شنبه , 8 اردیبهشت 1403

اجرای طرح افزایش ۲ برابری وزن بره در چهار باغ

فرماندار چهارباغ استان البرز گفت: برای نخستین بار در کشور طرح تحقیقاتی و دانش بنیان پرواربندی با هدف افزایش وزن بره تا مرز ۲ برابر با موفقیت در این شهرستان اجرا شد.

اجرای طرح افزایش ۲ برابری وزن بره در چهار باغبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، قدرت اله شمیرانی در حاشیه بازدید از طرح‌های مرتعداری و دامداری مجری این طرح در شهرستان چهارباغ گفت: این طرح با همکاری تعدادی از دانشجویان پژوهشگر دانشگاه تهران تا حصول نتیجه مثبت اجرا و عملیاتی شد.

فرماندار چهارباغ استان البرز افزود: دستیابی به ۲هدف «کاهش هزینه نهاده‌های دامی» و «افزایش وزن بره نژاد سنگسری» تا ۲ برابر، موفقیتی است که بهره گیری از آن تحولی درخور توجه در بستر رشد دامپروری کشور به ارمغان می‌آورد.

شمیرانی گفت: مجریان این طرح پس از پنج سال تحقیق موفق شدند بابهره گیری از فناوری نوین در یک دوره سه ماهه وزن بره نژاد سنگسری را تا ۲ برابر حد معمول افزایش دهند.

فرماندار چهارباغ همچنین به تلاش وافر این محققان در تولید مکمل غذایی خوراک دام با نام کنستانتره «سیلاژ» در چارچوب این طرح اشاره کرد و افزود: این مکمل غذایی به عنوان خوراک دام، از ارزش بسیار بالایی در افزایش وزن و سلامت دام برخوردار است.

شمیرانی گفت: تحقیقات انجام شده بیانگر آن است که با استفاده از این مکمل در خوراک دام در یک دوره ۴۵ روزه وزن دام ۳۰ الی ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

او استفاده از اینگونه فناوری‌های نوین را بستر ساز روند افزایش درآمد زایی دامداران روستایی و ایجاد تحول در دامپروری‌ها عنوان کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چهارباغ نیز در جریان این بازدید با اشاره به فواید استفاده از این مکمل غذایی جدید «کنستانتره سیلاژ» در پرواربندی دام سبک گفت: با توجه به تقاضا فراوان برای دریافت این کنستانتره به ویژه از سوی عشایر، در پی توسعه ظرفیت و تولید انبوه آن هستیم.

اکرم عزیزی افزود: با اجرایی شدن این طرح به صورت ملی، هزینه دامداران برای خرید نهاده‌های دامی تا مرز ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

او گفت: با مصرف این خوراک بره‌ها روزانه ۳۲۰ گرم افزایش وزن خواهند داشت، درصورتی که در شرایط عادی وزن یک بره حداکثر از ۱۵۰ گرم تجاوز نمی‌کند.

او ادامه داد: بره معمولی اگر ۲۰ کیلو گرم وزن داشته باشد چهار کیلو گرم آن دنبه است، اما با اجرای طرح استفاده از این مکمل غذایی دام، وزن دنبه از یک تا ۱.۵ کیلو تجاوز نمی‌کند، ضمن آنکه با این روش گوشت بره به طور کامل ارگانیک خواهد بود.

در زمان حاضر پنج طرح مرتعداری زیر نظر اداره منابع طبیعی شهرستان چهارباغ در حال اجرا است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …