پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

افتتاح دبیرخانه مجمع جهانی سادات در کرج

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب‌الدین طباطبایی بعدازظهر شنبه در مراسم افتتاح دبیرخانه مجمع جهانی سادات که در سالن همایش فرودگاه پیام کرج برگزار شد، در خصوص تاریخچه این مجمع اظهار کرد: در دوره عباسیان دستگاه نقابه‌السادات بعد از دوره اموی شکل گرفت، چراکه عباسیان از سادات و بنی هاشم محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: براین اساس برای اینکه دستگاهی داشته باشند که متکفل امور سادات باشد و بتواند حقوق سادات (خمس) را بین آنها تقسیم کند، نقیب السادات را انتخاب می‌کردند که مشکلات و مسائل را به حکومت منتقل و او واسطه بین مردم و حکومت بوده است.

رئیس مجمع جهانی سادات کشور با بیان اینکه دستگاه نقابه السادات در حکومت‌های پادشاه‌های مسلمان ایران ادامه داشت، تصریح کرد: براین اساس این دستگاه به طور خاص در دوره صفویه شکل تشکیلاتی و بسیار محترم پیدا کرد، زیرا صفویه از سادات بودند و مذهب رسمی ایران را به مذهب تشیع اختصاص داده بودند.

وی خاطرنشان کرد: تا اواخر دوره قاجار دستگاه نقابه السادات در حکومت‌های پادشاهی ایران تشکیلاتی داشت و پس از آن به کلی منحل شد.

طباطبایی ادامه داد: بعد از انقلاب وقتی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت (ع) شکل گرفت، حرکت‌هایی برای گردهمایی مجمع سادات اتفاق افتاد و صرفاً در حد جلسه و گردهمایی برگزار شد.

وی با بیان اینکه سرانجام در سال ۱۴۰۰ مجمع جهانی سادات مستقلاً با مجوزهای رسمی از وزارت کشور اعلام حضور کرد، گفت: براین اساس این مجمع درصدد است با نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها ارتباط مستقیم و مستمر داشته باشد و تشکیلات ما در استان‌ها با مدیریت اشخاصی است که از سوی نمایندگان ولی فقیه معرفی و تأیید شده اند.

رئیس مجمع جهانی سادات کشور با بیان اینکه مجمع جهانی سادات تشکیلات مردم نهادِ عملگرا محسوب می‌شود، اظهار کرد: از این رو باید چابک، عملیاتی و در دسترس عموم مردم باشد، ضمن اینکه امنای کشور و امنای جامعه متولی امر باشند.

وی با بیان اینکه مهمترین محورهای در دستور کار مجمع جهانی سادات احیای جایگاه معنوی سادات در کشور و جهان اسلام است، تصریح کرد: در مجموع می‌خواهیم سادات را به عنوان یک پدافند غیر عامل معنوی در جامعه فعال کنیم تا ارزشهای دینی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه فعال شود.

طباطبایی دومین هدف مجمع جهانی سادات را تدوین نسب‌شناسی و شجره‌نامه سادات دانست و بیان کرد: حفظ نسل و خانواده سادات از آسیب‌ها یکی از دیگر از وظایف مجمع جهانی سادات محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه توانمندسازی سادات نیازمند، مجمع جهانی سادات متعهد است تا سادات شریف و محجوب کشور را که به لحاظ مالی مستضعف هستند تقویت و مشاغلی تعریف شده را برای آنها فراهم کند.

رئیس مجمع جهانی سادات کشور با اشاره به کمک تحصیلی به سادات نخبه نیازمند در کشور گفت: در حوزه پزشکی باید تمهیداتی اتخاذ شود تا سادات پزشک نسبت به درمان سادات نیازمند اقدام نماید.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم جایگاه سادات احیا شود برای اینست که جامعه را از برخی آسیب‌ها مصون کنیم از این رو خدمات برای عموم افراد تعریف می‌شود.

طباطبایی متذکر شد: ۱۰ میلیون نفر سادات در کشور وجود دارد به غیر از آنها افرادی که مادر آنها سادات است نیز جزو سادات محسوب می‌شوند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …