یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

آیا کویت به قطار بی رمق سازش می پیوندد؟

از زمان سازش دو کشور عرب حاشیه خلیج فارس یعنی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۹۹ که با دلالی “دونالد ترامپ” رییس جمهوری سابق آمریکا در کاخ سفید انجام شد، فقط دو کشور عربی یعنی مغرب و سودان به این قطار بی رمق پیوستند، هرچند برخی از نشانه های حکایت از آن داشت که شماری دیگر از کشورهای عربی همچون عربستان نیز به صف سازش با صهیونیست ها بپیوندد که تا این لحظه میسر نشده است.

کویت در کنار کشورهای قطر و عمان از همان زمان برقراری سازش امارات و کشور کوچک بحرین جزو سه کشوری بودند که اعلام کرد، «کویت هرگز جزو کشورهایی نخواهد بود که اقدام به عادی‌سازی مجانی روابط با رژیم صهیونیستی می‌کند».

دقیقا پنج روز پس از سازش رژیم صهیونیستی و دو کشور امارات و بحرین یعنی در ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۹ بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا که سعی کرد از این رویداد به عنوان ابزاری تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری بهره بجوید و مدعی شد، در آینده ۷ یا ۸ کشور دیگر به توافق سازش با اسراییل می پیوندند و کویت هم به این مساله تمایل دارد.

ترامپ در تاریخ یاد شده و در جریان استقبال از شیخ “ناصر صباح احمد صباح” پسر بزرگ امیر کویت در کاخ سفید اظهار داشت که کویتی‌ها در قبال آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاده است، شور و اشتیاق دارند.

وی با اشاره به سازش امارات و بحرین با اسراییل (رژیم صهیونیستی) تاکید کرد که کسی فکرش را نمی‌کرد، چنین کاری شدنی باشد، اما همانند تکه‌های پازل این کار خیلی راحت صورت گرفت!

ادعاهای ترامپ در آن زمان در حالی مطرح ‌شد که کویت بارها با هرگونه عادی‌سازی روابط و سازش با رژیم صهیونیستی مخالفت کرده است و اعلام نموده که بر موضع همیشگی خود در حمایت از مساله فلسطین ثابت است.

محافل رسمی و مردمی کویت نیز پس از سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، بارها و در آیین های مختلف، مخالفت خود را با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

در همین راستا، شماری از اعضای پارلمان کویت از جمله «مرزوق الغانم» رئیس پارلمان این کشور بر ضرورت تسریع در تصویب قوانینی در رابطه با تحریم رژیم صهیونیستی و هرگونه عادی‌سازی روابط با آن تاکید کردند.

همچنین ۴۱ نماینده از مجموع ۵۰ نماینده کویتی قاطعانه اعلام کردند که کشورشان همچنان به مساله فلسطین به عنوان مساله نخست امت اسلامی و عربی پایبند خواهد بود.

کویتی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را هرگز فراموش نمی‌کنند و از رهبران سیاسی خود به خاطر پایبندی به موضعشان در قبال مساله فلسطین تشکر می‌کنند.

موضع رسمی و مردمی کویت در رابطه با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس همسو با دستور شیخ “صباح السالم” امیر فقید کویت درباره جنگ دفاعی علیه گروه‌های صهیونیستی در سال ۱۹۶۲ اتخاذ شده است.

شیخ صباح آن زمان در دستور خود اعلام کرد که کویت از امروز وارد جنگی دفاعی با گروهک‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی خواهد شد.

کویت همواره جزو حامیان اصلی فلسطین به ویژه در محافل بین‌المللی بوده است و مواضع امیر کویت و مرزوق الغانم رئیس مجلس امت این کشور در این زمینه کاملا مشهود بوده است.

طبق قانون تحریم عادی‌سازی با صهیونیست‌ها در کویت نیز هیچ شخص حقیقی یا حقوقی اجازه ندارد مستقیم یا با واسطه توافقی با هیئت‌ها و افراد مقیم اراضی اشغالی یا طرف‌هایی که به هر طریقی با صهیونیست‌ها در ارتباط هستند، داشته باشد.

هرچند موضوع سازش با رژیم صهیونیستی در میان برخی مقامات کویتی طرفدارانی نیز دارد، اما شمار مخالفان این موضوع بیشتر از موافقان است.

