پنجشنبه , 30 فروردین 1403

جان دوباره نیروگاه های کشور با تلاش متخصصان داخلی

با تلاش متخصصان داخلی شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران، امسال ۳۰ واحد نیروگاهی کشور جانی دوباره گرفتند و پنج هزار مگاوات برق وارد شبکه سراسری کشور شد.

جان دوباره در تن نیروگاه های کشور با تلاش متخصصان داخلیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ رئیس هیئت مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با اشاره به نقش راهبردی این شرکت درکشور گفت: دانش و فناوری  ساخت قطعات نیروگاهی پیش از این درانحصار کشور‌های آمریکا، آلمان، ایتالیا، سوییس و ژاپن بود که حالا با همت و تلاش جوانان این مرز و بوم، ایران به جمع پنج کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی پیوست.

غلامرضا مهرداد به ساخت پره و کمپرسور توربین‌های بخار و گاز اشاره کرد و افزود:  پیش از این  توانایی ساخت  این پره وکمپرسور‌ها در دست کشور‌های امریکا وروسیه بود و حالا با تولید در داخل کشور، ۴ هزارقطعه با ۶۰ درصد کمتر از قیمت نمونه خارجی ساخته شده است.

او به تعمیر و وارد مدار کردن روتور نیروگاه سیکل ترکیبی یزد هم اشاره و تصریح کرد: سازنده اصلی روتور شرکت آمریکایی بود که با توجه به  تحریم‌ها  خدمات جدیدی ارائه نکردند و آنرا قابل تعمیر ندانستند، اما متخصصان این شرکت درمدت ۴۵ روز آنرا تعمیر و وارد مدار کردند. با بازسازی  این روتور ۴میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

رییس هییت مدیره شرکت به بومی سازی دیسک‌های روتور توربین‌های گازی نیز اشاره کرد و گفت: این دیسک‌ها  قطعه اصلی روتور به شمار می‌رود. در کشور ۶۰ روتور بیش از ۴۰ سال درحال فعالیت هستند که روبه زوال است ، اما با تلاش ۱۵ جوان متخصص درمدت ۵ ماه موفق به طراحی و ساخت این قطعه شدیم.

او با اشاره به ساخت و تعمیر سه نیروگاه درعراق تصریح کرد: با یک سوم قیمتی که دیگر کشور‌ها به عراق پیشنهاد کرده بودند خدمات ارائه کردیم.

متخصصان این شرکت قرار هم هست تا پایان امسال چهار طرح تحقیقاتی را اجرایی کنند که با بومی شدنشان انحصار ساخت از دست ۵ شرکت آمریکایی و اروپایی خارج می‌شود و ۱۰ میلیون دلار صرفه جویی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

تعمیرات نیروگاهی ایران ۴۰ سال پیش باهدف پوشش دهی به تعمیرات اساسی وبازسازی انواع توربین‌های بخاز، گاز و ژنراتور‌های سنگین کشور احداث شد و با  تحریم شدن ایران محصولات وخدمات آن به خودکفایی رسیده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …