دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403

انحصارگرایی کسب و کارها در کیش شکسته می شود

به گزارش ایرنا، محمدرضا نوایی لواسانی چهارشنبه شب در گفت و گوی تلوزیونی خود با شبکه کیش اظهار داشت: اقتصاد مبتنی بر نفت همواره در دوران قبل و بعد از انقلاب به بسیاری از فعالیت ها سایه انداخته و باعث شده که به فضای کسب و کار، تولید کارافرینی اهمیت داده نشود.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی برخی از اهداف روی ریل گرفت اما در برخی موارد از جمله اقتصاد، کسب و کار  به نقطه قابل قبولی نرسیده ایم که رهبر معظم انقلاب اسلامی از دهه ۸۰ تا کنون بخشی از نامگذاری های سال را به اقتصاد اختصاص داده و همیشه بر جدایی اقتصاد از نفت تاکید کرده اند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه مناطق آزاد تجاری در دنیا به جهت اهمیت خود در رونق اقتصادی تاسیس شده است اظهار داشت: این باعث شد کشور ما هم در دهه ۷۰ نسبت به تاسیس این مناطق بگیرد تا بتواند گامی در توسعه اقتصادی به ویژه حوزه بین الملل بردارد.

وی اضافه کرد: اقتصاد نفتی بر روی فعالیت های مناطق آزاد تجاری نیز تاثیر گذاشته و به مرور زمان در سه دهه گذشته باعث خروج این مناطق از ریل اصلی و اهداف خودش شده به طوریکه برخی رفتارها بر خلاف قوانین آن است.

نوایی لواسانی افزود: طولانی بودن صدور مجوز بروکراسی کسب و کارها، انحصار در برخی فعالیت ها، امضاهای طلایی از جمله مشکلاتی بوده که در این مدت گریبان گیر مناطق آزاد تجاری شده است و سازمان منطقه آزاد کیش در دولت سیزدهم به دنبال حذف این موارد است.

وی اضافه کرد: در این راستا برای اصلاح فرآینده ها در حال تدوین و اصلاح شیوه نامه ها در بخش های مختلف هستیم که مهمترین هدف در این بین شکستن انحصارگرایی در فعالیت ها طبق قانون و تاکیدات قوه قضاییه و دولت، حذف سلیقه گرایی است.

۲۰ هکتار زمین برای ساخت مسکن کیشوندان تخصیص یافته است

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در بخش دیگری از گفت و گوی خود با اشاره به اینکه مشکلات حوزه مسکن این جزیره از موضوعات پر اهمیت است که بیشتر افراد درگیر آن هستند گفت: افزایش نرخ قیمت مسکن در این منطقه بیشتر به علت رشد قیمت این کالا در کشور است.

وی اضافه کرد: اما مولفه های مختلفی از جمله کاهش عرضه به علت قیمت تمام شده و محدودیت اراضی در جزیره، جواز و زمین و بروکراسی های اداری دیگر دلایل افزایش نرخ مسکن در جزیره است.

نوایی لواسانی یادآور شد: سازمان منطقه آزاد کیش به صورت مداوم رفع این مشکل را در دستور کار قرار داده و برای این مهم ۲۰ هکتار از اراضی جزیره برای ساخت مسکن کیشوندان در چهار مرحله پنج هکتار را تخصیص داده است.

وی گفت: واحدهای مسکونی در این جزیره به صورت پیش ساخته دنبال خواهد شد و واحدها نیز به صورت ساخت و مشارکتی (BOT) به بهره برداری می رسد تا شاغلان در جزیره با همکاری سازمان منطقه آزاد و فعالان اقتصادی به صورت استجیاری در آنها سکونت داشته باشند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه این سازمان برای اجرای این به دنبال نفع اقتصادی نیست یادآور شد: همچنین اصلاح آیین نامه های کمیسیون های املاک داران با فعالان این عرصه از دیگر موارد در دست اقدام است.

سازمان منطقه آزاد محل فعالیت کلینیک تامین اجتماعی را تامین می کند

نوایی لواسانی با بیان اینکه مردم کیش در حوزه دریافت خدمات درمانی مظلوم واقع شده اند افزود: سازمان تامین اجتماعی علی رغم تعداد بالای بیمه شدگان تا کنون درمانگاهی در این جزیره تاسیس نکرده که این موجب بروز برخی نارضایتی ها شده است.

وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد ایجاد پیگیری این درمانگاه از سوی سازمان تامین اجتماعی را از مدیریت استان و کشور پیگیری می کند و در این راستا اماده هستیم تا روند احداث ساختمانی را به صورت موقت در اختیار تامین اجتماعی برای راه اندازی قرار دهیم.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش افزود: همچنین در راستای افزایش سطح پوشش خدمات درمانی پایگاه سیار سلامت از یک ماه قبل آغاز شده و تا کنون با پنج نوبت فعالیت در جزیره هندورابی، محلات کمپ سحر، کرمانشاهان، ، مسجد خانم و مسجد حضرت رسول اکر (ص) به ۹۰۰ نفر به صورت رایگان خدمات ارایه کرده است.

توسعه زیرساخت ها لازمه توسعه اقتصادی جزیره کیش است

نوایی لواسانی با بیان اینکه هم اکنون اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی از دیگر برنامه های این سازمان است اضافه کرد: انتظار می رود با اتمام این طرح ها بین چهار تا پنج هزار شغل جدید در جزیره ایجاد می شود.

وی گفت: حضور این میزان نیروی کار و خانواده های مختلف به واسطه اتمام طرح های مسکونی نیازمند تامین زیرساخت ها است که در این راستا با ۲ شرکت برای جذب سرمایه گذاری در افزایش توان تولید آب و برق رایزنی شده است.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش یادآور شد: فروش شبکه های زیر ساخت های از جمله آب و برق بزرگترین آسیب در این حوزه را به کیش وارد کرده و تلاش می کنیم با ایجاد رقابت باعث توسعه کیفیت و کمیت این خدمت در جزیره باشیم.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …