چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403

انتخاب رشته تحصیلی باید با حوصله، دقت و صبر انجام شود

معصومه اندجی عصر شنبه درهمایش مجازی انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم در بستر شبکه آموزشی شاد مرکز مشاوره استانی روانشناختی رازی درکرج اظهارداشت: انتخاب رشته در عین مهم ، پیچیده و حساس بودن امری ساده است که دانش آموزان و والدین باید به آن توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب رشته برخلاف تبلیغات پر زرق و برق معجزه ندارد، خاطرنشان کرد: انتخاب رشته دارای اصولی است که اگر درست عمل شود درواقع معجزه ای برای شما به همراه دارد.

وی بیان داشت: طرح هدایت تحصیلی چند سالی است با هدف انتخاب رشته متناسب با علاقه، توانایی و استعداد دانش‌آموزان در مدارس متوسطه دوره اول اجرا می‌شود.

اندجی یادآورشد: مشاوران مدارس نه تنها در زمان انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم بلکه درطول سال تحصیلی در قالب طرح فرآیند هدایت تحصیلی به دانش آموزان و خانواده ها توصیه می کنند تا با در نظر گرفتن شرایط ، استعداد، علاقه و همچنین نیاز جامعه نسبت به آینده تحصیلی و شغلی خود و فرزندانشان تصمیم گیری کنند.

وی انتخاب و ثبت نام دررشته های مختلف تحصیلی در دوره دوم متوسطه را منوط به ترتیب اولویت بندی درپایه نهم دانست و عنوان کرد: ملاک انتخاب رشته و اولویت رشته ها براساس سوابق تحصیلی، ظرفیت شاخه و رشته و بررسی های مشاوره ای است که در نمون برگ هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم ثبت شده است.

وی گفت : هیچ اجباری برای ترغیب دانش آموزان به انتخاب رشته تحصیلی از سوی مشاوران در مدارس صورت نمی گیرد.

روانشناس البرزی افزود : برخی والدین فکر می کنند دانش آموزان باید وارد بهترین رشته و نه مناسب ترین رشته شوند و البته بهترین رشته به تصور آنها علوم تجربی و ریاضی است.

وی ادامه داد: لازم است این باور قدیمی و کهنه که دانش آموزان ضعیف باید در رشته های شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای ادامه تحصیل دهند، با فرهنگسازی از میان برداشته شود و اولیا نقش استعداد، تمایل دانش آموزان و آزمون های مشاوره ای را جدی بگیرند.

اندجی دراین همایش در زمینه تصمیم گیری یا صرفا انتخاب رشته ، منابع انتخاب رشته چه کسانی هستند،باید ها ونبایدها در انتخاب رشته، چهار مدل انتخاب رشته، صفر تا صد فرایند انتخاب رشته ، دوره های تحصیلی، سهمیه هاونحوه گزینش دانشجو، آشنایی با زیر گروهها و زمان کدام گزینه است؟ انتخاب رشته، شناخت رشته و معرفی رشته برای دانش آموزان پایه نهم و اولیای آنان سخن گفتند.

مرکز مشاوره رازی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز واقع در چهارراه طالقانی در زمینه انتخاب رشته ،انتخاب مسیر زندگی آماده ارائه خدمات مشاوره ای به دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم درانتخاب رشته تحصیلی و دانشگاهی است و والدین و دانش آموزان می توانند با شماره های ۰۲۶۳۴۴۲۹۰۹۸ و ۰۲۶۳۴۴۲۹۰۹۹ تماس بگیرند.

استان البرز ۴۷۳ هزار دانش آموز دارد که امسال ۳۷ هزار و ۲۷۹ دانش آموز پایه نهم انتخاب رشته می کنند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …