پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

۷۲ درصد طرح جهش تولید در اراضی دیم لرستان محقق شد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی لرستان ، “اسفندیار حسنی‌مقدم” با بیان اینکه اکنون تنها ۲۰ درصد تولیدات محصولات کشاورزی این استان از اراضی دیم بدست می‌آید در حالی که ۷۵ درصد اراضی استان به صورت دیم کشت می‌شود اظهار داشت: ۱۷۰ هزار هکتار از تعهدات استان در خصوص طرح جهش تولید در دیمزارها محقق شده که این میزان ۷۲ درصد از برنامه را شامل می شود.

وی افزود: به دلیل میزان کم بارندگی در لرستان حدود ۵۰ درصد از این اراضی زیر کشت هستند بنابراین بایستی از وضع موجود استفاده کرد و طرح جهش تولید دیمزارها را در اولویت قرار داد.

حسنی مقدم اضافه کرد: استان لرستان با دارا بودن ۶۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی دیم حدود ۶.۷ درصد از دیمزارهای کشور را به خود اختصاص داده است که با اجرای طرح جهش، ضمن پایداری در تولید، حفاظت از خاک برای نسل‌های آینده نیز رعایت می شود.

به گفته وی طبق برنامه در استان  ۲۳۵ هزار هکتار گندم در مزارع استان کشت شده که از این میزان ۱۹۴ هزار هکتار دیم و ۴۱ هزار هکتار گندم آبی است.

 ‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: در حوزه کشاورزی قراردادی نیز تاکنون سه هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شده که ۲ هزار بهره‌بردار را شامل می‌شود.

حسنی مقدم افزود: از سه هزار و ۵۰۰ هکتار کشاورزی قراردادی ۴۵۰ هکتار تحت پوشش بیمه قرار گرفته، همچنین آموزش و کارگاههای آموزشی برای اجرای کشاورزی قراردادی برگزار شده است.

 وی به چالش اصلی کشاورزی قراردادی اشاره کرد و گفت:  ۷۰ درصد سطح زیر کشت استان لرستان در منطقه سرد قرار دارد که ابلاغ قرارداد بعد از کشت صورت گرفته است.

حسنی مقدم بیان کرد: در خصوص بیمه کلزا نیز باید لینک سامانه باز شود، از طرفی باید از ظرفیت سازمان نظام مهندسی در بحث نظارت استفاده شود.

وی گفت: در خصوص مبارزه با علف‌های هرز و سایر بیماریها همچنین تامین کود مشکل خاصی نداریم، اما در زمینه تسهیلات سرمایه در گردش نیازمند همکاری بیشتر بانک کشاورزی هستیم.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …