جمعه , 31 فروردین 1403

انتشار کتاب زهرشناسی جانوری در انتشارات موسسه رازی

انتشار کتاب زهرشناسی جانوری در انتشارات موسسه رازیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز البرز، پروفسور عباس زارع میرک آبادی گفت: تاکنون کتاب های دیگری در زمینه جانوران سمی توسط زنده یاد دکتر لطیفی، دکتر فرزان پی، دکتر نوید پور و دکتر گودرزی منتشر شده است که رویکرد اصلی آن ها درباره بایو سیستماتیک جانوران و شناسایی آن ها بوده و به ندرت به موضوع زهر جانوران پرداخته شده است.

وی ادامه داد: جامعه علمی کشور و دانشجویان به اطلاعاتی جامع تر درباره زهر جانوران سمی نیاز داشت و جدید زهر شناسی  با هدف دسترسی جامعه علمی کشور و دانشجویان به این اطلاعات که حاصل تحقیقات انجام شده در موسسه رازی و دیگر مراکز مرتبط بود، تدوین شد ه است.

زارع میرک آبادی  افزود: این کتاب در ۱۲ فصل شامل زهرشناسی مارهای خشکی، زهرشناسی عقرب ها، عنکبوت ها، زنبورها، قورباغه ها و وزغ های سمی، جانوران دریایی، مورچه آتشین، مارمولک های زهر آگین، هزارپا، کنه ها، پرندگان سمی  و موش دم کوتاه تالیف و سعی شده است در ابتدای هر فصل خصوصیات، ریخت شناسی و توزیع جغرافیایی این جانوران خلاصه وار توضیح داده شود اما بیشترین مطالب این کتاب مربوط به زهرشناسی آن جانور است.

وی بیان داشت:: همچنین علاوه بر زهرشناسی، تلاش شده در ارتباط با کمک های اولیه پس از گزش و درمان حتی نوع درمان در بیمارستان پرداخته شود.

استاد تمام پژوهش موسسه رازی، با اشاره به این که نگارش کتاب پنج سال طول کشید و امسال توسط انتشارات موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به چاپ رسید، گفت: در کتاب زهرشناسی جانوری به حدود ۵۰۰ مرجع از جمله مقالات تحقیق شده در موسسه رازی که نشان می دهند از زهر جانوران زهرآگین می توان در درمان برخی بیماری های لاعلاج استفاده کرد، ارجاع شده است.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کرج مستقر است. 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …