شنبه , 8 اردیبهشت 1403

آغاز بررسی ثبت جهانی تپه تاریخی ازبکی البرز

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: روند بررسی تپه ۹ هزار ساله تاریخی ازبکی شهرستان نظرآباد استان البرز برای ثبت جهانی آغاز شده است.

آغاز بررسی ثبت جهانی تپه تاریخی ازبکی البرزبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، فریدون محمدی در نشست خبری که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در مجموعه فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در جاده گردشگری کرج – چالوس برگزار شد، گفت: تلاش‌ها بر این است تا تپه ارزشمند ازبکی به عنوان یکی از آثار ریشه دار تاریخی در قالب ثبت جهانی به ملت‌های مختلف دنیا معرفی شود.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز: بر همین اساس همایش علمی برای معرفی بیشتر این اثر تاریخی در استان البرز در خرداد ماه امسال پیش بینی شده است تا بتوان تپه تاریخی ازبکی را در فهرست آثار تاریخی ثبت جهانی قرار داد.

تپه تاریخی ازبکی یکی از آثار مهم باستانی کشور است که نمونه خشت هفت هزار ساله آن در مقر سازمان ملل متحد نگهداری می‌شود.

ثبت جهانی کاروانسرای ینگی امام در آینده نزدیک از دیگر موضوعات مهمی بود که مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به آن اشاره داشت و افزود: به زودی خبر خوش ثبت جهانی ینگی امام را از طرف یونسکو اعلام خواهیم کرد که البته منتظر برگزاری جلسه نهایی این سازمان هستیم و امیداوریم کاروانسرای صفویه ینگی امام ثبت جهانی شود.

محمدی با اشاره به برنامه‌های هفته میراث فرهنگی که از فردا چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، گفت: در این هفته، هفت محوطه باستانی البرز با مشارکت گروه‌های مردم نهاد پاکسازی و معرفی خواهند شد که حمام‌های تاریخی طالقان و مصباح کرج از جمله این محوطه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اضافه کرد: برگزاری کارگاه مرمت سفال از ۲۸ اردیبهشت ماه جاری تا سوم خرداد ماه در کاخ موزه مروارید مهرشهر کرج، برگزارش نمایشگاه نسخ خطی از ۲۹ اردیبهشت ماه تا سوم خرداد ماه در کاخ موزه سلیمانیه و و برگزاری

همایش تجلیل از خادمان بقاع متبرکه و مجموعه داران خصوصی موزه‌ها و فعالان و دست اندرکاران موزه در ۳۱ اردیبهشت ماه از مهمترین برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در البرز است.

همچنین روز یکم خرداد ماه در شهرستان طالقان تجلیل از خادمان میراث فرهنگی این شهرستان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در بخش دیگری از سخنانش گفت: کاروانسرای شاه عباسی کرج جزو کاروانسرا‌های مورد حمایت صندوق حفظ و احیای کشور بوده که در سال‌های گذشته چندین بار دست به دست شده است.

محمدی افزود: همزمان با سفر ۱۸ فروردین ماه امسال رییس جمهور به البرز، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیرکل حقوقی این وزارتخانه از این بنا بازدید و مقرر شد این کاروانسرا به نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان البرز تبدیل شود که صندوق حفظ و احیا آثار تاریخی کشور در حال انجام تعهدات در این بخش است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز در خصوص آخرین وضعیت مرمت پل تاریخی خاتون کرج متعلق به دوره سلجوقی و صفویه که سال گذشته بخشی از سقف آن ریزش کرد گفت: عملیات نجات بخشی اولیه بر روی این پل انجام شده، اما باید پایه‌ها و عرشه پل به صورت کامل مرمت شوند.

او افزود: اکنون یکی از معتبرترین شرکت‌های بازسازی و مرمت ابنیه تاریخی کشور برای مرمت پل تاریخی خاتون به کار گرفته شده است و به زودی کار مرمت و نجات بخشی پایه‌ها و عرشه پل آغاز می‌شود.

محمدی به وضعیت بقعه‌های متبرکه استان البرز پرداخت و گفت: عملیات مرمت و بازسازی برخی بقعه‌های متبرکه البرز توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آغاز شده که بقعه‌های امامزادگان احمد و محمود (ع) از جمله آن‌ها است.

او افزود: بقعه امامزاده زید الرحمان البرز نیز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تخریب و به طور کامل مرمت شده است؛ البرز ۴۲ اثر تاریخی مذهبی دارد.

او در خصوص وضعیت بومگردی البرز گفت: یکی از مناطق گردشگری استان محور مواصلاتی کرج -چالوس با هدف گردشگری بین المللی است؛ در این محور ۵۶ روستا وجود دارد که ظرفیت بالایی برای بومگردی دارند ضمن اینکه مجموعه فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی یکی دیگر از ظرفیت‌های این مسیر است.

استان البرز دارای ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی است که ۳۰۰ اثر آن‌ها ثبت ملی شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …