یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

آیین شال اندازی پیرغلامان اهل بیت (ع) در کرج انجام شد

ابراهیم نوروزی فر یکشنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت: در ایران اسلامی به شیوه هایی خاص از نوحه گران تقدیر می شود و شال بندی یکی از این روش ها می باشد.

وی افزود: شال، نذری است که عزاداران به عنوان خلعت بر تن نوحه گر می بندند و در واقع شال نشانه ی سپاس از نوحه گری برای اهل بیت (ع) به حساب می آید.

وی اظهار داشت: در این آیین کسانی که نذر داشته باشند، شال را اهدا می کنند ولی بستن شال بر عهده داوطلبین و پیشکسوتان مداح اهل بیت (ع) می باشد.

نوروزی فر گفت: این مراسم در آستانه ماه محرم در بسیاری از استان ها و شهرها رنگ و بوی خاصی دارد ولی در کرج و استان البرز رنگ و بوی کمتری داشته که امسال به همت سازمان بسیج مداحان، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و کانون مداحان تبلیغات اسلامی چنین مراسمی در آستان مقدس امامزاده محمد (ع) برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این مراسم مداحان اهل بیت (ع) به ذکر مصیبت در رثای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پرداختند و شال ها به گردن مداحان اهل بیت (ع)‌انداخته شد، افزود: به دلیل شرایط کرونایی، تعدادی از پیرغلامان اهل بیت (ع) قادر به حضور در این مراسم نبودند که عصر امروز با حضور در منازل این پیرغلامان شال عزای امام حسین (ع)‌ بر گردن آن ها انداخته شد.

نوروزی فر اظهار داشت: شال عزا به پیرغلامان اهل بیت (ع)، مداح روشندل صمد برزگر و علی ابوطالبی یادگار دفاع مقدس و پیرغلام اهل بیت (ع) اهدا شد.

وی در ادامه به برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: این مراسم در هیئات مذهبی با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود و امیدواریم این مراسم با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی در این شرایط کرونایی برگزار شود.

رییس بسیج مداحان به مراسم ویژه مداحان از جمله مراسم چهارپایه خوانی اشاره کرد و افزود: مراسم چهارپایه خوانی با حضور مداحان استان به مدت ۱۰ شب از ۲ ساعت قبل از اذان مغرب در آستان مقدس امامزاده حسن (ع) برگزار می شود.

وی اضافه کرد: همچنین مراسم عزاداری ویژه بسیج مداحان به مدت ۱۱ شب در آستان مقدس امامزاده طاهر (ع) برگزار خواهد شد.

در استان البرز بیش از ۲ هزار مداح فعال هستند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …