جمعه , 14 اردیبهشت 1403

بانوان چهارمحال و بختیاری از آموزش‌های طب انتقال خون بهره‌مند می‌شوند

مرضیه جلیل‌پور روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا به انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل انتقال خون استان در این راستا اشاره کرد و افزود: علاوه بر ارائه آموزش‌های حوزه انتقال خون، امکان انجام آزمایش‌های مرتبط با بیماری‌های قابل‌ انتقال از خون و فرآورده‌های خونی به صورت رایگان برای بانوان شرکت‌کننده در این دوره‌ها فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ اهدای خون و فرآورده‌های سالم خونی، ارتقای سطح مشارکت بانوان در فعالیت‌های داوطلبانه و توانمندسازی آنان به‌ عنوان سرمایه‌های انسانی از دیگر اهداف اجرای این طرح آموزشی در تمامی شهرستان‌های استان است.

جلیل‌پور با بیان اینکه مشکلات ناشی از کم‌خونی در بسیاری از بانوان رایج است، یادآور شد: حضور آنان در برنامه آموزشی و سپس انجام آزمایش‌های اولیه مرتبط با انتقال خون موجب آگاهی بخشی آنان در این مورد شده و شرایط را برای ارتقای سلامت بانوان مهیا می‌کند، به ویژه آنکه افراد آموزش دیده می‌توانند اطلاعات را به اعضای خانواده و اطرافیان خود نیز منتقل کرده و در ترویج فرهنگ اهدای خون نقش‌آفرینی کنند.

وی امکان بازدیدهای علمی از مراکز انتقال خون و آشنایی با روش‌های آزمایشگاهی در آماده‌سازی فرآورده‌های خونی سالم و هدف‌گذاری روستاها و شهرهای کمتر دیده شده در طرح‌های آموزشی را از دیگر موارد اجرایی در قالب تفاهم‌نامه با اداره کل انتقال خون استان عنوان کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۹۷ تاکنون در مجموع ۳۵ طرح و تفاهم‌نامه همکاری استانی و ملی با دستگاه‌های اجرایی برای توانمندسازی بانوان در حوزه‌های مختلف منعقد و اجرایی شده است، افزود: با توجه به ضرورت کاهش آسیب‌های اجتماعی لازم است دستگاه‌های اجرایی در راستای آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی در حوزه بانوان و به‌روزرسانی این نوع از آگاهی‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها اقدامات موثرتری را شکل دهند.

وی بیان توانمندی‌های بانوان را در ارتقای سطح فعالیت‌های آنان در جامعه موثر دانست و یادآور شد: هم‌اکنون بانک اطلاعاتی جامعی از زنان کارآفرین، بانوان فعال در بخش‌های مدیریتی، مدال‌آوران ورزشی، بانوان ایثارگر و بانوان بدسرپرست و سرپرست خانواده در استان گردآوری شده است و تلاش می‌شود به زودی اطلاعات مشخصی نیز از بانوان فعال در شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز جمع‌آوری شود تا بتوان برای اجرای برنامه‌های توانمندسازی علاوه بر استفاده از ظرفیت بانوان، برنامه‌ریزی مطلوب‌تری را نیز انجام داد.

جلیل پور تصریح کرد: پررنگ شدن نقش رابطین بانوان در مجموعه دستگاه‌های اجرایی و گسترش فعالیت حوزه بانوان در این مجموعه‌ها می‌تواند به ارتقای سطح دانش بانوان در حوزه‌های مختلف کمک کند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …