شنبه , 8 اردیبهشت 1403

تشکیل یک پرونده قضایی دیگر برای برداشت سیاه نیشکر در خوزستان

محمدجواد اشرفی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: کارگروه کاهش آلودگی هوای استان به صنایع آلاینده اعلام کرده که به ویژه در شرایط آلودگی هوا از هر گونه فعالیت که منجر به تشدید آلودگی شود خودداری کنند، اما شرکت نیشکر دهخدا به این موضوع توجه نکرد و در روزهای اخیر که با پدیده گرد و غبار و پایداری هوا درگیر بودیم، مزارعش را آتش زده است.

وی افزود: با وجودی‌که این واحد قبلا پرونده‌ای در مرجع قضایی داشت، بازهم علیه آنها شکایتی به دادگاه ارائه شد.

اشرفی با تاکید بر لزوم بازنگری قوانین درباره آلاینده‌ها، اضافه کرد: قوانین و احکامی که از مراجع قضایی صادر شده، در برابر آتش‌زدن مزارع نیشکر بازدارندگی لازم را ندارد چرا که به صورتی نبوده که متخلفان احساس کنند در صورت تکرار با آنها برخورد می‌شود و نتیجه این است که ما هر سال شاهد آتش زدن مزارع هستیم.

وی درباره برخورد با آتش‌سوزی مزارع در واحدهای دیگر شرکت توسعه نیشکر در روزهای اخیر، گفت: شرایط کشت و صنعت دهخدا به لحاظ نزدیکی با مناطق مسکونی شهری و روستایی خاص است و اثرگذاری آتش‌سوزی‌ها هم بیشتر است، به همین دلیل پرونده قضایی علیه این واحد تشکیل شده است.

اشرفی با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر به تعهدات خود در زمینه افزایش سالانه برداشت سبز عمل نکرده، افزود: این شرکت از سوی مراجع قضایی استان مکلف شده بود که سالانه پنج درصد بر سطح برداشت سبز بیفزاید اما این تعهدات عملی نشده است.

وی تاکید کرد: ما مشکلات نیشکر را به مراجع قضایی و نظارتی استان گزارش کردیم، و در حال حاضر آن چیزی که از عهده سازمان حفاظت محیط زیست برمی‌آمد انجام شده، اکنون باید دستگاه‌های نظارتی برخورد لازم را با آنها داشته باشند.

اشرفی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همچنان به وظیفه نظارتی و حاکمیتی خود متعهد است و با پیگیری‌های مستمر تلاش دارد این روند به سمت بهبودی باشد.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از الزامات برای شرکت توسعه نیشکر، کاشت و جایگزینی گونه‌هایی است که برگ سبز کمتری داشته باشند که قرار است در این زمینه مطالعاتی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز پیش از این اعلام کرده بود: واحد کشت و صنعت نیشکر دهخدا به دلیل آتش زدن مزارع و آلوده کردن هوا در برخی مناطق اهواز در تاریخ ۲۵ بهمن ماه اخطار دریافت کرده است.

برداشت سیاه از مزارع نیشکر (با روش آتش زدن مزارع) در ۲ هفته گذشته با وجود شرایط ناسالم و خطرناک هوا در اهواز، کارون، باوی و شادگان، به دلیل پایداری هوا و گرد و غبار، همچنان ادامه داشته و کاربران فضای مجازی تصاویری از آتش‌سوزی در مزارع واحدهای امیرکبیر و دهخدا منتشر کرده‌اند.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که هفت واحد نیشکری و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار مزرعه دارد زمان برداشت آنها از حدود مهر آغاز و تا اردیبهشت سال بعد ادامه می‌یابد.

کشت و صنعت دهخدا در شمال اهواز، در شهرستان باوی واقع است که آتش زدن مزارع علاوه بر روستاهای اطراف، شهرهای اهواز و شیبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پاییز پارسال در جلسه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان، خواستار توقف برداشت سیاه از مزارع نیشکر دهخدا در همه شرایط به دلیل همجواری با مناطق مسکونی را خواستار شده و گفته بود: پرونده شرکت نیشکر دهخدا به دلیل تخلف و سوزاندن مزارع در زمان وارونگی هوا در روزهای اخیر، دوباره به مراجع قضایی ارجاع شده است.

طبق گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، شرکت توسعه نیشکر در سال ۱۳۹۵ نیز مکلف شده بود که برداشت سبز از مزارع را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و پس از آن هر سال با افزایش ۱۵ درصدی (در یک دوره پنج ساله) برداشت سیاه را به صفر برساند ولی این تعهدات محقق نشده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …