شنبه , 1 اردیبهشت 1403

توجه بیشتر والدین به آسیب های فضای مجازی در بین دانش آموزان

رییس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز گفت: انتظار می رود والدین نسبت به آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی در بین فرزندان دانش آموز خود توجه کنند.

توجه بیشتر والدین به آسیب های فضای مجازی در بین دانش آموزانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، علی رحمانی با اشاره به اینکه روند طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی و روانی در مدارس استان نیاز به همراهی والدین با مدارس دارد، افزود: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در گروه سنی دبیرستان بروز پیدا می‌کند و امروزه با افزایش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی در بین دانش آموزان مواجه هستیم.

به گفته رییس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز: به طور کلی سه عامل فرد، خانواده و جامعه در بحث آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و در گروه سنی کودکان و نوجوانان، خطرات مختلفی را شامل می‌شود که به دلیل مقتضیات سنی، خطرجویی، هیجان‌طلبی و کنجکاوی به‌ویژه در بین نوجوانان با تأثیر پذیری از فضاهای مجازی این آسیب‌ها را دوچندان می‌کند.

او اضافه کرد: با شیوع بیماری کرونا، ایجاد اوقات فراغت طولانی مدت، قرنطینه‌های خانگی و از سوی دیگر معضلات اقتصادی ایجاد شده در پی آن موجب شده است تا بخشی از تاثیرگذاری خانواده به واسطه افزایش تنش‌های خانوادگی و استرس درون منزل تحت تأثیر قرار گیرد.

رحمانی با بیان اینکه سلامت روان، امنیت و آرامش درون محیط خانواده که از مسیرهای اصلی مقابله با آسیب‌های اجتماعی می باشد امروز کمتر مورد توجه قرار می گیرد، افزود: تعطیلی مدارس و غیر حضوری شدن آموزش‌ها تعاملات بین فردی دانش آموزان و همچنین دانش آموزان و معلمان را به حداقل رساند و خود این مساله نیز زنگ خطر افزایش آسیب‌های اجتماعی را در گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان به صدا درآورد.

رییس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز گفت: والدین نباید به بهانه اشتغال خود، فرزندانشان را به حال خود رها کنند، بلکه باید مراقب رفت و آمدها و دوستی‌های آنها باشند.

رحمانی آسیب‌های اجتماعی را در کمین دانش آموزان البرزی دانست و آموزش و پرورش را بهترین بستر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار آورد.

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز ادامه داد: دانش آموزان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی و آینده سازان جامعه هستند و برطرف سازی مشکلات و نیازهای روحی و جسمی آنها ضروری است.

رحمانی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را از ریشه درمان کنیم باید بر آموزش و توانمندسازی دانش آموزان و اولیای آنها تمرکز کنیم و قطعاً در صورت اهتمام دستگاه‌ها و اجرای دقیق طرح نماد در مدارس می‌توان شاهد کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی بود که این مهم درالبرز دنبال می شود.

او با بیان اینکه طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان یکی از محوری‌ترین طرح‌های آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، اظهار داشت: این طرح شامل شناسایی، غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایت‌های روانی و اجتماعی دانش آموزان در مقابل رفتارهای پر خطر است.

او گفت: متولی و مطالبه گر اصلی این طرح آموزش و پرورش است که با مشارکت ۹ دستگاه عضو ائتلاف در راستای اثربخشی این طرح تلاش می‌کنند.

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابرآسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز عنوان کرد: دادگستری با حمایت قضایی از دانش آموزان و خانواده‌های آنها، بهزیستی با آموزش، پیشگیری و مداخله به هنگام، علوم پزشکی با ارائه خدمات غربالگری و درمانی، نیروی انتظامی با پاکسازی حاشیه مدارس از معتادان و فروشندگان مواد و همچنین ارائه خدمات و آموزش‌های انتظامی در مدارس و سایر اعضای عضو با حمایت‌های مالی، معیشتی و مددکاری می‌توانند به طور منسجم و شبکه‌ای در اجرای مطلوب طرح مشارکت کنند.

او اضافه کرد: این طرح به منظور مراقبت دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی است لذا اجرای دقیق طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان( نماد)گامی در جهت برخورد با علل و ریشه‌های بروز آسیب‌های اجتماعی است.

رحمانی افزود: رشد آسیب‌ها و افزایش معضلات اجتماعی در جامعه تهدیدی جدی برای نسل نوجوان و جوان به شمار می‌رود که در این راستا طرح نماد به منظور مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پر خطر و آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …