غلامعلی رخشانی مهر روز چهارشنبه در همایش بین المللی صنعت برق در کرج افزود: سال ۹۸ پیش از شیوع کرونا در ستاد صنعت برق برنامه ای تدوین شد تا با همکاری شرکت های توزیع برق به عنوان سند بالا دستی و نقشه راه هوشمند سازی در کشور اجرایی شود.
وی ادامه داد: این برنامه در پنج محور، ۲۴ مرحله و ۷۶ ماموریت در قالب تعیین مجری طراحی و اقدامات عملیاتی آن در شرکت های توزیع برق کشور شکل گرفت.
رخشانی مهر گفت : مدیریت انرژی ، مدیریت هوشمند سازی و تاب آوری و ارتباط با مشتریان از مهمترین محورهای این برنامه بوده که نقش موثری در مدیریت انرژی و کاهش مشکلات در صنعت برق کشور داشته است.
وی افزود: امروز خدمات غیر حضوری دربستر اپلیکیشین برق من ، سامانه برق ایران و بسیاری از سامانه هایی شرکت های توزیع برق کشور راه اندازی شده اند که بخشی از دستاوردهای این برنامه و سند بالا دستی است.
معاون وزیر نیرو بیان داشت: طبق این سند بالادستی در سال در سال ۹۹ تعداد ۲۹۴ هزار مشترک و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۴۸ هزار مشترک بزرگ صنعتی و کشاورزی قراردادبا شرکت توزیع نیروی برق داشتند که زمان مصرف برق را از ساعت اوج بار به ساعت های دیگر منتقل کنند.
وی ادامه داد: اگراین اقدامات نبود درروزهای سخت تابستان امسال می بایست به جای عدد ۲ هزارو ۵۰۰ مگاوات خاموشی، عدد ۱۵ هزارمگاوات خاموشی را در کشور تجربه می کردیم که این اقدام باعث شد که این اتفاق نیفتد.