اما اقدام اخیر کویت در بازداشت ۲۳ نفر در پرونده ادعایی «تأمین مالی حزب‌الله لبنان» شک و تردیدهایی در محافل خبری در تغییر نگرش مقامات کویتی نسبت به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است، چرا که دقیقا این همان روشی است که امارات در سال ۱۳۸۸ علیه شرکت های لبنانی و لبنانی ها با همین ادعا، انجام داد.

دستگاه امنیت ملی کویت اوایل نوامبر سالجاری یک گروه ۱۸ نفره را که مدعی ارتباط با حزب‌الله لبنان شده، به اتهام جذب جوانان برای فعالیت در سوریه و یمن و تامین مالی نیروهای حزب‌الله بازداشت کرد.

چند روز پیش روزنامه کویتی «القبس» به نقل از یک منبع آگاه کویتی از دستگیری پنج نفر دیگر در پرونده تأمین مالی حزب الله لبنان خبر داده و اعلام کرده بود که با دستگیری این پنج نفر، مظنونان پرونده تأمین مالی حزب‌الله لبنان، مجموعا به ۲۳ نفر رسیده است.

بنابر اعلام رونامه کویتی القبس به نقل از منبع مذکور، «دادگاه تجدید نظر کویت قرار تمدید بازداشت ۱۲ نفر از ۲۳ متهم پرونده تا سیزدهم ماه جاری را صادر کرده است».

این منبع با اشاره به اینکه «تحقیقات از دیگر متهمان برای اطلاع از رابطه آنها با متهمان ادامه دارد، اما پرونده در زمره مسائل امنیتی کشوری قرار گرفته است» خاطرنشان کرد: متهمان جدید اتهامات وارده را رد کردند و می‌گویند که نقش آنها محدود به انجام کارهای خیریه است و از حزب الله حمایت مالی نکرده‌اند.

در سال ۱۳۸۸ و پس از آن در چند مرحله امارات اقدام به بستن و مصادره شماری از شرکت های تجاری که ادعا شده بود با حزب الله لبنان در ارتباط هستند و این جنبش را حمایت مالی می کنند، کرده بود؛ از همان زمان بود که خوش خدمتی مقامات امارات به رژیم صهیونیستی به طور علنی آغاز شد و جرقه سازش میان ابوظبی – تل آویو زده شد و در نهایت یازده سال بعد یعنی در ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ نهایی شد.

زنگ خطر برای کویت

همانطور که در سطرهای بالا آمده است، مردم و مسئولان کویتی همواره حامی آرمان فلسطین بوده و در مجامع جهانی و منطقه ای این موضوع را پیگیری کرده اند، ولی نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که کشورهای عربی سازش کننده با رژیم صهیونیستی نیز به یکباره با این رژیم سازش نکرده اند، بلکه پله پله در این مسیر قدم نهاده اند.

همانگونه که اعلام شد مقامات اماراتی نیز که تا پیش از این مخالف رژیم صهیونیستی بودند، اما با تعدیل رویکردهای خود در مقابل رژیم صهیونیستی و همچنین اتخاذ ضدیت با حزب الله لبنان و مقاومت ضدصهیونیستی به ویژه حماس و جهاد اسلامی در صف سازشکاران قرار گرفتند تا حدی که در جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه که در ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری پایان یافت، مقامات اماراتی به جای حمایت از فلسطینی ها اعلام کردند که آماده هستند برای بازسازی نقاط آسیب دیده اسراییل (سرزمین های اشغالی) در این جنگ هرگونه کمکی انجام دهند!

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که موضوع سازش امارات با رژیم صهیونیستی می تواند زنگ خطری برای مقامات کویتی باشد، چرا که بنابر اخبار غیرعلنی، مقامات آمریکایی فشار زیادی به مقامات کویتی برای سازش با رژیم صهیونیستی وارد می کنند و احتمال دارد بازداشت ۲۳ نفر در پرونده ادعایی “تأمین مالی حزب‌الله لبنان” در کویت زمینه سازی برای برقراری رابطه میان این کشور با رژیم صهیونیستی باشد؛ از این رو هوشیاری مقامات کویتی در این زمینه مطمئنا نقشه های دشمنان اسلام را برآب خواهد کرد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …