیش از 70 درصد نیز دز نخست را تزریق کرده‌اند.

مجذوبی افزود: تا امروز 2 میلیون و 240هزار و  848 دز واکسن در استان تزریق شده است.

وی به واکسیناسیون افراد بالای 12 سال اشاره کرد و گفت: بیش از 66 درصد از افراد بالای 12 سال در استان، واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر تاثیر واکسیناسیون بر کاهش بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا، تصریح کرد: تزریق واکسن در استان افزایش یافته و این روند تا تکمیل دوره ادامه خواهد داشت.

مجذوبی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی، حفظ فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در هرگونه دورهمی و تجمعات به کنترل و قطع زنجیره بیماری کمک می‌کند، عنوان کرد: هر چه میزان رعایت مردم بیشتر باشد زودتر به خط پایان بیماری نزدیک می‌شویم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …