سه شنبه , 4 اردیبهشت 1403

بسترهای لازم برای حضور دانشگاه‌های نسل چهارم شکل نگرفته است

به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا فیروزی بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر در محل اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، اظهار کرد: ایده‌ی برگزاری جشنواره‌ی ملی امیرکبیر حدود ۶ سال پیش با این دید که پایان نامه‌هایی که نگاه کاربردی دارند، را هدف گذاری کنیم و آنها را شناسایی کنیم اجرا شد.

وی بیان کرد: این ایده از سوی جهاد دانشگاهی با همکاری اتاق بازرگانی مطرح و پیگیری صورت گرفت و با تعامل این دو سازمان، این ایده به مرحله‌ی عملیاتی رسید و منجر به این شد که به جشنواره‌ای با عنوان جشنواره‌ی ملی طرح‌ها و پایان نامه‌های کاربردی کارفرما محور با عنوان امیر کبیر دست یابیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز تصریح کرد: سال گذشته اولین دوره‌ی این جشنواره با مشارکت بیش از ۱۰۰ پایان نامه‌ی دانشجویی کارفرما محور اجرا شد، که ۲۰ دی سال گذشته اختتامیه جشنواره بود.

وی در خصوص اهمیت این موضوع خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌ی ارتباط بین صنعت، دانشگاه و جامعه نیاز بیک گفتمان مشترک داریم. در حال حاضر این‌طور نباید گفت که فقدان این گفتمان وجود دارد اما واقعیت مطلب این است که ما در این باره با ضعف روبرو هستیم.

فیروزی گفت: در حوزه‌ای که یک گفتمان مشترک بین دانشگاه، جامعه و صنعت وجود دارد، نیازمند این هستیم که این زبان مفاهمه و گفتمان را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های ایجاد آن پرداختن به ظرفیت‌های است که بین دو حوزه وجود دارد و اینکه چه بسترهای جدیدی را می‌توان شکل داد که ارتباط نظام مند و دارای ساختار ایجاد کنیم و به این سمت حرکت کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز اظهار کرد: در الگوهای جهانی با دانشگاه‌هایی روبرو هستیم که، نسل چهارم را پشت سر می‌گذارند. ما چهار نسل دانشگاهی را تجربه کردیم، دانشگاه‌های نسل چهارم به عنوان آخرین دستاوردها در حوزه‌ی جهانی در حال حاضر، مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه در الگوهای جهانی به شکل خیلی خوب در نسل چهارم اتفاق افتاده است، بیان کرد: دانشگاه‌های هاروارد و … با حمایت‌های خیلی خوبی که در حوزه‌ی نوآوری‌ها و اختراعات داشته‌اند، بنگاه‌ها و شرکت‌های جدیدی راه اندازی کردند و شرکت‌ها در دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند.

فیروزی با بیان اینکه از این رو این دانشگاه‌ها با توجه به حمایت‌های مالی به شکل خیلی خوبی به تولید تجاری رسیده‌اند، تصریح کرد: یعنی دانشگاهی که روزی صرفاً در حوزه‌ی علم و تولید علم فعالیت داشت الان به نقطه‌ای رسیده است که خودش بنگاه داری می‌کند و این نشانه ایست برای همه ی جوامعی که این دنیای جدید را تجربه نکردند دانشگاه‌ها را الگو قرار دهند.

وی با بیان اینکه در جامعه ما بسترهای لازم برای حضور دانشگاه‌های نسل چهارم شکل نگرفته است، خاطرنشان کرد: خیلی حوزه‌ها هنوز شکل دولتی را دارند ما هنوز شکل خصوصی را به آن معنا تجربه نکردیم و در کشورهای توسعه یافته تمامی پارک‌های علم و فناوری و تمامی شهرک‌های تحقیقاتی و مراکز رشدی که وجود دارند همه در بخش خصوصی است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: اما متأسفانه در جامعه‌ی خودمان هنوز این تجربه را نداشتیم که به طور گسترده شهرک‌های تحقیقاتی یا پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را در حوزه‌ی خصوصی راه اندازی کنیم.

وی اظهار کرد: اما همچنان بیشترین تجربه‌ای که داشتیم در حوزه‌ی دولتی بوده است که این تفاوت‌ها در یک بخش نیازمند اینست که ما یک تغییر مسیر در سیاست گذاری ها در سطح کشور در این حوزه‌ها داشته باشیم و در جاهایی نیز این ظرفیت را برای بخش خصوصی ایجاد کنیم که آنها این توانمندی را داشته باشند تا در این حوزه‌ها بتوانند گام بردارند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …